Narrow your search

Library

UGent (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2013 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
How do cohesive features influence the readability of texts? Analysis of administrative and instructive texts in English and Dutch
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstellingen: Deze studie onderzoekt hoe cohesieve elementen volgens leesbaarheidsformules de leesbaarheid van administratieve en instructieve teksten in het Engels en Nederlands beïnvloeden. Middelen of methode: Alle mogelijke cohesieve elementen worden uit de originele teksten weggehaald of vervangen. Daarna wordt de leesbaarheid van zowel de originele tekst als de aangepaste tekst berekend met behulp van verschillende leesbaarheidsformules. Uiteindelijk wordt de leesbaarheid van beide teksten vergeleken en wordt zo nagegaan hoe de cohesieve elementen volgens de leesbaarheidsformules de teksten beïnvloeden. Resultaten: Volgens de meeste leesbaarheidsformules zijn de aangepaste teksten zonder cohesieve elementen gemakkelijker te lezen dan de originele teksten met cohesieve elementen. Dit kan verklaard worden door het feit dat de meeste leesbaarheidsformules afhankelijk zijn van het aantal woorden in een tekst. De leesbaarheidsformules die ook andere elementen zoals het aantal moeilijke woorden meetellen, geven uiteenlopende en tegenstrijdige resultaten.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by