Narrow your search

Library

KU Leuven (6)


Resource type

dissertation (6)


Language

Dutch (3)

English (2)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2014 (6)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Dissertation
Een analyse van de verwachtte economische kosten en baten van een mega-event in West-Vlaanderen: casestudy 100 jaar Groote Oorlog
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze thesis tracht een inzicht te bieden in de kosten en baten van stakeholders die deel uitmaken van een mega-event. Hiervoor werd gekozen om aan de hand van een casestudy te werken, in dit geval 100 jaar Groote Oorlog. Dit mega-evenement wordt gedurende vier jaar georganiseerd, namelijk van 2014 tot 2018, en gaat hoofdzakelijk door in de Westhoek. Voor dit mega-event wordt er zowel op binnenlandse als buitenlandse toeristen ingespeeld, daar deze Wereldoorlog een belangrijk gegeven binnen de geschiedenis van vele landen is. De gebruikte onderzoeksmethodes voor deze casestudy betreffen enquêtes en interviews. De enquêtes werden bij 30 instellingen afgenomen, de interviews bij vier instellingen. De literatuurstudie werd als basis gebruikt om de kosten en baten van de verschillende soorten instellingen vast te stellen. Dit wil zeggen dat in de literatuur de soorten mega-events en de verschillende soorten impact gedefinieerd werden. De casestudy kan ingedeeld worden bij historische mijlpalen en cultuur als soort mega-event. De verschillende soorten impacts zijn de economische, toeristische, fysieke en psychologische effecten. Uit onderzoek blijkt dat de verwachte impacts voor het mega-evenement en de effectief opgetreden impacts tot op heden met elkaar overeenstemmen. Daarentegen duiden alle respondenten op de moeilijkheidsgraad van het voorspellen van de toekomst. Op lange termijn wordt echter verwacht dat het aantal toeristen, de inkomsten en de bekendheid van de regio hoger zullen liggen dan voor de start van het mega-event 2014-2018. Door de investeringen die nu gemaakt zijn, onder andere aan de hand van subsidies, kunnen alle infrastructuren omtrent de Eerste Wereldoorlog ook na 2018 blijven bestaan. Vele instellingen werden namelijk opgefrist. De geïnterviewde instellingen stellen dat er blijkbaar geen kosten zijn voor horeca/toerisme en provincie. Er kunnen geen andere gemeenschappelijke conclusies gemaakt worden, daar het gaat om individuele instellingen die elk op hun beurt een andere kosten-batentabel hebben. De belangrijkste optie om deze thesis potentieel verder te ontwikkelen betreft het uitbreiden van de steekproef. Deze casestudy betreft slechts dertig geënquêteerden en vier geïnterviewde instellingen. Door het uitbreiden van deze steekproef, kunnen een accuratere kosten-batentabel en beoordeling opgesteld worden. Daarnaast wordt aangeraden om in alle instellingen enige tijd aanwezig te zijn, zodat voldoende informatie verzameld kan worden en er zo niet enkel op mondelinge informatie moet worden voortgegaan. Door deze thesis verder uit te werken, kan een duidelijk beeld van de kosten en baten van een mega-event, georganiseerd in België, opgesteld worden.

Keywords


Dissertation
Pre-visit destination image of Italian cultural cities
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The pre-visit destination image is a crucial concept in the destination decision of tourists, and therefore for tourism flows in the global tourism industry. The endowment of tourism resources in destinations does not determine the popularity of the destination, since tourists are not completely informed about the destinations. Especially the pre-visit destination image, constructed by secondary information coming from external sources, is not in line with the actual offer, leading to the formation of stereotypes for instance. The tourism destination image is therefore the ultimate example of the intangibility and immeasurability of the tourism product. The intransparency of the tourism offer in destinations leads to an imbalance of tourism flows compared with the endowment of cultural and natural resources, considered as the main impetus of traveling. In Italy the almost unlimited cultural resources has resulted in (too) massive tourism flows to the main cultural cities, while the not very popular cultural cities are not always less endowed with cultural resources. In this study four cases are selected representing the four possible relationships; Bologna representing the not very popular cultural cities highly endowed with cultural resources, Verona representing the very popular cities less endowed with cultural resources, Venice representing the very popular cities highly endowed with cultural resources and Treviso representing the not very popular cities less endowed with cultural resources. The pre-visit destination images of these cities as intermediary between the cultural resources and popularity is studied in a qualitative way by the percentage of cultural content of the pre-visit destination image and in a quantitative way by testing the cultural awareness of tourists visiting the city. The cultural awareness correlated weakly to moderately with the cultural value (as variable for the endowment of cultural resources) and moderately to very strongly with popularity. The cultural content of the pre-visit destination image correlated moderately with the cultural value and (very) strongly with the popularity of the cultural cities in the central north of Italy. The cultural pre-visit destination image determines the popularity much more than that the cultural resources determine the cultural pre-visit destination image. Cultural resources are the main impetus of the visiting the cultural cities, but the representation of these cultural resources in the minds of tourists differs from the actual cultural resources. Content analyses demonstrated that it can be caused by the resources of the surrounding area that is associated with the cultural city. The respondents in more popular cultural cities could also specify the cultural resources much more, implicating that these cultural resources are much more known, probably because of a higher quality or stronger brand.

