Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Argumentatie voor een schoolbeleid dat zittenblijven in het basis- en voortgezet onderwijs in met name Vlaanderen moet tegengaan, voorzien van werk- en discussiemateriaal voor schoolteams.
Zittenblijven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Zittenblijvers --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Secondary education --- zittenblijven --- Research on teaching --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- Primary education --- 450.6 --- Schoolmanagement --- Leermoeilijkheden --- 464 --- Resultaten en selectie --- PXL-Education 2016 --- onderwijs --- onderwijsleerprocessen --- zittenblijvers
Choose an application
Leerlingen op een kwaliteitsvolle manier evalueren is een permanent aandachtspunt in de klaspraktijk van leerkrachten en in het beleid van scholen. Daarom heeft het GO! aan studenten in de onderwijs- en opleidingswetenschappen (UAntwerpen) de opdracht gegeven om een ‘gids voor kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie’ te ontwikkelen.Dit interdisciplinair project is uitgegroeid tot een richtinggevende en inspirerende leidraad voor de evaluatiepraktijk van leraren, die wij via deze publicatie op ruimere schaal willen verspreiden.De auteurs brengen tien kwaliteitseisen (pijlers) naar voren waaraan een goede evaluatie moet beantwoorden. Het gaat om: geïntegreerde evaluatie, transparantie, authenticiteit, cognitieve complexiteit, reproduceerbaarheid, representativiteit, eerlijkheid, betrokkenheid, verantwoording en impact. Deze tien pijlers gelden voor om het even welk vak of onderwijsniveau en voor elke evaluatievorm (mondeling, schriftelijk, portfolio, stage, project, praktijkopdracht, presentatie enz.).Aan elke pijler is een hoofdstuk gewijd. In een eerste deel leggen de auteurs telkens kort het wat en hoe van de pijler uit. Waaraan moet je als leerkracht aandacht besteden?In het tweede deel krijg je tien stellingen (over jouw evaluatiegedrag) te beantwoorden met ‘nooit’, ‘soms’, ‘meestal’, ‘altijd’ of ‘niet van toepassing’. Op die manier wordt het voor jezelf duidelijk of jouw wijze van evalueren meer of minder aan de betrokken pijler (kwaliteitseis) beantwoordt. Dit deel eindigt met een aantal tips die je kunnen helpen om dit aspect van je evaluatie te verbeteren.Het derde deel van elk hoofdstuk bevat een samenvattende wetenschappelijke uiteenzetting over het belang van de betrokken pijler.
Evaluatie (Beoordeling) --- 450.6 --- Evaluatie --- 454.4 --- evaluatiepraktijk --- evalueren --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Resultaten en selectie --- Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- leerlingvolgsystemen --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- Pupil counseling. Pupil guidance --- didactische werkvormen --- Education --- Evaluation --- Educational evaluation --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Education 2014 --- basisonderwijs --- evaluatie --- Onderwijspraktijk --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Evaluatietechniek --- #SBIB:37H0 --- #SBIB:316.334.1O400 --- Pedagogie --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen
Choose an application
Van jongs af worden kinderen al geconfronteerd met cijfers op hun toetsen en rapporten. In heel wat gevallen bepalen die cijfers al vroeg hoe het met hen verder zal lopen. Cijfers en metingen hebben een grote waarde voor de toekomst van een kind. Ze zijn verleidelijk en ze maken geen compromissen. Maar, cijfers en metingen zijn geen neutrale boodschappen. Ze verhullen vaak de werkelijkheid die erachter schuilgaat. Je kunt immers vragen stellen over ‘wat’ gemeten wordt en wat niet. Ook ‘waarom’ en niet in het minst ‘hoe’ gemeten wordt. Het optimisme, dat we alles kunnen becijferen en meten, is vaak bovenmaats. En dat geldt evenzeer voor het meten van de kwaliteit van scholen en zelfs van de kwaliteit van het onderwijs in een land. In dit boek stelt de auteur indringende vragen over het omgaan met cijfers en indicatoren. Vaak worden cijfers kritiekloos naast elkaar gezet, zonder dat de achterliggende aannames zichtbaar zijn. De signalen van een opkomend technocratisch denken wijzen naar een cultus van meten en cijferen. Vanuit zijn ervaring in het vergelijken van onderwijssystemen, illustreert de auteur de uitwassen daarvan. Tegelijkertijd schetst dit boek een alternatieve visie vanuit het pedagogisch denken over cijfers, metingen en indicatoren. Het resultaat is een samenhangende, pedagogische kijk op meten in het onderwijs. Die visie heeft zowel betrekking op het evalueren van de leerlingen, als op het evalueren van scholen en van onderwijssystemen. Dit meten moet jongeren helpen om hun talenten zo goed mogelijk te ontplooien, terwijl overbodige mislukkingen worden vermeden. Op die wijze kan de opkomende cijfercultus plaats maken voor een cijfercultuur. Het boek vermijdt overbodig jargon, zodat het discussiestof levert voor een breed lezerspubliek van geïnteresseerde ouders, politici en uiteraard onderwijsmensen.
Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- evaluatie (onderwijs) --- prestatie-indicatoren --- Didactic evaluation --- onderwijsvormen --- pedagogische psychologie --- Research on teaching --- Education --- Belgium --- Evaluation --- Educational evaluation --- Evalueren --- Cijfers --- Meten --- Toetsen --- 450.6 --- Rapporten --- Evaluatie --- meten --- rapporten --- toetsen --- evaluatie --- cijfers --- kwaliteitszorg --- 371.26 --- #PBIB:+110.10 --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Toetsen --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Resultaten en selectie --- 658.5 --- 371.21 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- PXL-Central Office 2014 --- onderwijsfilosofie --- onderwijssystemen --- Onderwijsfilosofie --- Kwaliteitszorg --- Meting --- Indicatoren --- Waarden --- Onderwijsbeleid --- Cijfer --- Meetinstrument --- Indicator (economie) --- Waarde (ethiek) --- Nederland --- Kust
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|