Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
In dit handboek wordt clownerie gebruikt als methode om vol zelfvertrouwen te leren. Clownerie heeft raakvlakken met mindfulness: het vergroot de concentratie, de creativiteit en het cognitieve en sociale leervermogen van leerlingen en leraar.
Sociaal-emotionele opvoeding --- Contactvaardigheden --- Pedagogisch klimaat --- Leraren basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Klasklimaat --- Kleuteronderwijs --- Clownerie --- Krachtige leeromgeving --- Cognitieve ontwikkeling --- Leerprestaties --- Relatie leraar - leerling --- Leraar basisonderwijs --- Klassfeer --- Leerprestatie --- Didactics of social education --- Primary education
Choose an application
Hoe slaag jij als leraar erin om het beste uit je leerlingen naar boven te halen? Welke troeven zet je in om je leerlingen in beweging te brengen? Wil je als leraar te weten komen wat jouw unieke kwaliteiten zijn? Hoe ga je om met een veranderend mensbeeld en maatschappelijke invloeden? Hoe blijf je als leraar en als mens overeind in de klas? Dit boek laat leraren reflecteren over deze en andere vragen. Met de concrete tips, suggesties en bruikbare tools kan elke leraar onmiddellijk aan de slag. De eigen kijk op onderwijs biedt vele, brede groeikansen aan leraren. Oplossingsgericht werken is meestal leuk: voor de leerling want hij voelt zich ernstig genomen, voor de leraar want de kans dat je leerlingen meewerken is groot. Deze positieve wisselwerking is motiverend en bovendien werkzaam. Recent onderzoek toont aan dat oplossingsgerichte interventies specifieke zenuwbanen activeren die nodig zijn voor een ‘goed gevoel’. Nieuwe denkwijzen maken nieuwe banen in de hersenen en hoe meer herhaling, hoe sterker het spoor. Oplossingsgericht werken lost dus niet alleen problemen op, het geeft bovendien een extra training en dynamiek om toekomstige problemen aan te pakken. Eenmalige interventies kunnen verandering brengen. Een nieuwe gewoonte vraagt meer.
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- klassenmanagement --- leraren --- zelfevaluatie --- Didactic strategies --- Leerlingbegeleiding --- 454.22 --- Oplossingsgericht onderwijs --- Relatie leraar-leerling --- omgangsvormen --- Reflecteren (Terugblikken) --- Leraren basisonderwijs --- Reflectie --- Teamwerk --- 454.23 --- didactische principes --- reflecteren --- Klassenmanagement --- 37.064 --- Oplossingsgericht werken --- Klasmanagement --- Leerlingen --- Onderwijsstijlen --- Elementary school teachers --- Classroom management --- School management and organization --- Belgium --- Onderwijsstrategieën --- Lesgeven --- Onderwijsstrategie --- Internationalisering --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- 184 Kinderrechten en Onderwijs
Choose an application
Gelukkige kinderen in een gelukkige klas is bestemd voor leerkrachten en directeuren van basisscholen en ouders die de overtuiging hebben dat kinderen recht hebben op een stimulerende en blije schooltijd; voor degenen die de mogelijkheden willen benutten om kinderen in een liefdevolle omgeving te laten leren; voor degenen die voelen en weten dat kinderen het meeste leren wanneer zij zich gelukkig voelen.
onderwijspsychologie --- klassenmanagement --- leraren-leerling relatie --- Educational psychology --- relationele vorming --- lager onderwijs --- 455.3 --- Groepsdynamica --- Interactief onderwijs --- Klassfeer --- Lager onderwijs --- Leerpsychologie --- Relationele opvoeding --- Schoolleven --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 419.3 --- Schoolklimaat --- Faalangst --- Pedagogische psychologie - Onderwijspsychologie --- Pedagogisch klimaat --- Welbevinden --- Coaching --- Klasklimaat --- Onderwijsstijlen --- Leraren basisonderwijs --- Onderwijsstijl --- Leraar basisonderwijs --- Patiënt --- School management --- schoolklimaat --- onderwijsbeleid
Choose an application
De Reflectieve Leraar bevat een grote hoeveelheid breed bruikbare kennis waarbij theorieën en research over reflectie en ontwikkeling van professionals gekoppeld worden aan effectieve manieren van lesgeven. Voor iedere leraar die wil dat leerlingen zo goed mogelijk leren, biedt dit boek steun en inspiratie. Onderwijzen is een vaardigheid. En zoals geldt voor elke vaardigheid: oefening baart kunst. Dit boek behandelt hoe leraren steeds beter kunnen worden door het stellen van persoonlijke doelen, gerichte oefening en feedback, en met observaties en discussies over het lesgeven. Daarbij wordt uitgegaan van Marzano’s model voor goed onderwijs. Het stimuleren van leraren om te werken aan hun professionaliteit is het belangrijkste wat we kunnen doen om de onderwijspraktijk te verbeteren.
