Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (1)

EHC (1)

KBR (1)

KU Leuven (1)

Thomas More Mechelen (1)

UAntwerpen (1)

UGent (1)


Resource type

book (1)

dissertation (1)


Language

Dutch (1)

English (1)


Year
From To Submit

2012 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
The Pim Fortuyn case in the Dutch and English quality press: an appraisal theory analysis
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Deze masterproef onderzoekt in welke mate de Nederlandse en Engelse pers verschillen in de berichtgeving over de Pim Fortuyn-crisis. Middelen of methode: Het onderzoek gebeurt aan de hand van 'appraisal theory'; een methodologie om teksten te analyseren op subjectieve evaluaties met betrekking tot affect, judgement en appreciation en op journalistic voices (writer or reporter voice). 40 artikels, 20 uit NRC Handelsblad en Algemeen Dagblad en 20 uit The Times en The Guardian, werden willekeurig geselecteerd en geanalyseerd volgens 'appraisal theory'. Er werd ook een analyse uitgevoerd op verschillen in woordkeuze. Resultaten: Hoewel de meerderheid van de Nederlandse artikels tot writer voice behoort en dus subjectiever is, blijkt de Engelse berichtgeving over de Pim Fortuyn-crisis opmerkelijk veel sensationeler (keuze quotes, woordgebruik,..) dan de Nederlandstalige pers. In het Engelse corpus maakte men eerder gebruik van attributed material: observed affect/appreciation en no authorial judgement, terwijl de Nederlandse jouralisten vaker opteerden voor authorial affect, appreciation en judgement. Het onderzoek bevestigt grotendeels de theorie van journalistic voices door Martin & White (2005).


Book
Het succes van een kwaliteitskrant : de ontstaansgeschiedenis van NRC Handelsblad
Author:
ISBN: 9789044617696 Year: 2012 Publisher: Amsterdam Prometheus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

NRC Handelsblad is in 1970 ontstaan door een noodgedwongen fusie tussen twee verlieslijdende kranten, het Algemeen Handelsblad en de Nieuwe Rotterdamse Courant.Ten tijde van de fusie hadden nog maar weinig mensen vertrouwen in het welslagen van de nieuwe krant. Desondanks was NRC Handelsblad binnen tien jaar een standaard voor de Nederlandse journalistiek. Dat dit lukte mag een wonder heten, gezien de algemeen heersende scepsis, het gebrek aan vertrouwen bij de eigen directie en de zwakke redactie. Waarom slaagde NRC Handelsblad waar zijn voorgangers faalden?Het succes van een kwaliteitskrant is het langverwachte standaardwerk over de geschiedenis van NRC Handelsblad. Het geeft een levendig en vernieuwend tijdsbeeld van de jaren waarin de Nederlandse samenleving diepgaand veranderde en laat zich tegelijkertijd lezen als een spannend verhaal. Figuren als Jan Blokker, Hans van Mierlo, H.J.A. Hofland, J.L. Heldring en André Spoor speelden een beslissende rol. De kracht van het boek schuilt in de manier waarop Pien van der Hoeven hun persoonlijke beleving verbindt met de grote lijnen van de Nederlandse geschiedenis.Bron : http:///www.uitgeverijprometheus.nl

Listing 1 - 2 of 2
Sort by