Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (6)

KDG (5)

UCLL (5)

VIVES (5)

AP (4)

DocAtlas (4)

Odisee (4)

Thomas More Kempen (4)

Hogeschool Gent (3)

EhB (2)

More...

Resource type

book (6)


Language

Dutch (6)


Year
From To Submit

2013 (6)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Kinderen en... de kunst van het contact maken : clownerie als methode om open en vol zelfvertrouwen te spelen en te leren
Authors: --- ---
ISBN: 9789057884115 Year: 2013 Publisher: Amersfoort Kwintessens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit handboek wordt clownerie gebruikt als methode om vol zelfvertrouwen te leren. Clownerie heeft raakvlakken met mindfulness: het vergroot de concentratie, de creativiteit en het cognitieve en sociale leervermogen van leerlingen en leraar.


Book
Aan de slag met je klas : een oplossingsgerichte kijk op leraar zijn : tips, praktijkvoorbeelden en reflectiemomenten
Author:
ISBN: 9789044130553 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe slaag jij als leraar erin om het beste uit je leerlingen naar boven te halen? Welke troeven zet je in om je leerlingen in beweging te brengen? Wil je als leraar te weten komen wat jouw unieke kwaliteiten zijn? Hoe ga je om met een veranderend mensbeeld en maatschappelijke invloeden? Hoe blijf je als leraar en als mens overeind in de klas? Dit boek laat leraren reflecteren over deze en andere vragen. Met de concrete tips, suggesties en bruikbare tools kan elke leraar onmiddellijk aan de slag. De eigen kijk op onderwijs biedt vele, brede groeikansen aan leraren. Oplossingsgericht werken is meestal leuk: voor de leerling want hij voelt zich ernstig genomen, voor de leraar want de kans dat je leerlingen meewerken is groot. Deze positieve wisselwerking is motiverend en bovendien werkzaam. Recent onderzoek toont aan dat oplossingsgerichte interventies specifieke zenuwbanen activeren die nodig zijn voor een ‘goed gevoel’. Nieuwe denkwijzen maken nieuwe banen in de hersenen en hoe meer herhaling, hoe sterker het spoor. Oplossingsgericht werken lost dus niet alleen problemen op, het geeft bovendien een extra training en dynamiek om toekomstige problemen aan te pakken. Eenmalige interventies kunnen verandering brengen. Een nieuwe gewoonte vraagt meer.


Book
Gelukkige kinderen in een gelukkige klas : van leerkracht naar Happy Coach voor een warm schoolklimaat
Author:
ISBN: 9789079603244 Year: 2013 Publisher: Steenwijk 248media uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gelukkige kinderen in een gelukkige klas is bestemd voor leerkrachten en directeuren van basisscholen en ouders die de overtuiging hebben dat kinderen recht hebben op een stimulerende en blije schooltijd; voor degenen die de mogelijkheden willen benutten om kinderen in een liefdevolle omgeving te laten leren; voor degenen die voelen en weten dat kinderen het meeste leren wanneer zij zich gelukkig voelen.


Book
De reflectieve leraar : bouwen aan excellentie
Author:
ISBN: 9789461181954 9461181957 9789461181725 Year: 2013 Publisher: Rotterdam Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Reflectieve Leraar bevat een grote hoeveelheid breed bruikbare kennis waarbij theorieën en research over reflectie en ontwikkeling van professionals gekoppeld worden aan effectieve manieren van lesgeven. Voor iedere leraar die wil dat leerlingen zo goed mogelijk leren, biedt dit boek steun en inspiratie. Onderwijzen is een vaardigheid. En zoals geldt voor elke vaardigheid: oefening baart kunst. Dit boek behandelt hoe leraren steeds beter kunnen worden door het stellen van persoonlijke doelen, gerichte oefening en feedback, en met observaties en discussies over het lesgeven. Daarbij wordt uitgegaan van Marzano’s model voor goed onderwijs. Het stimuleren van leraren om te werken aan hun professionaliteit is het belangrijkste wat we kunnen doen om de onderwijspraktijk te verbeteren.


Book
Praktijkwijzer Basisonderwijs : snel en doeltreffend handelen
Authors: ---
ISBN: 9789046903506 Year: 2013 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

200 tools voor effectief handelen in vele situaties in het basisonderwijs. De tools zijn ondergebracht in zeven hoofdthema’s met informatie, tips, handelingsadviezen, checklists, stappenplannen, schema’s en modellen. De informatie die op dat moment nodig is, is zo snel voorhanden en de materialen sluiten aan bij de bekwaamheidseisen van de leerkracht. De praktijkwijzer is ook een handig instrument bij functioneringsgesprekken.


Book
Ik, de leraar
Author:
ISBN: 9789081949316 Year: 2013 Publisher: Driebergen NIVOZ

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boekje is geschreven uit liefde voor het vak, in het belang van ieder kind en ter aanmoediging van alle leraren, zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs. Het wil leraren steunen, motiveren en legitimering bieden. In het eerste hoofdstuk schetst de auteur zijn traject als leerkracht. Hoofdstuk 2 gaat in op hoe je als leerkracht je handelen kan verantwoorden. Hoofdstuk 3 helpt je te bepalen wat voor leerkracht je wil zijn. Hoofdstuk 4 bespreekt hoe je verantwoordelijkheid bij leerlingen kan leggen en hun autonomie kan bevorderen. Hoofdstuk 5 neemt de relatie leerkracht-leerling onder de loep met verbondenheid als focus. Hoofdstuk 6 bespreekt pedagogische tact. In het zevende en laatste hoofdstuk vat de schrijver alle voorgaande samen in een manifest.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by