Narrow your search

Library

LUCA School of Arts (3)

Odisee (3)

Thomas More Kempen (3)

Thomas More Mechelen (3)

UCLL (3)

VIVES (3)

KU Leuven (2)

VUB (2)

FARO (1)

KBR (1)

More...

Resource type

book (3)


Language

English (2)

French (1)


Year
From To Submit

2014 (3)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Catholics of consequence : transnational education, social mobility, and the Irish Catholic elite 1850-1900
Author:
ISBN: 9780198783732 0198783736 0191017469 0191778753 0198707711 1306808421 9780191017469 9780198707714 Year: 2014 Publisher: Oxford : Oxford University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Based on comprehensive and new archival research at over a dozen schools across Ireland, Britain, and France, 'Catholics of Consequence' traces the lives and education of over two thousand Irish children in the nineteenth century, examining how this affected Irish life, and the history of education.


Book
Marquer la prééminence sociale : actes de la conférence organisée à Palerme en 2011 par SAS en collaboration avec l'École française de Rome et l'Université de Palerme
Authors: --- ---
ISSN: 02904500 ISBN: 9782859447670 2859447679 2859449337 9782728310876 Year: 2014 Volume: 127/6 485/6 6 Publisher: Paris: Publications de la Sorbonne,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L’objectif principal du programme SAS (Signs and States) est de construire une sémiologie de l’État et c’est en fonction de cet objectif qu’ont été choisis les thèmes traités dans le cadre des conférences qui ont déjà été organisées : rituels, connotations, langages, poids de l’implicite, vérité, valeurs…, toutes notions qui, à l’exception toutefois de la première, ne sont que rarement au premier plan des préoccupations des historiens. Il s’agit pour nous d’appliquer l’un des principes qui irrigue l’œuvre de Saussure, à savoir que le langage est avant tout un système de signes : bien sûr, au premier chef, les signes linguistiques, mais aussi tous les systèmes de signes permettant la communication entre les êtres humains. Ils doivent tous être étudiés avec la même attention, non seulement en tant que tels, mais aussi dans leurs combinaisons multiples, puisqu’ils interagissent évidemment entre eux et s’articulent pour produire du sens. Analyser le politique à partir de la lettre seule du texte politique (qu’il soit pratique ou théorique) est insuffisant puisqu’il ne s’agit là que d’un seul système de signes alors même que, si l’on veut satisfaire aux exigences de l’analyse du discours, d’autres systèmes qui fonctionnent simultanément doivent être pris en compte, telles que la position sociale ou intellectuelle de l’émetteur, les conditions matérielles de production du discours, les spécificités de la prononciation ou la gestique de l’émetteur lorsqu’il s’agit d’une parole. D’où la volonté de se tourner vers des structures dont la portée en tant que système de signes est plus rarement analysée, comme le marquage de l’espace urbain et les marqueurs de la distinction sociale. Tous ces systèmes concourent pourtant à produire cette légitimité implicite dont l’anthropologie politique permet de vérifier qu’elle est bien au cœur de la construction du consensus de la société politique, qu’il prenne la forme d’une véritable acceptation ou qu’il s’agisse seulement de…


Book
Class Warfare : Class, Race, and College Admissions in Top-Tier Secondary Schools
Authors: --- ---
ISBN: 022613508X 9780226135083 9780226134895 022613489X 9780226134925 022613492X Year: 2014 Publisher: Chicago : University of Chicago Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Stories abound about the lengths to which middle- and upper-middle-class parents will go to ensure a spot for their child at a prestigious university. From the Suzuki method to calculus-based physics, from AP tests all the way back to early-learning Kumon courses, students are increasingly pushed to excel with that Harvard or Yale acceptance letter held tantalizingly in front of them. And nowhere is this drive more apparent than in our elite secondary schools. In Class Warfare, Lois Weis, Kristin Cipollone, and Heather Jenkins go inside the ivy-yearning halls of three such schools to offer a day-to-day, week-by-week look at this remarkable drive toward college admissions and one of its most salient purposes: to determine class. Drawing on deep and sustained contact with students, parents, teachers, and administrators at three iconic secondary schools in the United States, the authors unveil a formidable process of class positioning at the heart of the college admissions process. They detail the ways students and parents exploit every opportunity and employ every bit of cultural, social, and economic capital they can in order to gain admission into a "Most Competitive" or "Highly Competitive Plus" university. Moreover, they show how admissions into these schools-with their attendant rankings-are used to lock in or improve class standing for the next generation. It's a story of class warfare within a given class, the substrata of which-whether economically, racially, or socially determined-are fiercely negotiated through the college admissions process. In a historic moment marked by deep economic uncertainty, anxieties over socioeconomic standing are at their highest. Class, as this book shows, must be won, and the collateral damage of this aggressive pursuit may just be education itself, flattened into a mere victory banner.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by