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Féodalité --- Droit féodal --- Feudalism --- Féodalité. --- Droit féodal. --- Féodalité. --- Droit féodal.
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Feudal law --- Droit féodal --- Bocksdorf, Dietrich von, --- Law teachers --- Lawyers --- Droit féodal --- Law teachers - Germany - Biography --- Lawyers - Germany - Biography --- Feudal law - Holy Roman Empire
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"In the mid-nineteenth century, Jacob Grimm published a collection of late medieval records of local law--called Weistümer--that was scarcely less comprehensive than his famous collection of fairy tales. As with the fairy tales, Grimm assumed that before their transcription, people had handed these down orally from time immemorial. His interest in these customary laws arose from their seemingly folkloristic notions of custom and from their poetic narratives about ritualized encounters between lords and peasants, capturing an oral tradition from an unsophisticated time. Grimm's readings are still used today as a basis for theories about oral societies in the premodern West and contemporary non-Western societies and the modernizing effects of writing. As Simon Teuscher contends, however, those aspects of legal texts that have been considered since Grimm to be vestiges of a traditional preliterate popular culture were eventually rooted in relatively advanced and learned techniques of ^writing, jurisprudence, and administration. Lords' Rights and Peasant Stories uses examples from German- and French-speaking Switzerland to investigate what legal order meant to individuals and to a society at the eve of the early modern period. Teuscher deals with legal documents not only as texts, but also as objects. The book takes the materiality of documents seriously and reconstructs cultural techniques of their production and social practices of their use. Lords' Rights and Peasant Stories suggests the need to rethink master narratives about transitions from oral to literate societies. It explores the local dimensions of processes of state-formation and the emergence of modern notions of law in western Europe. Students of rural society and village organization will find here a discussion of local power distribution that is inspired by social anthropology, that looks beyond simple antagonisms between lords and peasants, and that insists on the role of state servants and the unco nscious effects of their writing practices"--Provided by publisher.
Customary law --- Feudal law --- Law, Germanic --- Germanic law --- Droit féodal --- Feudalism --- Law, Feudal --- Land tenure --- Customs (Law) --- Folk law --- Usage and custom (Law) --- Social norms --- Common law --- Time immemorial (Law) --- History --- Law --- Law and legislation --- Law, Primitive --- Traditional law --- History. --- Medieval and Renaissance Studies.
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Le phénomène de la coseigneurie est reconnu depuis longtemps comme une des modalités de fonctionnement du système seigneurial, bien qu’il soit resté quelque peu en marge de la recherche. Il a souvent été pensé comme une spécificité méridionale et, de ce fait, mis de côté dans la plupart des grandes synthèses sur la société féodale. La présente recherche a pour ambition de considérer la pluralité des seigneurs non comme une forme marginale mais comme une des expressions courantes de la domination aristocratique aux XIe-XIIIe siècles. De fait, un certain nombre de figures historiographiques trouvent un sens nouveau lorsqu’on les considère en regard les unes des autres : les pariages ou paréages connus dans tout l’Occident, compris comme des fondations de bourgs, de villages, de villes neuves de toute sorte ; le parage normand, institution successorale qui instaure le temps d’une ou plusieurs générations une seigneurie partagée à l’intérieur de la parenté ; les pairs de châteaux ou pairs de principautés flamands ; les Ganerbenburgen très fréquents dans tout l’espace germanique de l’Empire, châteaux tenus en parts de coseigneurie, dont la gestion complexe était codifiée au sein de Burgfrieden ; les societates italiennes, qu’elles portent sur des châteaux ruraux ou des tours urbaines, créant des parentèles artificielles ; la behetría castillane, pouvoir collectif d’un certain nombre de diviseros ou naturales sur un village, etc. Et bien entendu la coseigneurie méridionale qui éclate au détour de tout type de sources, entre les Alpes et l’Océan. En somme, dès que les textes sont assez précis pour permettre de l’apercevoir, il semble que partout il existe des biens tenus en commun, des seigneuries divisées et des châteaux partagés. Dans une société d’ordres comme l’est celle de l’Occident des XIe-XIIIe siècles, c’est une question essentielle de déterminer si ces relations horizontales, la coseigneurie et la parité, sont une perturbation ou bien un élément régulateur des…
Land tenure --- Nobility --- Power (Social sciences) --- Social history --- Property --- Feudalism --- History. --- Europe --- Social conditions --- Propriété foncière --- Propriété --- Noblesse --- Pouvoir (Sciences sociales) --- Féodalité --- Histoire sociale --- Histoire --- Conditions sociales --- History --- Medieval & Renaissance Studies --- seigneurie --- coseigneurie --- Moyen Âge --- société féodale --- hiérarchie sociale --- Seigneurie --- Féodalité --- Aristocratie --- France (sud) --- Droit féodal --- Seigneurs --- Seigneuries --- Propriété foncière --- Pouvoir (sciences sociales) --- Moyen âge --- Politique et gouvernement --- Droit féodal --- Moyen âge
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