Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
‘Roy, ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik verder ga met het uitleggen van de breuken, terwijl jij probeert in slaap te vallen!'– Aldus een leraar die een leerling met een kwinkslag weer bij de les betrekt. Een leraar die met succes een klas runt, klaart een stevige klus. Hoe doet hij dat? Leraar, jij maakt het verschil! is een toegankelijk praktijkboek ter ondersteuning van leraren in het basisonderwijs. De focus ligt op het ontwikkelen van een positieve, flexibele houding. De auteur beschrijft vanuit haar eigen ervaring als leraar en coach strategieën om moeilijke situaties meester te worden en reikt handvatten aan om effectiever en met meer plezier te werken. Zij illustreert dit met vele voorbeelden uit de praktijk die stof bieden tot reflectie en discussie, waardoor de leraar meer zicht krijgt op het eigen handelen en dat van anderen. Dit alles helpt bij het ontwikkelen van een professionele houding voor de klas. De voorbeelden en tips maken dit boek tot een praktische gids die elke leraar gelezen zou moeten hebben.
Choose an application
Dit boek is geschreven door de Japanse leraar Toshira Kanamori en verscheen naar aanleiding van zijn bezoek aan Nederland. Het boek biedt een kijkje achter de schermen van zijn lespraktijk en beschrijft een context en een achtergrond van waaruit hij zijn levenslessen geeft. Kanamori toont dat volledige wederkerigheid tussen leraar en leerling zich ontwikkelt door elke dag respectvol met elkaar om te gaan. Hij hanteert ook het principe 'recht van spreken': je spreekt over het hier en nu én over je eigen ervaringen. Door kinderen ten diepste te respecteren, wordt er ruimte gemaakt voor de autonomie die nodig is voor persoonlijke ontwikkeling. Tegelijkertijd wordt ook de mogelijkheid geschapen voor een diepgaande verbondenheid. Het boek laat nadenken over de rol van het onderwijs en reikt tal van tools aan om te zorgen voor een veilig klasklimaat. Kanamori werd wereldwijd populair door de documentaire 'Children, full of life'. Deze kan geheel of in delen bekeken worden op YouTube.
Didactics --- lerarenberoep --- didactiek --- filosofie --- leraren-leerling relatie
Choose an application
Teacher training --- Methodology --- Leraren ; opleidingen --- lerarenopleiding --- competenties --- vaardigheden --- leraren --- Comeniusprojecten --- Uitwisselingsprojecten --- Europa --- Lerarenopleiding --- Beginnende leraren --- Competenties --- Hoger onderwijs --- lerarenberoep --- klasmanagement --- Comeniusproject --- Uitwisselingsproject --- Beginnende leraar --- Competentie --- Crisis --- Cultuur
Choose an application
Sociology of education --- leraren-ouders relatie --- ouderparticipatie --- scholen --- familie
Choose an application
Dit boek presenteert de leerkracht als iemand die houdt van zijn of haar vak, in de brede betekenis. Het is precies in die liefdevolle verhouding tot het vak en de leerlingen dat zich het pedagogisch handelen van de leerkracht toont. De liefde voor het vak biedt de leerkracht een gelegenheid om interesse te wekken voor iets wat buiten de leefwereld van de leerlingen ligt. Het boek is opgevat als een lijst van woorden en beelden, een glossarium. Elk woord of beeld drukt een ervaring van het leerkracht-zijn uit. Het gaat telkens over unieke ervaringen die een liefdevolle verhouding tot het vak, de leerling en zichzelf meedelen.
