Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Deze thesis gaat dieper in op het fenomeen online recensies. Het doel van dit onderzoek is om n ate gaan of het design van de website invloed heeft op hoe de reviews geschreven worden. Deze thesis vertrekt van de Construal-Level Theory van Yaacov Trope en Nira Liberman (2010). Deze theorie stelt dat het gevoel van psychologische afstand bepaalt of een recensent mensen en ervaringen concreter dan wel abstracter gaat beschrijven. In deze thesis wordt nagegaan of elementen in het desing van de website of de aanpak ervoor zorgen dat recensenten hun ervaringen op een concretere of abstractere manier gaan beschrijven. Om te bepalen wat abstract en concrete taalgebruik is, werd gesteund op het Linguistic Category Model van Gün Semin en Klaus Fiedler (1991). Dit model verdeelt bepaalde werkwoorden en adjectieven in een aantal categorieën. Deze categorieën worden dan gerangschikt met descriptive action verbs als meest concreet en adjectieven als meest abstract. Op basis van een literatuurstudie van bestaand onderzoek over taalabstractie en online reviews werden een aantal hypotheses opgesteld. De hypotheses werden verdeeld volgens zeven categoriëen. Ten eerste is er het fenomeen online communities. De tweede hypothese handelt over de aanwezigheid van foto’s. Ten derde hebben we de factor anonimiteit. De vierde hypothese gaat over de lay-out van de site. first hypothesis stated that websites that create a feeling of community, make reviewers write their reviews in a more concrete way. De vijfde hypothese handelde over expertise en geloofwaardigheid. In de zesde hypothese ging het over lengte. Ten slotte werd voor de zevende hypothese gekeken naar de instructies voor het uploaden van een review. Om dit te onderzoeken werd een corpus samengesteld van in totaal 250 reviews van vijf reiswebsites: Tripadvisor, VirtualTourist, IgoUgo, en de fora van LonelyPlanet en Frommer’s. Op basis van de hypotheses en het Linguistic Category Model werd een codeerschema opgesteld.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|