Narrow your search

Library

UGent (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2013 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
The acquisition of the present perfect (progressive): an empirical study among Dutch first-year students acquiring English as a foreign language
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstellingen: Deze studie betreft de verwerving van de "present perfect" en de "present perfect progressive". Zo wil ik nagaan in welke mate onderwijs en oefeningen over die tijden leereffecten teweegbrengen bij Nederlandstalige studenten die Engels kozen als hun tweede vreemde taal aan de Faculteit Vertaalkunde van Hogeschool Gent. Middelen of methode: Hiertoe werd een empirisch onderzoek gevoerd. Aan de hand van twee testen werd nagegaan of de respondenten de verschillende gebruiksregels van de betreffende tijden correct konden toepassen. Met de eerste test wilde ik achterhalen in welke mate de respondenten wisten in welke contexten ze de "present perfect" en de "present perfect progressive" moesten gebruiken voor ze hierover onderwezen waren. De tweede test diende om na te gaan of ze de gebruiksregels van die twee tijden beter konden toepassen nadat ze erover onderwezen waren en er oefeningen op gemaakt hadden. Resultaten: Nadat ze onderwezen waren over de tijden, bleken de studenten minder fouten te maken op nagenoeg elke regel, met uitzondering van de regels "resultative past" en "the effects of the activity are still apparent". De grootste leereffecten werden veroorzaakt door de regels "state-up-to-the-present", "habit-in-a-period-up-to-the-present", "temporary-habit-up-to-the-present" en "anti-progressive verbs with the emphasis on temporariness or tentativeness".

Listing 1 - 1 of 1
Sort by