Narrow your search

Library

KU Leuven (11)

LUCA School of Arts (1)


Resource type

dissertation (10)

book (1)


Language

English (11)


Year
From To Submit

2014 (11)

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Dissertation
An Umbrella that Hardly Shelters Us : Will Self's venture into High Modernism: a close reading of Umbrella (2012)
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef onderzoekt op diepgaande wijze Umbrella van Will Self, een hedendaags werk dat de Modernistische traditie van de vroege 20e eeuw herbezoekt en herondekt. Zowel inhoud (hoofstuk 2) als vorm (hoofdstuk 3) worden hierbij onder de loep genomen. Op basis van deze literaire analyse benadert hoofstuk 4 vervolgens voorzichtig de vraag of en in welke mate de overlevering van het Modernisme in dit werk geslaagd is. Allereerst bespreekt hoofdstuk één de ontvangst van dit werk zowel in de literaire wereld als bij het bredere publiek. Terwijl critici het werk loven als een ongeëvenaard meesterwerk, ondervindt een groot aantal 'hobby-lezers' moeilijkheden bij het ontcijferen van het werk. Door haar hoog-Modernistische stijl wordt deze roman met een zekere hoeveelheid verwarring en zelfs weerstand ontvangen bij het bredere publiek. Niettegenstaande heeft de verschijning van Umbrella op de 'shortlist' van de populaire Man Booker literaire prijs ervoor gezorgd dat dit werk een breed lezerspubliek heeft kunnen aantrekken. Hoofdstuk twee behandelt de inhoud van het werk, en begint daarbij met een samenvatting van het plot alsook met een uitgebreidere kijk op opvallende aspecten van het verhaal, zoals Audrey's nare familienaam Death en Stanley's mysterieuze voortbestaan na de dood. Verscheidene thema's worden vervolgens uitgebreid besproken, zoals de positie van de vrouw in de 20e eeuw, de Engelse klassenmaatschappij, alsook de impact van technologie op de mensheid. Een laatste sectie bekijkt uitgebreid de talloze culturele referenties van Umbrella en is voorzien van een uitgebreide oplijsting van referenties naar muziek, literatuur, publieke figuren, etc. Hoofdstuk drie bekijkt the formele aspecten van Umbrella. De narratieve stem van de roman wordt gekenmerkt door focalisatie doorheen de perspectieven van haar personages, met verregaande gevolgen. Ten eerste wordt de befaamde Modernistische techniek 'stream of consciousness' doorheen het werk gebruikt, wat op...

Keywords


Dissertation
Fragmented Families, Narrated Nations and Dire Domesticity : Domestic Ideology in Elizabeth Barrett Browning
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze meesterproef behandelt de huiselijke ideologie in de poëzie van de Victoriaanse dichteres Elizabeth Barrett Browning. Binnen huiselijke ideologie kunnen er drie lagen onderscheiden worden: de laag van de gewone familie, de laag van de nationale familie, en de laag van de gemeenschappelijke christelijke familie. Het hoofddoel van deze paper is de werking van die eerste twee lagen op drie teksten van Barrett Browning te analyseren en te bespreken: Casa Guidi Windows, Aurora Leigh, en Mother and Poet.

Keywords


Dissertation
Parodies of Paradise : Studying Vladimir Nabokov's "Ada or Ardor" from a Migrant Perspective
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'The writer's art is his true passport,' zei Vladimir Nabokov ooit. Een bewonderenswaardige gedachtegang, die ingaat tegen het nationalistisch hokjesdenken, maar is elke schrijvers kunst niet willens nillens door zijn eigen omzwervingen beïnvloed? Nabokov heeft gedurene zijn leven in verschillende landen gewoond, en zag zich tot tweemaal toe (eerst uit Bolsjewistisch Rusland, vervolgens uit het door Nazi-Duitsland geteisterd Europa) gedwongen te migreren. Hoewel hij nooit zijn Russische afkomst heeft verloochend, hebben de andere culturen en talen waarmee hij in contact kwam een blijvende invloed uitgeoefend op zijn kunst. Hiermee bevat zijn werk de algemene kenmerken van wat Carine M. Mardorossian migrant literature noemt: literatuur waarin elementen en representaties van het geboorteland en gastland (of gastlanden) van de schrijver worden verwerkt in een homogeen geheel, weg van de zwart-wit tegenstellingen die worden benadrukt in exile literature. Mijn thesis richt zich toe op de analyse van Nabokovs laatste grote roman, Ada or Ardor: A Family Chronicle, met deze brede definitie van migrant literature als invalshoek. Hoe verwerkt Nabokov zijn ervaringen in Rusland, Europa en Amerika in dit werk? Tot welk doel dienen de vele referenties naar de wereldliteratuur? Waarom kiest hij voor een expliciete fictieve setting (de planeet 'Antiterra') en wat is diens relatie tot 'onze' werkelijkheid? Deze en andere vragen dienen tot omkadering van een onderzoek dat reeds bij aanvang geen sluitende conclusies ambieert, maar toch vooral Nabokovs statement bevestigt; de schrijvers ware identiteit (bestaande uit zijn ervaringen over de hele wereld) zit vervlochten in zijn kunst. Het is dan ook aan de aandachtige lezer om als literaire biograaf op onderzoek uit te gaan.

