Listing 1 - 10 of 133 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Bij onze geboorte zijn we nog een onbeschreven blad. Dat onbeschreven blad, het kind in jezelf, zoals Bradshaw het noemt, wordt tijdens het opgroeien vaak verwond door bijvoorbeeld verlatenheid, ontkenning van afhankelijkheid of een slecht functionerend gezinsverband. Dit leidt tot gevoelens van eenzaamheid, onzekerheid en verdriet. In ons verdere leven blijven wij functioneren volgens de patronen van deze scheefgegroeide ontwikkeling. Eenmaal volwassen uit zich dat in verslavingen, destructief gedrag, problematische relaties en verlies van energie. De bekende Amerikaanse psycholoog John Bradshaw ontwikkelde een therapie die erop is gericht in contact te komen met je oorspronkelijke ik. Deze therapie geeft een gevoel van thuiskomen. Door het herstellen van de relatie met het kind in jezelf kun je de wonden helen en de gemiste ontwikkelingen inhalen. Met praktische oefeningen en voorbeelden leer je het kind in jezelf te vinden, te herstellen, vast te houden, te koesteren en te beschermen. Op die manier maak je voor jezelf een nieuwe start mogelijk op weg naar een gelukkiger leven. Dit boek van een bekend Amerikaans psycholoog en publicist handelt over een aangelegen thema uit de psychotherapeutische praktijk: de hulpverlening aan mensen die een persoonlijkheidsstoornis ervaren. Hij doet een beroep op de helende krachten in die in elk mens aanwezig zijn. Zijn betoog is consistent en wordt ondersteund door persoonlijkheidstests, schema's en schematische overzichten. Het gaat over de beschadigingen die mensen in hun jeugd kunnen oplopen door milieu-invloeden en door verwaarlozende opvoedingspatronen. Zo ontstaat het beeld van het verwonde kind in de mens, ook als hij volwassen is. De behandeling die hij voorstaat: het bevorderen van zelfonderzoek en zelfreflectie; de mens moet bij het overwinnen van zijn remmingen door de pijn heengaan. Bradshaw geeft aan hoe iemand door dit proces geleid kan worden. Vier hoofddelen: hoe ontstaat de verwonding in jezelf en hoe verstoort deze verwonding een normale ontwikkeling? Hoe kun je opnieuw in contact komen met dit verwonde kind en hoe leer je op te komen voor dit kind in jezelf? Wedergeboorte en transformatie, begrippen uit de spirituele psychologie, kunnen je heelwording bevorderen. Ontwikkelingspsychologie vormt het kader, maar daarbinnen is plek voor spiritualiteit.
Choose an application
Ben je zonder opruimtalent ter wereld gekomen? Is je huis(houden) versloft en verstoft? Wil je graag opgeruimd leven, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Geen nood, De HuishoudCoach® weet raad!In dit praktische en positieve boek biedt De HuishoudCoach® je:*Inzicht in de oorzaken en gevolgen van chaos in huis en hoofd*4 methoden voor succesvol opruimen, administreren, agenderen en poetsen*Een overzicht van beruchte valkuilen en beproefde oplossingen*Met 4 x 12 haalbare weekopdrachten om thuis mee aan de slag te gaanOok geschikt voor niet-chaoten met chronisch tijd- en ruimtegebrek!
Choose an application
Psychologie --- Emoties --- Gevoelens --- therapie
Choose an application
Choose an application
Psychiatry --- therapie --- psychotherapie
Choose an application
Aan boosheid werken, kan alleen als je die kwaadheid ook in kaart kan brengen. Daarom bedacht de auteur, therapeut bij OCMW Mol, een methodiek om visueel hoogte te krijgen van de agressie die bij iemand leeft. Samen met de persoon in kwestie gaat hij aan de slag met de kwaadheidsthermometer. Daarop staan alle gradaties van boosheid: van complete rust tot volledig door het lint gaan. Aan die thermometer worden drie soorten kaarten gekoppeld: wat kan je kwaad maken?; wat gebeurt er met je lichaam als je kwaad wordt?; wat doe je als je kwaad wordt?. Zo krijgen therapeut en cliënt een mooi overzicht van iemands 'kwaadheidsopbouw'. En dat is dan weer het uitgangspunt om aan die kwaadheid te werken en om ermee om te leren gaan.Meer over de methodiek, begeleidingstips, achtergrondinformatie vind je op: http://www.doorhetlint.be
Choose an application
In dit boek worden volgende therapeutische modellen behandeld: psychoanalyse, gedragstherapie, humaistische benadering, rationeel emotieve therapie, transactionele analyse en systeemtheoretische benadering.Bij de beschrijving hiervan staat het functioneren van de sociaal pedagogisch werker centraal.In de beschrijving van de verschillende modellen wordt een koppeling gemaakt met de werkrelatie die de hulpverlener met de bewoners heeft. De theorie van de therapeutische modellen wordt in het boek dan ook toegespitst op de praktijksituatie van de spw'er. Kennisnemen van mogelijke therapeutische uitgangspunten die het handelen bepalen, geeft de hulpverlener meer houvast in het begeleiden van bewoners en draagt bij tot het optimaliseren van het functioneren hierin.Bij de beschrijving van de verschillende stromingen wordt gebruikgemaakt van werkopdrachten en oefeningen die bij de behandeling van de stof tijdens de lessen gebruikt kunnen worden. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met vragen, waarin de stof kan worden verwerkt en geconcretiseerd naar de werksituatie van de spw'er
Therapie --- Residentiële zorg --- Overzicht
Choose an application
Assessment in Art Therapy gives a unique insight into the diverse contemporary practices that constitute assessment in art therapy, providing an overview of the different approaches employed in Britain and the USA today. This professional handbook comprises three parts. 'Sitting Beside' explores the discursive and the relational in art therapy assessments with adults and children in different settings. 'Snapshots from the Field' presents a series of short, practice-based reports which describe art therapists working in private practice, secure settings and community mental health centres. 'A More Distant Calculation' consists of chapters that describe the development and use of different kinds of art-based assessment procedures developed on both sides of the Atlantic, as well as different kinds of research about art therapy assessment. Both students and practitioners alike will benefit from the wealth of experience presented in this book, which demonstrates how art therapists think about assessment; the difficulties that arise in art therapy assessment; and the importance of developing the theory and practice of art therapy assessment, whilst taking into account the changing demands of systems and institutions.
PXL-Healthcare 2013 --- creatieve therapie --- Assessment --- Beeldende therapie
Listing 1 - 10 of 133 | << page >> |
Sort by
|