Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
In deze masterproef stellen wij ons de volgende vragen: Op welke manier verhouden de leerkrachten en leerlingen van een onthaalschool zich tot het integratienarratief? Is er een groot verschil tussen beiden? Welke nuances kunnen we onderscheiden? We besteden aandacht aan de verschillende registers rond integratie die circuleren in de onthaalschool en proberen op die manier een genuanceerd beeld te krijgen van de manier waarop het integratiediscours er concreet vorm krijgt. Doorheen onze analyse trachten wij ook aan te tonen - in lijn met Foucault - dat integratie niet alleen kan begrepen worden als een externe dwang, maar ook als iets dat door de betrokken subjecten zelf wordt geïncorporeerd. Op die manier proberen wij om een antropologie van de integratie te schrijven. Wat verstaan we daar nu precies onder? Het belangrijkste verschil met het klassieke integratieonderzoek is dat wij de integratielogica niet als een vanzelfsprekend startpunt nemen, maar wel als het voorwerp van onze analyse. Het etnografisch veldwerk biedt ons de mogelijkheid om een zekere kritische afstand in te bouwen ten opzichte van dit discours en er de werking van de observeren.
Choose an application
Debates about the compatibility of Islam with Western values have extensively encompassed women. Europe today supports a vast population of Muslim women, who may or may not be visible and may or may not be practicing, but experience the implications of their identities in their everyday life. In turn, this research contributes to the debate of how Muslim women handle these implications, not from the perspective of the larger society but rather from the Muslim perspective. Based on the ethnographic fieldwork and interviews with fifteen members of the Golden Rose womens association the thesis aims to study how Turkish Muslim women construct a multileveled identity. It focuses on how they maintain their piety and modernity, in relation to the secular modern European discourse. The research studies three levels of identity construction. These parts are gender, piety, and national belonging which all form a hybrid social imaginary. I refer to these levels of identity as social imaginaries, because how they define their own self is how my interlocutors construct the world around them and expect that world to be. This research studies the different tactics my interlocutors resort to when their social imaginaries are challenged by the society. It finds that in order to represent their multi-layered identities and receive recognition from the larger public my interlocutors resort to faith based social activism. They use Golden Rose as a space to exchange information, reaffirm their identities, and negotiate their tactics to overcome those challenges.
Choose an application
ella vzw bemerkt bij hulpverleners de nood aan meer kennis en tools over de mechanismen van gendergerelateerd geweld. Een groeiende vraag vanuit diverse sectoren (welzijnswerk, onderwijs, politie, middenveld...) naar informatie en kennis omtrent het thema gendergerelateerd en het zogenaamde eergerelateerd geweld bracht ella vzw tot het ontwikkelen van het cahier ‘Wat is eerbaar aan geweld’. Ella vzw plaatst ‘eergerelateerd’ geweld binnen het conceptueel kader van gendergerelateerd geweld. De kern van het probleem ligt vaak bij genderstereotypen en op gender gebaseerde machtsverschillen. Gendergerelateerd geweld treedt op wanneer vrouwen/mannen de groepsnormen met betrekking tot de dominante ideeën en verwachtingen omtrent vrouwelijke/mannelijke stereotiepe genderrollen overtreden. ‘Eer’- en gendergerelateerd geweld manifesteren zich op het kruispunt van gender, socio-economische status, opleiding,… (Bron: website Ella)
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|