Keywords


Book
Dispossession : a novel of few words
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9780224102209 Year: 2014 Publisher: London Jonathan Cape

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
The Narrative Ethics of Great War Fiction. : An analysis of Pat Barker's Regeneration and Joseph Boyden's Three Day Road.
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

For my analysis of Pat Barker's Regeneration and Joseph Boyden's Three Day Road, Adam Zachary Newton's Narrative Ethics has provided me with a useful instrument.The three categories of his triadic structure (narrational ethics, representational ethics and hermeneutic ethics) have allowed me to examine both authors' reflections on the representation of the unfathomable traumatic experience of World War I, as well as the importance both authors ascribe to the healing quality of the narrative act in processing trauma. Both Barker and Boyden question the validity of historical accounts. Their focus, however, is different. Whereas Barker is primarily concerned with the (im)possibility of regenerating the past (and by extension, historical figures), Boyden focuses on the facticity of history, which is a product of discourse, rather than its object. In their attempt to show readers what it might have been like, both authors explore the limits of the novel as a medium. Barker constructs a universe of meaning by letting different voices enter into dialogue. It is precisely this polyphonous nature of the novel that makes it a good medium to represent the past, which, like a literary text, is unfathomable. Boyden, on the other hand, reflects on his use of a Western medium to represent an aboriginal experience. He tries to represent the experiences of his Cree narrators as truthfully as possible. Therefore, he gives the novel a cyclical structure, because time for the Cree is cyclical and not linear, and makes ample use of the pathetic fallacy to illustrate his narrators' animistic worldview. Furthermore, both Barker and Boyden acknowledge the importance of the narrative act in the processing of trauma. Even though the past is ungraspable and therefore transcends our ability to put it into words, the narration of our traumatic experiences allows us to place them within the structural narrative of our history. Narrative is therapeutic not only for the individual characters wh...

Keywords


Dissertation
Imagining Virginia Woolf : A Comparative Analysis of Biographies and Biographical Fictions (Six Case Studies)
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In this master thesis, I compared four biographies and two novels about the life of Virginia Woolf. I chose this author because she had a very complex view of biography and performed interesting experiments in the genre, notably her novel, 'Orlando. A Biography'.In order to provide a background for Woolf's revolutionary view of biography, which she had in common with contemporaries of hers like Lytton Strachey and Harold Nicolson, in the first chapter I sketched a condensed history of the evolution of conceptions about biography, mostly from the eighteenth century on, focusing especially on the problem of defining biography as a history/science or as an art. The most important steps of this historical outline are the switch from Victorian biography (i.e. late nineteenth century) to what was called the 'New Biography' (including Woolf) and then the change of perspective over history itself, brought by Hayden White in the 1970s and 1980s (namely, history is considered a construct, a narration and not a form of direct access to truth. The end of the chapter talks about the evolution of another version of biography, termed 'biographical fiction', which includes mainly novels with a real person's life as a subject.The second chapter goes deeper into exploring the conflict between the nineteenth century view of biography and the new perspective brought by Woolf and her contemporaries, by analysing the relationship between Virginia Woolf and her father Leslie Stephen, who was a Victorian author and editor of the 'Dictionary of National Biography', from both a scientific and a personal point of view. The bottom line of the opposition between the two personalities is that burdensome Victorian biography was replaced by Woolf with a lighter and livelier style of life-writing. Further on, in the second chapter I try to answer some of the criticism against Woolf, in order to explain the role of her ambiguous characterizations of biography.Having explained Woolf's view, I then...

