Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
In deze masterproef wordt het sollicitatiegesprek ontleed via een discoursanalyse. Er wordt gezocht naar een verklaring voor genrewissels in een sollicitatiegesprek. Meer bepaald kiezen we om ons toe te spitsen op elementen die wijzen op een instructief of informatief karakter. Bovendien wordt getracht om de contextuele factoren van elk gesprek afzonderlijk in kaart te brengen die een genrewissel kunnen veroorzaken in het interview. De bevindingen van de genreanalyse en de bevindingen op basis van de context per gesprek worden vervolgens naast elkaar gelegd om zo algemene patronen op te sporen. Er wordt gebruik gemaakt van vier gesprekken, die zijn afgenomen in een Brusselse school, die verschillen van elkaar in functie en complexiteit. In het theoretische luik wordt het begrip discoursanalyse uiteengezet en gekoppeld aan de term genreanalyse . Een discoursanalyse kan niet uitgevoerd worden zonder de context te koppelen aan een gesprek. Om deze context in kaart te brengen wordt er gebruik gemaakt van een etnografisch interview met de persoon die de kandidaten heeft ondervraagd. Deze etnografische interviews worden per gesprek uitgevoerd, zodanig dat elk gesprek afzonderlijk kan worden geanalyseerd. Op het begrip genreanalyse werd in dit theoretisch luik ook dieper ingegaan. Daarnaast worden de conventies overlopen die typerend zijn voor het sollicitatiegesprek als genre. Vervolgens wordt het sollicitatiegesprek besproken vanuit een professionele invalshoek waarin de functie van het gesprek op zich, en de rol van deelnemers wordt toegelicht.In de databespreking worden de gesprekken individueel besproken. De typische conventies die typerend zijn voor een sollicitatiegesprek worden beschreven. Deze conventies zijn afkomstig van de transcripties van de gesprekken. Daarnaast wordt de context per gesprek geschetst, waardoor de lezer een beter inzicht krijgt in de situatie waarbinnen de gesprekken zich afspelen.Onder de rubriek bevindingen worden per gesprek de co
Choose an application
Deze masterproef onderzoekt hoe kandidaten zichzelf presenteren tijdens een sollicitatiegesprek. We kijken hoe bepaalde technieken en strategieën de kansen van kandidaten kunnen beïnvloeden. Er worden drie verschillenden kandidaten geanalyseerd. Voor die analyses gebruiken we drie verschillende invalshoeken, namelijk die van de sociale psychologie, een discoursanalyse en de adviesliteratuur. Voorbeelden uit de teksten illustreren de strategieën en adviezen. We vergelijken de drie invalshoeken ook met elkaar om te kijken in welke mate ze bij elkaar aansluiten en verschillen. Eerst bekijken we de verschillende self-presentation-strategieën volgens de sociale psychologie. De twee grootste daarvan zijn ingratiation en self-promotion, maar ook enkele kleinere strategieën worden aangehaald. Dan gaan we dieper in op de taal die de kandidaten gebruiken om hun professionele identiteit te creëren. Aan de hand van een discoursanalyse kijken we hoe kandidaten bijvoorbeeld door bepaalde persoonlijke voornaamwoorden te gebruiken een bepaalde identiteit kunnen creëren. In dit onderdeel gaan we ervan uit dat de beste kandidaten er het best in slagen om institutional en personal discourse met elkaar te verweven. Deze eerste twee delen worden voorafgegaan door een theoretische deel waarin we onder andere de tegengestelde visies op identiteit bespreken. Ten slotte bespreken we de adviesliteratuur. We kijken welke adviezen uit communicatiehandboeken terug te vinden zijn bij de kandidaten en welke effect dat heeft op hun resultaten. Nadat deze drie invalshoeken besproken, kijken we naar de verschillen. Zo zien we bijvoorbeeld dat het niet-toepassen van bepaalde adviezen van de adviesliteratuur niet noodzakelijk tot het niet-slagen van de kandidaat leidt. Daarnaast stellen we ook vast dat de sociale psychologie niet alle verschillen in scores tussen de kandidaten kan uitleggen. We menen dus dat het verschil in taal door de kandidaten niet over het hoofd gezien mag worden.
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|