Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstellingen: Deze studie onderzoekt hoe cohesieve elementen volgens leesbaarheidsformules de leesbaarheid van administratieve en instructieve teksten in het Engels en Nederlands beïnvloeden. Middelen of methode: Alle mogelijke cohesieve elementen worden uit de originele teksten weggehaald of vervangen. Daarna wordt de leesbaarheid van zowel de originele tekst als de aangepaste tekst berekend met behulp van verschillende leesbaarheidsformules. Uiteindelijk wordt de leesbaarheid van beide teksten vergeleken en wordt zo nagegaan hoe de cohesieve elementen volgens de leesbaarheidsformules de teksten beïnvloeden. Resultaten: Volgens de meeste leesbaarheidsformules zijn de aangepaste teksten zonder cohesieve elementen gemakkelijker te lezen dan de originele teksten met cohesieve elementen. Dit kan verklaard worden door het feit dat de meeste leesbaarheidsformules afhankelijk zijn van het aantal woorden in een tekst. De leesbaarheidsformules die ook andere elementen zoals het aantal moeilijke woorden meetellen, geven uiteenlopende en tegenstrijdige resultaten.
Administratieve teksten. --- Cohesie. --- Cohesieve elementen. --- Engels. --- H352-syntaxis. --- H570-engelse-taal-en-letterkunde. --- Instructieve teksten. --- Leesbaarheid. --- Leesbaarheidsformules. --- Nederlands. --- Studie in de meertalige communicatie.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|