Keywords


Dissertation
Death and the Poet : The Theme of Death in the Work of John Keats
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze scriptie onderzoek ik het thema van de dood in het leven, werk en correspondentie van John Keats. Ik heb bewust voor een selectie van zijn werk gekozen in plaats van één analyse van één werk om de evolutie van dit thema te traceren. In mijn analyses wil ik de verhalen van de gedichten blootleggen en de dood opsporen: ik zal mij dus enkel toespitsen op de relevante aspecten. Ik ondersteun mijn bevindingen ook telkens met materiaal dat mijn mening deelt. Ik begin mijn werk met de correlatie tussen schrijven en de dood zoals die werd onderzocht door autoriteiten zoals Freud, Derrida en Blanchot. Literaire werken bewaren de essentie van een schrijver ten koste van de identiteit van de man. Vervolgens onderzoek ik de dood in Keats' leven: hij verloor zijn vader als kind, werd met de dood geconfronteerd tijdens zijn medische studies en verloor zowel zijn moeder als broer aan tuberculose. Keats zelf stierf aan tuberculose op vijfentwintigjarige leeftijd. Vervolgens analyseer ik de geselecteerde gedichten . Ik begin een analyse met de datum, korte inhoud en (wanneer relevant) gebeurtenissen die de inhoud zouden kunnen beïnvloeden. Vervolgens traceer ik de dood door alinea per alinea te ontleden. Aan het einde van een analyse geef ik nog een kort overzicht van mijn bevindingen. Ik zoek naar verbanden tussen de behandelde werken en verwijs vaak naar zijn brieven om de inhoud te ondersteunen. In het begin moedigt Keats mensen aan om te genieten van het leven en de dood niet te vrezen. Voor hem is de dood een brug tussen sterfelijkheid en onsterfelijkheid. Hij streeft dan ook lange tijd naar onsterfelijkheid in zijn werken waarbij hij in een trance een idyllisch eeuwig bestaan beleeft maar telkens wordt teruggebracht naar de harde realiteit. Hij ziet de dood als een bevrijder van de pijn van het leven of als het einde van de weg: ons kort bestaan kan ons deprimeren of aanzetten om ten volle te genieten van de tijd die ons rest. Hij alterneert dan ook tussen liefde voor het leven en een verlangen naar de dood. Gaandeweg beseft Keats dat eeuwig leven toch niet alles is: hij leert het leven op zich te appreciëren zonder nog te willen streven naar een andere wereld. In zijn latere werken accepteert hij de dood als het natuurlijke einde van het leven: in To Autumn heeft hij zijn poëtisch hoogtepunt bereikt en is hij klaar voor de dood. Zijn laatste werk demonstreert echter dat Keats nog altijd hoopte zijn dood te overleven door verder te leven in de geest van zijn lezers. Ik gebruik dit inzicht om het verschil aan te tonen tussen de mening van de poëet en de mens. Zijn brieven tonen aan hoe bitter en bang Keats was toen hij stierf. Het verschil tussen die meningen sluit aan bij de inzichten van het eerste onderdeel van de paper. Tegen Keats' verwachtingen in hebben zijn werken hem uiteindelijk toch de onsterfelijkheid gegeven waar hij zo naar verlangde.

Keywords


Dissertation
Poor Devils of Both Sexes : A Study of Female War Writing in the Work of Virginia Woolf and Téa Obreht
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het bestuderen van oorlogsliteratuur is lang beperkt gebleven tot mannelijke strijdverhalen, net zoals de oorlog louter als een mannenzaak werd beschouwd. Doordat vrouwen geen ooggetuigen waren van de strijd aan het front, werden ze niet als betrouwbare getuigen gezien om te schrijven over de oorlog. Het tij is echter gekeerd en steeds meer onderzoek toont aan dat ook romans geschreven door vrouwen nu als geloofwaardige oorlogsromans worden beschouwd. Bovendien zijn veel aspecten van de oorlog niet beperkt tot wat er op het slagveld gebeurt en hebben ze niet alleen betrekking op soldaten, maar ook op burgers. Het is dan ook noodzakelijk om de situatie aan het thuisfront en de dynamiek in de samenleving in kaart te brengen, zodat het mogelijk wordt om een compleet beeld te schetsen van de invloed van een oorlog op een bepaalde bevolking. Om een bijdrage te leveren aan dat onderzoeksgebied bestudeerde ik Mrs. Dalloway (1925) en To the Lighthouse (1927) van Virginia Woolf en The Tiger's Wife (2011) van Téa Obreht. Ook al liggen deze boeken tijdsgewijs relatief ver uit elkaar, de romans zijn alle drie begaan met de effecten en de aard van de oorlog. Mrs. Dalloway vindt plaats net na de Eerste Wereldoorlog, terwijl To the Lighthouse zich zowel voor, tijdens en na de Eerste Wereldoorlog afspeelt. The Tiger's Wife heeft dan weer betrekking op het voortdurende geweld in het voormalig Joegoslavië. Toch focust geen enkele van deze boeken zich op specifieke oorlogsgebeurtenissen, maar concentreren ze zich eerder op het verhaal van het leven van de mensen tijdens het oorlogsgeweld. Woolf en Obreht schrijven geen relaas over de feitelijke veldslagen die hebben plaatsgevonden, maar richten hun aandacht op het thuisfront. Bovendien is hun stijl niet expliciet: zelfs als schrijven ze over gebeurtenissen tijdens de oorlog, dan doen ze dat op een impliciete manier, door bijvoorbeeld de gevoelens en gedachten van de hoofdpersonages weg te laten, of door de visie van een tijger te...

