Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Maatschappelijk werkers hebben een beroep met een belangrijke missie: zij helpen mensen zich beter te handhaven in de samenleving. Hiervoor hebben zij een krachtige beroepsidentiteit nodig. Die stelt hen in staat zelfbewust en vakkundig te reageren op eisen die worden gesteld. Deze eisen zijn vaak spanningsvol. De wethouder wil dat de mw'er met een open vizier 'er op af gaat'; de zorgverzekeraar eist een wetenschappelijk bewezen aanpak; de manager verlangt bureaucratische discipline en de cliënt zelf verwacht behartiging van zijn belangen. Het is een hele kunst om met deze tegenstrijdige eisen om te gaan. Dat geldt zeker in een tijd van economische crisis en bezuinigingen. Versterking van de eigen beroepsidentiteit is nu hard nodig.In dit onderzoek laat de auteur zien dat deze versterking mogelijk wordt door middel van leerprocessen op en rond de werkplek. Zij beschrijft kenmerken van deze leerprocessen en voorwaarden om ze te organiseren. Enerzijds leren mw'ers hierdoor hun beroepsstandaarden te gebruiken. Anderzijds leren ze van hun eigen ervaringen. Door de nabijheid van de werkplek zijn problemen uit de dagelijkse praktijk direct 'voorhanden' als leerpunten. Nadeel is dat deze problemen de leerprocessen ook 'besmetten'. In de organisatie van de leerprocessen is dit een aandachtspunt. Twee actuele spanningsvelden worden in het onderzoek specifiek belicht. Deze betreffen de spanning tussen wetenschappelijke kennis en ervaringskennis en de spanning tussen professionals en managers.Dit boek geeft handreikingen voor de inrichting en organisatie van deze 'identiteitsversterkende' leerprocessen. Eén daarvan luidt dat het beroepsperspectief verplichtend in de leerprocessen wordt georganiseerd. Dat stimuleert dat mw'ers hun missie overeind houden ondanks de druk van het dagelijkse werk. Dit boek is relevant voor iedereen die wetenschappelijk of praktisch is geïnteresseerd in beroepsontwikkeling van maatschappelijk werkers en andere professionals in veeleisende, 'spannende', omgeving.www.eburon.nl
beroepsprofielen --- sociaal werk --- Social welfare methods --- #SBIB:316.8H30 --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Sociaal werk --- Maatschappelijk assistenten --- Identiteit --- Beroepshouding --- Beroepspraktijk --- Sociaal werk (beroep) --- Maatschappelijk assistent --- Professionele houding
Choose an application
Van professionals in de sociale sector wordt in toenemende mate verlangd dat ze hun handelingen en hun werk kunnen motiveren en hun resultaten kunnen verantwoorden richting hun leidinggevenden, cliënten en maatschappij. Tegelijkertijd wordt er vaak scherp geoordeeld over deze sector: iedereen werkt langs elkaar heen, en niemand is verantwoordelijk. Het sociaal werk heeft moeite om zich als 'professie' te manifesteren.Op de zoektocht naar de ware professionaliteit van de sociaal werker komen in dit boek uiteenlopende visies en verschijningsvormen aan bod. Er is veel discussie over wat professionals in de sociale sector zouden moeten doen. Eigenlijk zou deze discussie moeten beginnen met een uiteenzetting van wat ze doen. Wat gebeurt er op de werkvloer, wat gebeurt er tijdens de gesprekken met cliënten en welke patronen kunnen we hieruit destilleren? Dit boek biedt een gedetailleerde en tegelijkertijd brede blik in het werk van de sociale professional en is zo geschreven dat de lezer als het ware 'meekijkt' over de schouder van de professional en deelgenoot wordt gemaakt van de dilemmas en keuzes waar deze mee geconfronteerd wordt. Daarbij wordt steeds de verbinding gemaakt met relevante theorieën. Het boek is daarmee niet alleen interessant voor (aankomende) professionals, maar in brede zin voor iedereen die meer wil weten over deze sector. Hiernaast biedt het waardevolle en verrassende inzichten die zeker ook voor beleidsmakers en onderzoekers van belang zijn
Sociology of social care --- Sociaal werk --- Maatschappelijk assistenten --- Beroepspraktijk --- Beroepshouding --- Professionele houding --- Relatie cliënt --- sociaal werk --- beroepsethiek --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- #SBIB:316.8H30 --- #SBIB:316.334.3M40 --- 361.3 --- 172 --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Medische sociologie: zorgenverstrekkers, relatie met hulpvragers --- Theses --- Sociaal werk (beroep) --- Maatschappelijk assistent
Choose an application
Het gezin en de familie nemen in het leven van adolescenten een zeer belangrijke plaats in. Vandaar dat hulpverlening aan adolescenten niet alleen gericht moet zijn op deze jongeren, maar op het hele gezinssysteem. Dit boek biedt een inleiding op het werken met gezinnen met adolescenten waarin vanuit praktijk, theorie en techniek handvatten worden gegeven voor de beroepspraktijk. De 'hoe-vraag' staat centraal: hoe ziet de relatie tussen adolescenten en hun opvoeders eruit? Hoe ziet het werkveld eruit? Hoe gaan ervaren hulpverleners te werk?Het boek bestaat uit drie delen.Deel 1 behandelt de praktijk van het werken met gezinnen met adolescenten. In deel 2 wordt de theoretische context van het werken met gezinnen met adolescenten uiteengezet. Daarbij is gekozen voor een benadering vanuit de ontwikkelingspsychologie, de sociologie en de ethiek. In deel 3 leggen de auteurs de hulpverleningspraktijk onder de microscoop. Wat zijn voorbeelden van goede praktijken waar aankomende en beginnende (gezins)hulpverleners van kunnen leren? De analyses in dit deel zijn opgebouwd met behulp van transcripten uit de praktijk
gezinspedagogiek --- jeugdhulpverlening --- Age group sociology --- ontwikkelingspsychologie --- jeugdzorg --- adolescenten --- Social welfare methods --- gezinsbegeleiding --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- hulpverlening --- Social policy and particular groups --- 323 --- Kinder- en adolescentenpsychiatrie (adolescentenpsychiatrie, jeugdpsychiatrie, kinderpsychiatrie) --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- PXL-Social Work 2014 --- sociologische aspecten --- ethische aspecten --- theorie en praktijk --- Hulpverlening --- Gezinnen --- Systeemtheorie --- Beroepspraktijk --- Jeugd --- Adolescenten --- Gezinsbegeleiding --- Gezinszorg --- Jeugdhulpverlening --- Gezin --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ouderenzorg --- Jongere
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|