Listing 1 - 10 of 98 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Probleemstelling: "Hoe kan ik Lukhanyo (dagcentrum voor volwassen personen met een intellectuele en meervoudige beperking in Zuid-Afrika) stimuleren en ondersteunen om een extra inkomen te bekomen?"De voorziening had dringend nood aan een extra inkomen omdat ze volledig afhankelijk zijn van sponsors. Omdat de Belgische sponsors dit wel nog eventjes, maar niet erg lang (10 jaar) zullen doen, had de voorziening nood aan een start om zodoende een extra (en ev. later een permanent, langetermijndoelstelling) inkomen te bekomen. De voorziening krijgt geen overheidssteun. Ik verwezenlijkte dit door de cliënten werkstukken (producten) te laten maken en hen terwijl een waardevulle tijdsinvulling te bieden. We zochten naar een divers aanbod om de producten te verkopen (markt, verkoop in de voorziening zelf, de was doen). Conclusies: De voorziening haalde wekelijks een klein inkomen binnen. De ene week was dit inkomen groter dan de andere, maar de start is gegeven. Verdere opvolging is noodzakelijk om de begeleidster te motiveren. Deze opvolging gebeurd door verschillende personen/ instanties.Ondertussen leerden de cliënten opkomen voor hun eigen rechten, werkten ze zelfstandiger en leerden ze nieuwe materialen kennen. Zowel de begeleidster als de cliënten hebben kennis genomen van deze nieuwe activiteiten om zodoende een waardevolle tijdsinvulling te bieden.
Choose an application
Probleemstelling: Ik zie alles, maar hoor niets. Hoe kan ik kinderen van 8 tot 16 jaar met een auditieve beperking in Zuid-Afrika meer betrekken in het klasgebeuren door gebruik van visualisaties?De kinderen met een auditieve beperking in de organisatie hebben geen hoorapparaten of andere hulpmiddelen om zich duidelijk te maken aan anderen In vocale activiteiten kunnen ze niet mee participeren. Ik vond het belangrijk dat deze kinderen mee konden doen in het klasgebeuren. Het was dus ook van belang om dit duidelijk te maken aan de begeleiders. Doorheen mijn stage heb ik gezocht naar de noden en behoeften van de kinderen en de begeleiders, zodat ik mijn visualisaties hierop kon afstemmen. Conclusies: Het was niet eenvoudig om te werken met mensen die geen kennis hadden in het gebruik van visualisaties. Ik paste mijn visualisaties aan om in te spelen op de cultuur en doelgroep.Ik maakte gebruik van visualisaties voor de communicatie tussen de begeleider en de cliënt te stimuleren. De leerkracht leerde doorheen mijn stage gebruik te maken van dit. Zo kon ze haar verwachtingen uiten naar het kind en omgekeerd. Verder heb ik een vocale activiteit ook visualisaties geïntegreerd, zodat de kinderen met een auditieve beperking konden mee participeren. Dit kwam ten goede van hun zelfbeeld, sociale vaardigheden en zelfvertrouwen.
Choose an application
Deze scriptie werd geschreven in het kader van de opleiding Master in de Audiovisuele Kunsten, optie film. Het is een werkstuk waarin ik op zoek ga naar mijn positie als documentairemaakster in Zuid-Afrikaanse context. Dit doe ik aan de hand van bestaande literatuur enerzijds, aan de hand van anekdotes over eigen ervaringen anderzijds. De scriptie is opgedeeld in twee grote onderdelen. Het eerste hoofdstuk betreft een literatuurstudie over alternatief toerisme, waarbij de focus zal liggen op het verschil tussen reizigers en toeristen en op een specifieke alternatieve vorm, namelijk het development tourism. Ter illustratie wordt een casus besproken rond de Soweto Township Tours die ik zelf voor mijn documentaire gevolgd heb. In het tweede hoofdstuk wordt de link tussen filmmakers en het thema toerisme gelegd. In een eerste deel gaat het over de ontmoeting tussen filmmakers en hun subjecten, gevolgd door het bespreken van een bepaalde documentairevorm, de participatory mode (Bill Nichols). Ten slotte maak ik een analyse van twee films die toerisme als thema hebben: Cannibal Tours van Dennis O'Rourke (1988) en Unsere Afrikareise van Peter Kubelka (1966). De films worden vergeleken met de bevindingen uit de eerste hoofdstukken. De scriptie wordt afgesloten met een kort besluit.
Choose an application
Soweto staat wereldwijd bekend als de broeihaard van verzet tegen het voormalige apartheidsregime in Zuid-Afrika. De laatste jaren is deze populaire township uitgegroeid tot toeristische bezienswaardigheid. De sloppenwijk van Kliptown is daarbij één van de highlights voor wie Soweto met een bus bezoekt. In die wijk woont Sizwe die dagdromend over zijn jeugd in zijn tuintje tot rust komt. Voor Chikko vormt de wijk een bron van inspiratie. Via kunst probeert hij zich tegen de aanwezigheid van de tourbussen te verzetten. Maar wat als tourgidsen, zoals Louis, het helemaal niet slecht bedoelen?Soweto is known worldwide as the hotbed of resistance against the former apartheid regime in South Africa. In recent years, the township has become a popular tourist attraction. The slums of Kliptown are one of the highlights for those who visit Soweto with a bus. Sizwe lives in this district. Daydreaming about his past, he finds peace in his little garden. For Chikko the district is a source of inspiration. Through art, he tries to resist against the presence of the tour buses. But what if tour guides, like Louis, have good intentions?Soweto est mondialement connu comme le foyer de résistance contre lancien régime dapartheid en Afrique du Sud. Ces dernières années, le canton est devenu une attraction touristique populaire. Les taudis de Kliptown sont également un des points forts pour ceux qui visitent Soweto avec un bus. Sizwe vit dans ce quartier. Il rêvasse sur son passé et trouve la paix dans son jardain. Pour Chikko le quartier est une source dinspiration. A travers lart, il essaie à resister contre la présence des autocars de tourisme. Mais quoi si les guides touristiques, comme Louis, ont des bonnes intentions?
Zuid-Afrika --- Apartheid --- Armoede
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Aids --- Zuid-Afrika --- Preventie --- Werk --- Arbeidsmarkt --- MW --- Internationale stage : Zuid-Afrika
Choose an application
Zuid-Afrika --- Mandela, Nelson --- Presidents --- Soviet Union --- Biography --- South Africa --- Politics and government --- 1948 --- -Mandela, Nelson --- -Zuid-Afrika
Choose an application
Pieter Hugo has been documenting his native continent of Africa since his late teens. This retrospective volume collects photographs from each of his earlier series, as well as portraits and landscapes that have never been shown or published before--
commercial portraiture --- portretfotografie --- Hugo, Pieter --- 77 <680> --- 77 HUGO, PIETER --- Fotografie--Zuid-Afrika --- Fotografie--HUGO, PIETER --- Exhibitions --- 77 <680> Fotografie--Zuid-Afrika --- Africans --- Portrait photography --- Ethnology
Listing 1 - 10 of 98 | << page >> |
Sort by
|