Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
In Plak de knutselslak vind je een heleboel ideeën om creatief aan de slag te gaan met kinderen tussen 2 en 8 jaar. Het is een verzameling van knutselwerkjes waarbij veel verschillende technieken aan bod komen. Met eenvoudige en vernieuwende materialen tover je in een handomdraai een pracht van een knutselwerk. Stimuleer de fijne motoriek en leer de kinderen planmatig werken met behulp van de stappenplanners. Maar geef zeker ook ruimte voor eigen inbreng en creativiteit. Laat je inspireren en knutsel erop los!
Knutselen kleuters --- Kleuteronderwijs didactiek --- Manuele expressie kleuteronderwijs --- Beeldopvoeding (Plastische opvoeding) --- Knutselen : kleuteronderwijs --- 477.3 --- didactiek --- handvaardigheid --- knutselen --- expressie --- creativiteit --- motorische ontwikkeling --- 471.45 --- Knutselen --- 477 --- beeldopvoeding --- didactiek basisonderwijs - handvaardigheid, handwerken --- Beeldende opvoeding --- Schoolbooks - Didactic material --- Didactics of Kindergarten --- muzische vorming --- Primary education --- Knutselen ; kleuters --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- Manuele expressie ; kleuteronderwijs
Choose an application
Het Toverbos is een spelmethodiek binnen de psychotherapie die ontwikkeld werd door medewerkers van het UZ Leuven. De lerarenopleiding van de Hogeschool-Universiteit Brussel deed in samenwerking met de dienst kinderpsychiatrie van het UZ Leuven en de stichting Ga voor Geluk een onderzoek om de methodiek van Het Toverbos te introduceren bij kleuteronderwijzers in hun opleiding om na te gaan hoe deze methodiek vanuit de therapeutische context inspirerend kan zijn voor kleuters in de onderwijscontext. De resultaten van dit onderzoek leverden het materiaal op voor Emoties in de kleuterklas. De nadruk ligt op spelen of samenspelen van kleuters met de zorgcoördinator of met de leerkracht. De kleuters zijn dieren die leven in Het Toverbos. Ze [lees meer] kiezen zelf welk dier ze zijn en ze gebruiken de eigenschappen ervan in hun spel. De leerkracht is de Grote Vogel. Hij speelt mee of hij observeert de kinderen. Bij deze methodiek zijn de emoties van de kinderen het belangrijkst. De kleuters spelen situaties en emoties na uit het echte leven maar dankzij hun dierenrol kunnen ze experimenteren met oplossingen. Heel vaak voelen ze zich op die manier veiliger om hun emoties via het dier te uiten. Het Toverbos kan als wekelijkse activiteit worden ingepland vanaf de eerste tot de derde kleuterklas. In het eerste luik van het boek geven Catherine Malfai en Niki Jeannin informatie over de theoretische basis waarop de methode steunt. De lezer krijgt uitleg over de gehele ontwikkeling van de mens, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de spelontwikkeling bij kinderen, er is een nadere beschouwing van het rollenspel, er wordt gepraat over de ontwikkeling van de fantasie in de kindertijd en ten slotte volgt er een korte inleiding rond psychodrama. In het tweede luik leggen de auteurs uit hoe het best met de methode van Het Toverbos gewerkt wordt in de klas. In een algemeen deel wordt uitgelegd wat Het Toverbos is en hoe het is opgebouwd. Daarna wordt uitgelegd hoe je de methode moet introduceren in een eerste sessie en hoe je daarop verder bouwt in volgende sessies. Ook is er aandacht voor het begeleiden van kinderen met specifieke noden. In het besluit getuigt de directrice van een school waar men de methode heeft toegepast. Ze geeft haar ondervindingen over de werking en de resultaten voor de kinderen en de onderwijzer. Bij het boek zit ook een dvd met daarop een promotiefilm, uitleg over de methodiek en voorbeelden van de verschillende fasen binnen het spel. In een aantal interviews met de betrokken personen wordt nogmaals uitleg gegeven over de methodiek. Dit boek is zeer theoretisch. De lay-out is eerder saai met weinig kleur en de tekst is geschreven voor mensen die met deze materie bezig zijn. Er worden wel geregeld praktijkvoorbeelden gebruikt ter ondersteuning van de tekst, vaak met foto’s. In het gedeelte waarin de opstartsessie of de verderzetting in andere sessies wordt besproken, vind je ook de tekst van een liedje, kadertjes met voorbeelden en richtlijnen en korte overzichtjes van de verschillende stappen die je als begeleider moet nemen. De informatie wordt aan het einde van een hoofdstuk meestal nog eens samengevat in een schema. Ondanks al deze toevoegingen blijft het boek zeer droog en zakelijk. Het is waardevol als cursusmateriaal in de lerarenopleiding of in het kader van een nascholing voor wie met deze methodiek aan de slag wil gaan. Maar het is niet meteen spannende lectuur voor een outsider met een beetje interesse. [Vicky Van Assche]
#KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Emoties --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- #KVHB:Spel --- #KVHB:Psychodrama --- #KVHB:Rollenspel --- 471.44 --- Emoties(Gevoelens) --- Rollenspel --- kleuteronderwijs --- psychodrama --- rollenspel --- sociaal emotionele ontwikkeling --- sociale vaardigheden --- spelontwikkeling --- Emotionele ontwikkeling en opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Sociale vaardigheden --- Spelontwikkeling --- emoties --- sociaal-emotionele ontwikkeling --- 37.032 --- Emoties --- Kleuters --- Sociaal-emotionele ontwikkelingen --- Toverbos --- Emoties ; kinderen --- sociaal-emotionele opvoeding --- kleuters --- kinderpsychologie --- Sociale vaardigheden ; kleuteronderwijs ; didactiek --- 471.4 --- Sociale en emotionele opvoeding --- didactiek kleuteronderwijs - sociale en emotionele opvoeding --- gevoelens --- Contains audio-visual material --- PXL-Education 2016 --- gedrag --- emotionele ontwikkeling --- Didactics of Kindergarten --- socio-emotionele opvoeding --- Emotionele ontwikkeling ; kleuteronderwijs - Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs ; didactiek. --- Emotionele ontwikkeling ; kleuteronderwijs --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs ; didactiek --- Emotionele ontwikkeling --- Didactiek --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Didactics of social education
Choose an application
In het Toverbos zijn kleuters niet langer kleuters, maar dieren. Hier wordt tijd gemaakt om samen te spelen en te experimenteren met oplossingen voor de situaties die ze ervaren. De kleuterleider speelt mee en krijgt zo inzicht in de belevingswereld van de kleuters. Emoties in de kleuterklas illustreert hoe het Toverbos de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters bevordert. Ontdek wat de methode precies inhoudt en hoe je er concreet mee aan de slag kunt in de kleuterklas. Emoties in de kleuterklas biedt theoretische achtergronden, cases, videofragmenten, zelfreflectieopdrachten, voorbeelden en tips.
Emotionele ontwikkeling --- Kleuteronderwijs --- Sociale vaardigheden --- Didactiek --- Sociaal-emotionele opvoeding --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Emoties --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- #KVHB:Spel --- #KVHB:Psychodrama --- #KVHB:Rollenspel --- 471.44 --- Emoties(Gevoelens) --- Rollenspel --- kleuteronderwijs --- psychodrama --- rollenspel --- sociaal emotionele ontwikkeling --- sociale vaardigheden --- spelontwikkeling --- Emotionele ontwikkeling en opvoeding --- Spelontwikkeling --- emoties --- sociaal-emotionele ontwikkeling --- 37.032 --- Emoties --- Kleuters --- Sociaal-emotionele ontwikkelingen --- Toverbos --- Emoties ; kinderen --- sociaal-emotionele opvoeding --- kleuters --- kinderpsychologie --- Sociale vaardigheden ; kleuteronderwijs ; didactiek --- 471.4 --- Sociale en emotionele opvoeding --- didactiek kleuteronderwijs - sociale en emotionele opvoeding --- gevoelens --- Contains audio-visual material --- Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- socio-emotionele opvoeding --- emotionele ontwikkeling --- Emotionele ontwikkeling ; kleuteronderwijs - Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs ; didactiek. --- Emotionele ontwikkeling ; kleuteronderwijs --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs ; didactiek
Choose an application
De 22 zorgvuldig beschreven lessen, de observatieformulieren en het theoretische deel van de methode Gymmen in de grote gymzaal bieden de mogelijkheid om op een professionele manier bewegingsonderwijs aan kleuters te geven. De keuze van vier verschillende onderdelen per les, met een wisseling naar een nieuw onderdeel in de volgende les, maakt het afwisselend zodat de kleuters de hele les enthousiast bezig kunnen zijn. Door de bondige beschrijvingen, ruim 700 kleurenfoto’s en de video’s van alle bewegingsactiviteiten is de lesopstelling goed uitvoerbaar voor de leerkracht.
Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- Didactics of Kindergarten --- lichamelijke opvoeding --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Bewegingsopvoeding ; kleuteronderwijs ; didactiek --- kleuters --- motorische ontwikkeling --- turnen --- 616.01 --- 477.8 --- Kleuteronderwijs --- 471.47 --- 616.8 --- Bewegingsonderwijs --- basisonderwijs --- Gymnastiek --- 796.041 --- Kleuters --- Schoolsport --- Turnen --- Bewegingsopvoeding --- Kleutergymnastiek --- kleutergym --- kleuters (ler) --- Turnen - Atletiek --- Schoolbooks - Didactic material --- Didactiek --- socio-emotionele ontwikkeling
Choose an application
Dit Bij-de-handje bundelt uitdagende activiteiten en experimenten die jonge kinderen van naderbij laten kennismaken met allerlei natuurlijke processen, eigenschappen en technieken. IJs smelt. Een magneet trekt metaal aan, maar geen papier. Zout lost op in water. Kurk drijft, een steen zinkt. Hoe werkt een hefboom? Ideaal voor wie met jonge kinderen de eerste stappen binnen chemie en fysica wil zetten, en dat op een haalbare, prettige wijze!
