Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Reflectie is een belangrijk onderdeel van de beroepsuitoefening van (toekomstige) sociale professionals in zorg, welzijn, onderwijs of de rechtspraktijk. Met dit zakboekje hebben zij de basisinformatie over reflectie op de eigen ontwikkeling als persoon en professional altijd direct bij de hand. De reflectieve professional koppelt wetenschappelijke informatie op inzichtelijke manier aan praktische toepassingen. Het boekje biedt 99 praktische handreikingen, onderverdeeld in de vijf rubrieken: wat, waarom, waartoe, hoe en met wie, voor het reflecteren van de professional op zichzelf, anderen en de omstandigheden.In overzichtelijke hoofdstukken zet dit compacte naslagwerk op een toegankelijke, speelse manier aan tot professionele reflectie. Er wordt beknopt weergegeven wat reflectie inhoudt en waarom het belangrijk is voor mensen die met mensen werken. Vervolgens krijgen lezers geschetst waartoe reflecteren leidt en hoe men kan reflecteren, alleen of met hulp van anderen. Daarin legt de auteur vooral de nadruk op toepassingen, vaardigheden en houdingen bij reflectie.www.coutinho.nl
Professional ethics. Deontology --- Sociology of occupations --- Planning (firm) --- reflectie (psychologie) --- toegepaste filosofie --- deontologie --- Professionalisering --- Leraren --- Reflectie --- Agogiek --- Methodiek --- Hulpverleners --- Methodologie --- Persoonlijkheidsleer --- Sociaal werk --- reflecteren --- Reflecteren --- Reflectief denken --- 604.2 --- reflectief denken --- 321.3 --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek --- Leraar --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Hulpverlener --- Onderwijs --- Directie --- Sociaal werk (beroep) --- Reflecteren. --- Agogie ; methodiek --- Zelfkennis --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- reflectie
Choose an application
Voor meer informatie over Reflecteren voor paramedici klik hier . Reflecteren is een begrip dat verbonden is met de verpleegkundige beroepsuitoefening. Reflecteren doe je niet zomaar; er is een aanleiding voor. Veelal is dit een betekenisvolle gebeurtenis; een situatie die je hebt meegemaakt en waar je bewust over nadenkt. Door te reflecteren leer je het eigen handelen beter te doorgronden en hiervan te leren. Reflecteren leidt tot de ontwikkeling van een kritische, analytische verpleegkundige. Hierdoor draag je bij tot de verdere professionalisering van de verpleegkundige beroepsuitoefening. Reflecteren kun je individueel doen, op elk moment en op elke plaats. Je kunt dit ook samen met anderen doen bijvoorbeeld als onderdeel van het werk en/of tijdens intervisiebijeenkomsten. In dit boek worden zowel de theorie alsook de modellen over reflecteren behandeld. De vele praktijkvoorbeelden en werkvormen bieden je de mogelijkheid om actief na te denken over je ervaringen, handelen, gedrag, gevoelens en keuzes in relatie tot de beroepsuitoefening. Op de website ( www.reflecteren.boom.nl ) staan twintig werkvormen die je individueel en/of met anderen kunt maken. Voor aanvullend materiaal en extra oefeningen raadpleeg de website www.reflecteren.boom.nl Wijzigingen t.o.v. oude druk de theorie over reflecteren is deels aangepast; naast modellen en methoden zijn nu ook werkvormen met oefeningen beschreven; er zijn stappenplannen beschreven die als hulpmiddel gebruikt kunnen worden bij het individueel en/of gezamenlijk reflecteren; de praktijkvoorbeelden zijn geactualiseerd en hebben nu meer betrekking op actuele onderwerpen binnen de algemene, geestelijke en maatschappelijke gezondheidszorg; verschillen tussen evalueren en reflecteren worden vaker beschreven; er is meer toelichting op de praktijkvoorbeelden; het hoofdstuk Ethische reflectie is deels herzien. Daarnaast kunnen opdrachten gebruikt worden bij workshops over reflecteren. De werkvormen bieden handvatten om op speelse en creatieve manier te reflecteren. Op de aanvullende methodesite kan de student uitgewerkte werkvormen vinden.
verpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- reflecteren --- Reflectief denken --- Nursing --- verpleegkundige opleiding --- fysiologie --- reflectie (psychologie) --- PXL-Healthcare 2015 --- verpleegkundig proces --- methodisch handelen --- reflectie --- PXL-Handboeken --- Verpleegkunde --- Sociale vaardigheden --- Diagnostiek
Choose an application
In het dagelijkse werken met cliënten krijgen hulpverleners voortdurend feedback. Van gefronste wenkbrauwen tot uitgeschreven antwoorden op de tevredenheidsvragenlijst: elke cliënt kan op elk moment, gevraagd of ongevraagd, feedback geven over elk aspect van de hulpverlening. Het werk is gestoeld op concrete praktijkervaringen en gericht op elke hulpverlener die bewust cliëntenfeedback wil inzetten in de hulpverlening. Het is een concreet hulpmiddel om hulpverleners te laten reflecteren over het verzamelen en vertalen van cliëntenfeedback en geeft een antwoord op de vraag hoe we oog kunnen hebben voor elke vorm van feedback. Dit boek maakt op een praktische en verstaanbare manier duidelijk hoe cliëntenfeedback kan bijdragen tot een kwalitatief hulpverleningsaanbod
Kwaliteitszorg --- Jeugdzorg. --- feedback --- cliënt-hulpverlener relatie --- Social policy and particular groups --- jeugdhulpverlening --- Social welfare methods --- Communicatie ; hulpverlening --- Kwaliteitszorg ; jeugdzorg --- 323 --- cliëntenparticipatie --- cliëntgericht werken --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdzorg --- communicatie --- Communicatie in de hulpverlening --- jeugdzorg --- communicatie in de hulpverlening --- 364.044 --- Cliënten --- Feedback --- Methodiek --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.7 --- 361.2 --- PXL-Social Work 2015 --- hulpverlening --- reflecteren --- Relatie cliënt --- Cliëntenparticipatie --- Cliëntgericht werken
Choose an application
Beter leraren kunnen opleiden door het onderzoeken van je eigen praktijk als lerarenopleider, dat is de inzet van dit boek. Het is ook de inzet van LOEP: Lerarenopleiders Onderzoeken hun Eigen Praktijk. Met de LOEP-benadering introduceren we in het Nederlandse taalgebied het gedachtegoed van de “Self-Study of Teacher Education Practices”-beweging, die zich de voorbije twee decennia prominent ontwikkelde in het internationale onderzoek over de lerarenopleiding. In de LOEP-benadering gaan lerarenopleiders op zoek naar onderbouwde inzichten in hun eigen praktijk, met de bedoeling die praktijk te verbeteren. Door die kennis ook publiek te maken, dragen ze bouwstenen aan voor een gefundeerde didactiek van de lerarenopleiding. Leraren opleiden is immers een vak apart, dat vraagt om aparte professionals. Het boek gaat van start met de onderwijskundige uitgangspunten en principes van de LOEPbenadering. De systematische, theoretische introductie wordt meteen geconcretiseerd door uitvoerige voorbeelden van LOEP-onderzoek, die te maken hebben met het begeleiden van aspirant-leerkrachten in hun praktijkopleiding (stages, portfolio, reflectie). Ten slotte gaat het boek in op de vraag hoe lerarenopleiders (methodologisch en theoretisch) ondersteund kunnen worden bij het realiseren van hun LOEP-projecten.
didactische werkvormen --- Teacher education. Teacher's profession --- didactiek --- lerarenopleiding --- lerarenopleiders --- lerarenbegeleiding --- Leraren ; professionalisering --- 450.7 --- professionalisering --- Werkplekleren --- Reflecteren (Terugblikken) --- Zelfsturing --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- 691 --- 472.7 --- Lerarenbegeleiding --- Professionalisering --- Opleiding en bijscholing --- Pedagogie en didactiek --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Lerarenopleiding --- Leraren hoger onderwijs --- Praktijkonderzoek --- Onderwijsonderzoek --- Secundair onderwijs --- Lager onderwijs --- Leraar hoger onderwijs
Choose an application
De impact van leren zichtbaar maken (Visible Learning) van John Hattie, bevat het resultaat van onderzoek waarbij miljoenen leraren en leerling betrokken waren en dat gebaseerd is op de synthese van meer dan 800 meta-analyses. Deze synthese wordt ingezet om een leermodel dat het leren en het lesgeven zichtbaar maakt, vorm te geven. Het brengt leraargericht onderwijs en leerlinggericht leren samen door een antwoord te formuleren op de vragen: •Hoe maak je leren tot een expliciet en uitdagend doel? •Wat zijn de leerintenties en succescriteria? En kennen leraren en leerlingen die? •Weten leraren en leerlingen wanneer het doel bereikt is? •Hoe kies je doelbewust activiteiten? •Hoe is het feedbackmodel van Hattie opgebouwd? •Hoe kun je het engagement van leraren en leerlingen verhogen om te komen tot leren? •Hoe bouw je als leraar aan kennis bij je leerlingen? Van oppervlakkig tot grondige en conceptuele kennis? •Hoe creëer je als schoolleider een omgeving waar leraren kunnen praten over hun lesgeven? In dit boek krijg je op zes domeinen verschillende bouwstenen die je kunnen helpen om een antwoord te vinden op de vraag: Wat heeft al dan niet een positieve impact op de leerprestaties van mijn leerlingen? De impact van leren zichtbaar maken, zet leraren, schoolleiders en andere onderwijsbetrokkenen aan om •stil te staan bij de eigen onderwijspraktijk; •doordachte keuzes te maken; •de leerprestaties van elke leerling te verbeteren; en om vanuit de eigen onderwijscontext te kiezen voor wat het beste werkt.
onderwijssociologie --- lesgeven --- Research on teaching --- didactiek --- onderwijspraktijk --- leren --- onderwijsstrategiën --- leerlingmotivatie --- schoolprestaties --- klasmanagement --- onderwijsprogramma's --- leerprestaties --- Leren --- 454.2 --- Reflecteren (Terugblikken) --- Klasmanagement --- Leerresultaten --- 454.23 --- Motivatie --- Onderwijsstrategieën --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsprogramma's --- Leerkrachten --- leerresultaten* --- Onderwijs : methodiek --- Didactiek --- Leerstrategieën --- #PBIB:+110.10 --- leerlingbegeleiding --- Didactische principes --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Onderwijs --- Onderwijskunde --- Onderwijsvisie --- methodiek --- Onderwijskunde. --- Onderwijsvisie. --- methodiek. --- Methodiek. --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijskunde --- onderwijs en onderzoek --- evidence-based onderwijs --- visible learning --- PXL-Education 2016 --- Didactic strategies --- Teaching --- leren leren --- kennisleer --- didactische werkvormen
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|