Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
'Consumentenwelvaart' wordt veel gebruikt door de Europese Commissie in beleidsdocumenten en richtsnoeren inzake mededingingsrecht voor de verenigbaarverklaring van fusies, de rechtvaardiging van inbreuken op het verbod voor kartelovereenkomsten en de rechtvaardiging van misbruik van machtspositie. De economische betekenis van consumentenwelvaart staat voor consumentensurplus: het verschil tussen de prijs die een gebruiker bereid is te betalen (willingness to pay) en de effectieve prijs in de markt. Het juridisch begrip van consumentenwelvaart is consistent met dit economisch begrip (wetenschappelijke consistentie), maar krijgt een verschillende betekenis naargelang de plaats en de functie in het europees mededingingsrecht. De vraag stelt zich op welke manier consumentenwelvaart op een consistente manier kan geïntegreerd worden in bestaand europees mededingingsrecht. Het onderzoek van dit eindwerk maakt duidelijk dat consumentenwelvaart aansluit op de oorspronkelijke europese ambitie anno 1957 van economische efficiëntie: economische efficiëntieverbeteringen worden doorheen de tijd op een consistente manier toegepast bij de beoordeling van fusies, kartelovereenkomsten en misbruik van machtsposities (interne consistentie). De Europese Commissie hanteert ook een consistent begrip van economische efficiëntieverbeteringen over de drie onderzochte takken van mededingingsrecht (transversale consistentie). De vierde en laatste vorm van consistentie betreft de constitutionele consistentie: het Hof van Justitie van de Europese Unie wijst consumentenwelvaart af als constitutionele doelstelling van algemeen belang wegens onvoldoende aansluiting op de europese duurzaamheidsdoelstellingen.Sinds het Verdrag van Lissabon (2009) stelt het Hof zich in toenemende mate op als constitutioneel Hof voor de bewaking van de consistentie van het mededingingsrecht in een ruimer raamwerk van doelen van algemeen belang. Het raamwerk van europese duurzaamheidsdoelstellingen is beschreve...
Choose an application
3D-printers hebben de afgelopen jaren een steile opmars gemaakt. De technologie wordt benoemd als de 'derde industriële revolutie' en zal een enorme impact hebben op de huidige massaproductie industrie. Ook in de creatieve industrie en binnen het kader van open innovatie zijn er mogelijkheden voor 3D-printers. In de nabije toekomst zou elk huisouden over een eigen 3D-printer kunnen beschikken. Gebruikers en consumenten kunnen ontwerpen downloaden, personaliseren en afdrukken. De ervaringen uit de muziek- en filmindustrie, die door de opkomst van de computer en het internet geconfronteerd werden met het massaal kopiëren van beschermde werken, zijn illustratief voor wat er ook in sectoren zoals mode, design en speelgoed kan plaatsvinden door de intrede van 3D-printers.Dit heeft gevolgen voor het intellectueel eigendomsrecht. Deze nieuwe technologie kan een storend effect hebben op het evenwicht tussen de belangen van de verscheidene partijen. In deze thesis wordt dan ook onderzocht hoe de het huidige juridisch raamwerk de verhouding tussen de oorspronkelijke rechthebbende, gebruikers en het algemeen belang regelt. De focus van de thesis ligt daarbij op het auteurs- en modellenrecht, dat gebruikt wordt in de creatieve industrie. Eerst worden de beschermingsvoorwaarden bestudeerd, gevolgd door de bescherming zelf en uitzonderingen op die bescherming die relevant kunnen zijn met oog op de 3D-printer. Op basis van de bevindingen van dit onderzoek kan er besloten worden welke problemen opduiken binnen het huidige auteurs- en modellenrecht en welke delen van het huidige juridische raamwerk aangepast moeten worden in het licht van de 3D- printer.In België zijn er reeds een heel aantal ondernemingen actief in de 3D-printsector. Enkele van die ondernemingen werden uitgekozen om deel te nemen aan een case study. Door middel van de case study worden de bevindingen van het eigen onderzoek getoetst aan ervaringen uit de sector. Daarbij wordt nagegaan of de juridische prob...
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|