Keywords


Dissertation
Death and the Poet : The Theme of Death in the Work of John Keats
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze scriptie onderzoek ik het thema van de dood in het leven, werk en correspondentie van John Keats. Ik heb bewust voor een selectie van zijn werk gekozen in plaats van één analyse van één werk om de evolutie van dit thema te traceren. In mijn analyses wil ik de verhalen van de gedichten blootleggen en de dood opsporen: ik zal mij dus enkel toespitsen op de relevante aspecten. Ik ondersteun mijn bevindingen ook telkens met materiaal dat mijn mening deelt. Ik begin mijn werk met de correlatie tussen schrijven en de dood zoals die werd onderzocht door autoriteiten zoals Freud, Derrida en Blanchot. Literaire werken bewaren de essentie van een schrijver ten koste van de identiteit van de man. Vervolgens onderzoek ik de dood in Keats' leven: hij verloor zijn vader als kind, werd met de dood geconfronteerd tijdens zijn medische studies en verloor zowel zijn moeder als broer aan tuberculose. Keats zelf stierf aan tuberculose op vijfentwintigjarige leeftijd. Vervolgens analyseer ik de geselecteerde gedichten . Ik begin een analyse met de datum, korte inhoud en (wanneer relevant) gebeurtenissen die de inhoud zouden kunnen beïnvloeden. Vervolgens traceer ik de dood door alinea per alinea te ontleden. Aan het einde van een analyse geef ik nog een kort overzicht van mijn bevindingen. Ik zoek naar verbanden tussen de behandelde werken en verwijs vaak naar zijn brieven om de inhoud te ondersteunen. In het begin moedigt Keats mensen aan om te genieten van het leven en de dood niet te vrezen. Voor hem is de dood een brug tussen sterfelijkheid en onsterfelijkheid. Hij streeft dan ook lange tijd naar onsterfelijkheid in zijn werken waarbij hij in een trance een idyllisch eeuwig bestaan beleeft maar telkens wordt teruggebracht naar de harde realiteit. Hij ziet de dood als een bevrijder van de pijn van het leven of als het einde van de weg: ons kort bestaan kan ons deprimeren of aanzetten om ten volle te genieten van de tijd die ons rest. Hij alterneert d...

Keywords


Dissertation
Decline after development. : Exploring Urban Space in Aravind Adiga's Last Man in Tower.
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze thesis werd het aspect ruimte in Last Man in Tower, een roman van de Indische auteur Aravind Adiga, geanalyseerd. Het verhaal speelt zich af in Mumbai en het is op deze stedelijke setting dat de focus werd gelegd. De stad komt uitgebreid aan bod in het boek; zelfs in die mate dat de auteur Mumbai als het hoofdpersonage beschouwd.De eerste stap van het proces was nagaan hoe verschillende literaire stromingen steden weergeven. Aangezien Last Man in Tower het nauwst aansluit bij de aanpak van de realistische en modernistische roman, heb ik enkele van hun typische kenmerken geselecteerd om als basis voor de analyse te gebruiken. De drie deelaspecten zijn 'the city', 'urban experience' en '(dis)orientation'. Uit de beschrijvingen van de stad ('the city') blijkt dat er een sociale hiërarchie heerst onder de stedelingen en dat dit onderscheid zich vertaalt in de stadsindeling. De vastgoedsector is één van de sectoren die verantwoordelijk is voor het nieuwe, huidige, en ook het toekomstige stadsbeeld. Ondanks de Indische vernieuwingsdrang zijn er ook impliciete verwijzingen naar Victoriaans Engeland. Deze kunnen op twee manieren geïnterpreteerd worden: enerzijds speelde er zich toen een gelijkaardige technologische revolutie af, anderzijds vertoont de geobserveerde huidige stadssituatie gelijkenissen met die beschreven door de voornaamste schrijver uit die tijd, Charles Dickens. Net zoals Dickens' personages vertonen Adiga's personages de typische gedragingen van stedelingen die geschetst zijn door sociologen ('urban experience'). De modernistische elementen ('disorientation'), uitingen van een extreme 'urban experience' zoals bijvoorbeeld vervreemding, zorgen voor een kritische noot in het verhaal. Uit de analyse kan ik concluderen dat Last Man in Tower kritiek uit op de sociale en, in mindere mate, ook politieke ontwikkeling van Mumbai. Deze grootstad heeft een grote evolutie meegemaakt sinds de Indische onafhankelijkheid, maar hiermee gaan ook sociale wa...

Keywords

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by