onderwijsstrategieën --- Teaching --- didactiek --- onderwijspraktijk --- didactische werkvormen --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- Agogie ; methodiek --- Zelfkennis --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- Onderwijskunde --- Reflectie - Reflecteren --- professionalisering --- 450.7 --- #PBIB:+110.10 --- Reflectie --- Professionalisering --- Leraren basisonderwijs --- Reflecteren (Terugblikken) --- bijscholing --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Opleiding en bijscholing --- onderwijskunde --- lesgeven --- reflectie --- PXL-Education 2018 --- Lesgeven --- Leraren --- Didactische principes --- Onderwijsstrategieën --- Didactische werkvormen --- Lesvoorbereidingen --- Leraar --- Didactisch principe --- Onderwijsstrategie --- Didactische werkvorm --- Lesvoorbereiding --- Internationalisering --- Directie
Choose an application
200 tools voor effectief handelen in vele situaties in het basisonderwijs. De tools zijn ondergebracht in zeven hoofdthema’s met informatie, tips, handelingsadviezen, checklists, stappenplannen, schema’s en modellen. De informatie die op dat moment nodig is, is zo snel voorhanden en de materialen sluiten aan bij de bekwaamheidseisen van de leerkracht. De praktijkwijzer is ook een handig instrument bij functioneringsgesprekken.
School management --- lager onderwijs --- Primary education --- 474.21 --- Klasmanagement --- Onderwijsstrategieën --- Lesgeven --- Onderwijspraktijk --- #PBIB:+110.51 --- Basisonderwijs --- Didactiek : basisonderwijs --- Didactische principes --- 474.2 --- basisonderwijs --- onderwijsstrategieën --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Algemeen --- PXL-Education 2014 --- onderwijzen --- onderwijzers --- kwaliteitscontrole --- Lager onderwijs --- Leraren basisonderwijs --- Klassenmanagement --- lerarenberoep --- zorgverbreding --- leerlingvolgsystemen --- Leraar basisonderwijs
Choose an application
Dit boekje is geschreven uit liefde voor het vak, in het belang van ieder kind en ter aanmoediging van alle leraren, zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs. Het wil leraren steunen, motiveren en legitimering bieden. In het eerste hoofdstuk schetst de auteur zijn traject als leerkracht. Hoofdstuk 2 gaat in op hoe je als leerkracht je handelen kan verantwoorden. Hoofdstuk 3 helpt je te bepalen wat voor leerkracht je wil zijn. Hoofdstuk 4 bespreekt hoe je verantwoordelijkheid bij leerlingen kan leggen en hun autonomie kan bevorderen. Hoofdstuk 5 neemt de relatie leerkracht-leerling onder de loep met verbondenheid als focus. Hoofdstuk 6 bespreekt pedagogische tact. In het zevende en laatste hoofdstuk vat de schrijver alle voorgaande samen in een manifest.
Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- didactiek --- lerarenberoep --- 450.7 --- Beroepsethiek --- Lesgeven --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Professionele ontwikkeling --- Relatie leraar-leerling --- Relatie leraar-student --- Leraren --- Pedagogie --- Onderwijskunde --- Leraren basisonderwijs --- Verbondenheid --- Pedagogische tact --- Opleiding en bijscholing --- Pedagogiek --- Leraar --- Internationalisering --- Directie --- Primary education --- Secondary education
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|