Keywords


Dissertation
Golf Tourism : A comparative study between the United States of America and Belgium
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

A comparative study of golf tourism in the United States of America and Belgium devided into eight chapters. First we study important definitions like tourism, sport and golf. Thereafter we look at the history and evolution of the golf game and compare the different regions. In chapter three we analyze the different golf organizations and cooperation bonds for both regions. The next chapter focuses specific on golf tourism organizations, again for USA and Belgium. In chapter five we have our main research by comparing the profile of the American and the Belgian golf tourist. After that we also discuss the latest golf travel and trends. Chapter seven deals with the different golf facility management structures and how they affect the golf tourist. The last chapter explains the impact of golf tourism in both countries, seen from a social, environmental and economical standpoint.

Keywords


Dissertation
Chinese toeristen in Vlaanderen : een enalyse van online Chinese reisverslagen
Authors: --- --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
You are what they tweet. : Het potentieel van (food)bloggers binnen de bestemmingsmarketing en hoe zij een authenticiteitskloof kunnen helpen overbruggen
Authors: --- --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het concrete doel van deze masterproef was nagaan in welke mate foodblogs potentieel bieden als marketing tool voor bestemmingen zoals Brugge en Gent. Daarnaast werd onderzocht in welke mate deze bloggers een authenticiteitskloof kunnen overbruggen binnen de marketing. De focus lag hierbij op kwalitatieve onderzoeksmethodes. Hiervoor werd er zowel een uitvoerige literatuurstudie gedaan als eigen veldwerk door middel van diepte-interviews. Omdat het wetenschappelijk onderzoek naar dit onderwerp nog in zijn kinderschoenen staat, werden daarnaast ook rekening gehouden met input uit de professionele sector. Er werden diepte-interviews afgenomen met de vzw Vlaanderen Lekkerland, Toerisme Gent, Toerisme Brugge, Toerisme Oostende, Think! Social Media en de organisatoren van de twee culinaire festivals Gent Smaakt! en Kookeet (Brugge). Het voorgestelde steekproefkader voor het eigen onderzoek bestond uit potentiële key influencers uit binnen- en buitenland. Na zorgvuldige selectie werden de elf respondenten (zowel algemene travelbloggers als foodbloggers) gevraagd om een vragenlijst te beantwoorden gericht op het achterhalen van hun motivaties en drijfveren, evenals hun interesse voor Vlaanderen, Brugge en Gent. Bedoeling hiervan was om na te gaan in welke mate zij zich zelf bewust zijn van dit spanningsveld en hoe ze daar concreet mee om gaan. De resultaten gaven meer inzicht in de visie van bloggers op het fenomeen van blogtrips en hun verwachtingen daaromtrent. Doorheen deze masterproef werd bevestigd dat er potentieel is voor culinair toerisme naar Brugge en Gent, dankzij de aanwezigheid van culinair erfgoed, lokaal vakmanschap en gastronomische evenementen die dit alles toeristisch ontsluiten. Daarnaast werd aangetoond dat blogs uitermate geschikt zijn ter inschakeling voor bestemmingsmarketing. De realisatie van authentieke promotie is hierbij mogelijk, als er rekening gehouden wordt met een aantal factoren. Niet alleen is dit afhankelijk van de integriteit van een blogger en de kwaliteit van zijn posts, van de DMO vereist dit een performant productbeleid, een grondige screening van de deelnemers en vervolgens een duidelijk afstemmen van de onderlinge verwachtingen.

Keywords


Dissertation
Chinese toeristen in Vlaanderen : Een analyse van online Chinese reisverslagen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The present study is an initial attempt to investigate how Chinese travellers articulate themselves on online travel blogs about Flanders. China's outbound tourism market has grown significantly over the past few years as Chinese tourists have become increasingly important for global and Flemish tourist markets. Destination images are one of the major influencing factors in the tourist's decision making process: when tourists have quality images of a certain destination they're more likely to include this destination in possible travel plans. External information sources such as online social media sites have been found to be an important element in the destination image formation process. The first section of this paper provides an overview of the changing attitudes of the Chinese government towards outbound tourism. General characteristics of Chinese tourists will be provided, as well as an insight into the growing number of Chinese tourists in Flanders. Furthermore, the importance of social media in China and the relation to tourism will be analysed. The first section concludes with an explanation of the importance of tourist destination image and destination branding. The second section of this paper then examines the destination image of Chinese travellers about Flanders by conducting a netnography and analysis of 180 online travel reports written by Chinese travellers after they visited Flanders. The data was gathered during May and June 2014 from several online travel blogs. The quantitative and qualitative analysis of the travel blogs show that the overall image of Flanders that tourists have after visiting is rather positive. Chinese tourists are generally satisfied with their stay in Flanders, except for outlying issues such as high prices or the cleanness in some cities.

Keywords

Listing 1 - 6 of 6
Sort by