Elementary school teachers --- Education --- Dictionaries --- 37(035) --- Onderwijs ; didactiek ; handboeken --- Leraren --- 450.7 --- leraren --- Pedagogiek --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- 691 --- Onderwijs ; handboeken --- Opleiding en bijscholing --- Pedagogie en didactiek --- Verklarende woordenboeken --- Leraar --- Verklarend woordenboek --- Directie
Choose an application
Education--Research --- Netherlands --- Special education --- 450.4 --- onderwijsonderzoek --- praktijkgericht leren --- Onderwijsonderzoek --- Praktijkonderzoek --- Leraren ; professionalisering --- Onderwijskunde --- Leraren --- Professionalisering --- Kwaliteitszorg --- Onderwijs --- Leraar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport
Choose an application
Geïnspireerd door het boek 'De gelukkige klas' van Theo Thijssen schreven Marja Veen en Renée Olman Opnieuw de gelukkige klas. Een boek waarin je ontdekt en ervaart hoe je elke dag respectvol met kinderen omgaat en met plezier met ze werkt, ook bij tegenslag of problemen. De juiste professionele houding tegenover kinderen, maar ook tegenover ouders, collegas, en directie: het valt te leren.'Opnieuw de gelukkige klas' is een boek uit de onderwijspraktijk. Het is zeer leesbaar met veel herkenbare voorbeelden en bruikbare tips. Precies wat je als stagiaire of beginnende leerkracht nodig hebt, maar ook nuttig als je al wat langer voor de klas staat.
Teacher education. Teacher's profession --- Primary education --- Teaching --- leraren-ouders relatie --- onderwijsbegeleiding --- stages --- leermotivaties --- oudercontact --- Leraren ; basisonderwijs --- 474.23 --- Didactische principes --- Beginnende leraren --- stagebegeleiding --- 450.7 --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- 472.7 --- Leraren basisonderwijs --- Didactiek : basisonderwijs --- 474.2 --- Opleiding en bijscholing --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Lerarenbegeleiding --- Klassenmanagement --- Onderwijspraktijk --- Lerarenopleiding --- Stages --- Beginnende leraar --- Leraar basisonderwijs --- Stage --- Taalonderwijs
Choose an application
Hoe beter je weet hoe de hersenen leren, denken en vergeten, des te succesvoller uw onderwijs kan zijn. Immers, alles wat je je leerlingen wilt laten begrijpen, onthouden of toepassen komt neer op het teweegbrengen van veranderingen in de hersenen. Door allerlei nieuwe technieken is de kennis over de werking van de hersenen de laatste decennia explosief toegenomen. Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de verschillende manieren om de hersenen tijdens leren en instructie positief te beïnvloeden. Het leren verloopt daardoor gemakkelijker en wordt voor de leerlingen en de leraar een stuk plezieriger. In dit boekje vind je een aantal tips hoe je het leren een ?breinvriendelijker? karakter kunt geven. Sommige van deze tips zul je misschien herkennen, omdat je ze al gebruikt. Beschouw deze dan als een bevestiging dat je op de goede weg zit. Wellicht ga je ze dan nog bewuster en vaker toepassen. (Bron: https://shop.bazalt.nl/wat-werkt-leren-met-verstand)
474.2 --- Leren --- lesgeven --- mindmapping --- Hersenen --- Leraren --- Onderwijsstrategieën --- Leerprocessen --- Psychologie --- Leerproces --- Man --- Volwassene
Choose an application
Beroepssecundair onderwijs --- Nederland --- Lerarenbegeleiding --- Leraren secundair onderwijs --- Professionalisering --- Leraar secundair onderwijs --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Zo, daar sta je dan biedt een schat aan informatie. Het boek omvat zowel pedagogische als didactische onderwerpen.Naast serieuze informatie over bijvoorbeeld de hersenwerking bij kinderen en het creëren van een krachtige leeromgeving, heeft Zo, daar sta je dan ook een creatieve invalshoek: een quiz over 'Wat voor type leerkracht ben jij?' of een gekleurde bril om de sterke kanten van juffen én meesters te kunnen zien. Elke week is er een opdracht en een vraag voor de klas.
454.2 --- didactiek --- onderwijsstrategieën --- klassenmanagement --- klasmanagement --- Lager onderwijs --- Lerarenbegeleiding --- Kleuteronderwijs --- Klassenmanagement --- Leraren basisonderwijs --- Professionalisering --- Pedagogisch klimaat --- Krachtige leeromgeving --- Leraar basisonderwijs
Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|