Motoriek --- Kleuteronderwijs --- Technologische opvoeding --- Kleuters. --- Didactiek. --- Kleuteronderwijs. --- WO (wereldoriëntatie) --- vakoverschrijdende thema's --- Didactics of technology --- socio-emotionele ontwikkeling --- zintuigen --- Didactics of social education --- experimenten --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- techniek --- Kleuteronderwijs ; activiteiten --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- Proeven (wetenschappen) --- Proeven --- 471.4 --- Kleuters --- Technologische opvoeding ; kleuteronderwijs --- Proefjes --- PXL-Education 2013 --- peuteronderwijs --- kleuteronderwijs --- 471.43 --- 532.5 --- Proeven (wetenschappen) Experimenten (Natuurkundige proeven) --- kleuters --- natuurkundige proeven --- wereldoriëntatie --- Experimenteren --- Wereldoriëntatie --- Natuurkundige proeven --- Schoolbooks - Didactic material --- Onderzoekend leren
Choose an application
Zoutdeeg of papier-maché kent iedereen. Maar heb je al gewerkt met couscousdeeg of watjesdeeg? Zaagseldeeg of shampoodeeg? Kokosdeeg, koffiedeeg, chocoladedeeg, lijmdeeg? In dit Bij-de-handje vind je meer dan twintig originele deegrecepten om mee aan de slag te gaan met jonge kinderen. Elk deeg heeft een aparte structuur, een eigen geur, kleur, en eigen mogelijkheden. Een boekje vol inspiratie om te mengen, te kneden, te experimenteren en vorm te geven.
Motoriek --- Kleuteronderwijs --- Knutselen. --- Kleuters. --- Didactiek. --- vakoverschrijdende thema's --- socio-emotionele ontwikkeling --- zintuigen --- Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- experimenten --- Kleuteronderwijs ; activiteiten --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- Deegfiguren --- PXL-Education 2013 --- peuteronderwijs --- kleuteronderwijs --- techniek --- Koken ; kleuteronderwijs --- 471.45 --- Bakken --- Handvaardigheid --- 471.43 --- Speeldeeg --- beeldende opvoeding --- bakken --- speeldeeg --- knutselen --- deeg --- handvaardigheid --- Knutselen : kleuteronderwijs --- 471.4 --- koken --- Beeldende opvoeding --- Wereldoriëntatie --- Schoolbooks - Didactic material --- Knutselen --- Beeldopvoeding --- Deeg --- WO (wereldoriëntatie) --- Boetseren --- Beeldeducatie --- Activiteit --- Gips --- Hout --- Karton --- Textiel --- Papier --- Piepschuim --- Wegwerpartikel --- Wol --- Drukdrager --- Kleding --- Ontwerpen --- Design
Choose an application
Kennismaking met de Sherborne Bewegingspedagogiek. Naast de achtergrond en filosofie van de methode worden tips en adviezen gegeven wat betreft begeleidingsstijl en het observeren tijdens bewegingsmomenten. Het meest inspirerende in dit werk zijn de talloze beschrijvingen van bewegingsspelen, die telkens worden voorzien van illustraties, randbemerkingen en suggesties.
Sherborne bewegingsmethode. --- Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- bewegingsspelen --- Sherborne, Veronica --- Bewegingsopvoeding --- Sherborne bewegingsmethode --- #KVHB:Bewegingsopvoeding --- #KVHB:Psychomotoriek --- Sherborne --- motoriek --- psychomotoriek --- 477.8 --- 612.3 --- Bewegingstherapie --- kinderen --- lichamelijke opvoeding --- 456.78 --- 471.47 --- 607.52 --- Bewegingsspelen --- Motoriek --- 615.853 --- Bewegen --- Bewustzijn --- 477.83 --- Bewegingsopvoeding; algemeen --- Bewegingswetenschappen --- Psychomotoriek --- 111544.jpg --- Bewegingsopvoeding ; kleuteronderwijs ; didactiek --- Fysiotherapie - Kinesitherapie --- Lichamelijke opvoeding --- Exercise --- Handbooks, manuals, etc. --- Movement therapy --- PXL-Education 2017 --- basisonderwijs --- didactiek --- Veronica Sherborne --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding --- Psychomotorische therapie --- Sherborne-therapie --- Bewegingsspel
Choose an application
371.67 --- 373.3 --- eerste kleuterklas --- kleuteronderwijs --- motorische vaardigheden --- bewegingsopvoeding --- 471.47 --- schrijfontwikkeling --- 471.41 --- Motorische ontwikkeling --- Ontluikend schrijven (Voorbereidend schrijven) --- Psychomotoriek --- Schrijfmotoriek --- Spelend leren --- Tussendoortjes --- Bewegingsopvoeding ; kleuteronderwijs ; didactiek --- Motorische vaardigheden --- Bewegingsopvoeding --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek kleuteronderwijs - bewegingsopvoeding --- Taal en verbale expressie --- Schoolbooks - Didactic material --- Ontluikend schrijven --- Kleuteronderwijs --- 4-jarigen --- 4-jarige --- 477.8 --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|