Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Bij het schrijven van deze masterproef heb ik de overheidscommunicatie in België van vandaag de dag onder de loep genomen. De communicatie tussen regering en burgers heeft namelijk heel wat veranderingen ondergaan dankzij de intrede van het internet en er zijn heel wat nieuwe manieren ontstaan om het publiek te bereiken. Eén van de meest invloedrijke veranderingen van het voorbije decennium zijn de zogenaamde "nieuwe media", zoals Facebook en Twitter, die geleidelijk aan hun intrede hebben gemaakt in zowel ons werk- als privéleven. Deze nieuwe media zorgen onder andere voor meer interactiviteit tussen en met de burgers, hetgeen met de traditionele media moeilijk bereikt kon worden. Die interactiviteit impliceert echter ook een beperkte controle over het communicatieve gebeuren en een verschuiving van de communicatielijnen. Zo is er namelijk niet meer alleen sprake van top-downcommunicatie, maar evenzeer van bottom-upcommunicatie en zelfs van "horizontale communicatie". Die horizontale communicatie is het best te vergelijken met mond-tot-mondreclame, alleen in een niet-commerciële context. Met deze masterproef probeer ik te achterhalen in hoeverre deze horizontale communicatie een invloed heeft gehad op één bepaalde campagne, namelijk de overheidscampagne rondom Wallangues, een online leerplatform enkel toegankelijk voor de Waalse bevolking. Om echter tot de juiste conclusies te komen, wordt de Belgische overheidscommunicatie eerst helemaal doorgenomen, gevolgd door een bespreking van de sociale media en de sociale netwerken. Vervolgens wordt er dieper ingegaan op de nieuwe context die ontstaan is dankzij de sociale media en wordt de theorie toegepast op de case study "Wallangues". Ten slotte worden de resultaten van de afgenomen enquêtes besproken en geanalyseerd en wordt er een conclusie gevormd.
Choose an application
Het internet en e-learning dragen bij tot nieuwe vormen in het leerproces: het gebruik van een website in een zelfstandige leeromgeving vormt tegenwoordig geen uitzondering meer. Deze nieuwe pedagogische vormen moeten dan ook op een efficiënte manier ontworpen en geëvalueerd worden. Onze beoordelingen zijn gebaseerd op een gesynthetiseerd kader van drie criteria: “utilité”, “utilisabilité” en “acceptabilité”. Onze studie behandelt TV5 Monde 7 jours sur la planète, een website die zich toespitst op het ontwikkelen van de luistervaardigheid van het Frans als vreemde taal. We gebruiken de drie criteria om deze website te beoordelen op een theoretische en empirische manier. Voor het theoretische deel doen we een beroep op de denkschema’s van Tricot en al. (2003), Nokelainen (2006) en Ssemugabi en Villiers (2010). Met behulp van deze denkschema’s kunnen we dan ons eigen denkschema ontwikkelen. Het empirische deel omvat een enquête die is afgenomen bij een vijftigtal Vlaamse studenten uit de eerste bachelor toegepaste taalkunde aan Thomas More. Zij gebruiken de website op een begeleide zelfstandige basis met een frequentie van twee luistersessies per week gedurende het hele schooljaar. Uit de analyse en het empirisch onderzoek blijkt dat we 7 jours sur la planète kunnen bestempelen als een doeltreffende en kwaliteitsvolle website.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|