Listing 1 - 10 of 179 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
This is the third of a series of text books, published in association with the Open University, which offer an innovatory exploration of art and visual culture. Through carefully chosen themes and topics rather than through a general survey, the volumes approach the process of looking at works of art in terms of their audiences, functions and cross-cultural contexts. While focused on painting, sculpture and architecture, it also explores a wide range of visual culture in a variety of media and methods. '1850-2010: Modernity to globalisation' includes essays which engage directly with topical issues around art and gender, globalisation, cultural difference and curating, as well as explorations of key canonical artists and movements and of some less well-documented work of contemporary artists.
Art, Modern --- Art, Modern --- Art, Modern --- History --- History --- History
Choose an application
Art, Modern --- Art, Modern --- Art movements --- History
Choose an application
Ce livre réunit une cinquantaine de textes de critique et d'histoire de l'art, qui ne manquent jamais de s’attacher à la personne même des artistes, témoignant d’une érudition sans défaut mais encore d’une rare sensibilité nourrie d’un enthousiasme communicatif. Échappant à toute spécialisation, la curiosité de Louis Gillet va de la redécouverte des Primitifs jusqu’aux impressionnistes, en passant par les peintres du XIXe siècle français, sans oublier la peinture italienne, l’art flamand et hollandais, espagnol, sinon anglais des XVIIIe et XIXe siècles. Cet éclectisme — ou plutôt cette bienheureuse dispersion — révèle une recherche multiple d’une même communion visuelle et spirituelle avec les œuvres. Louis Gillet ne pensait pas que l’objet de la critique soit de nous désenchanter de ce qui a charmé les siècles, mais plutôt de trouver des raisons nouvelles d’admirer ce qui en constitue les chefs-d’œuvre. La vibration toute personnelle de ses textes vient de là.
Esthétique --- Art, Modern --- Esthétique.
Choose an application
L'art de ce début de XXIe siècle, infiniment inventif, échappe à toute qualification. Sans qualité, il multiplie les configurations à l'infini, déroute les attentes, infiltre la vie quotidienne, et, comme l'exprime Claude Amey, ce qui est extrême, ce n'est pas la ligne droite mais le nombre des agencements qui entendent partager "le sensible". Tous les prophètes du déclin de l'art, les Cassandre prédisant sa mort programmée, de G. W. F. Hegel, qui ne parlait en fait que de "dissolution", à Arthur Danto, se sont donc fourvoyés. Le capitalisme libéral a réussi à inventer la "fin de la fin de l'art". Il est parvenu à créer un art à son image, un art affranchi des injonctions et des illusions modernistes, un art sans modèles, sans valeurs, sans idéaux, sans perspective humaniste, bref, un art "conforme", témoin désabusé, voire cynique, véritable sismographe d'un monde agité et déboussolé, lui aussi soumis à des reconfigurations permanentes. Pas de confusion toutefois : l'art de la non-finitude ne renonce pas au beau, ni au sublime, ni au laid. Bien au contraire, il absorbe le tout, libéré de tout idéalisme, et notamment de l'illusion selon laquelle il pourrait réenchanter le monde. C'est peut-être ce qu'exprime la 11e biennale de Lyon intitulée "Une terrible beauté est née" d'après un vers d'un poème de Yeats. Une beauté terrible, que l'on pourrait dire aussi effrayante, abominable, affreuse, apocalyptique, atroce, catastrophique, dantesque, dramatique, effroyable, épouvantable, extraordinaire, fantastique, farouche, féroce, formidable, foudroyante, horrible, insoutenable, intenable, intense, monstrueuse, prodigieuse, puissante, redoutable, sombre, terrorisante, tragique, violente, etc. Sans qualité, l'art actuel supporte tous les qualificatifs.
Choose an application
Video art --- Installations (Art) --- Art, Modern --- Art, Modern
Choose an application
In art history the term "eclecticism" is often used to criticise the unoriginal combination of several models which may not always fit together. The essays in this collection make it clear that this was not always the case and that even today there exist well-founded alternative judgements. The sixteen contributions from an international conference held at the University of Bonn explain eclecticism as a controversial and evaluative term, re-examine it as a positive concept in art history, and shed light on various eclectic processes through the centuries. As well as the traditional debates on this theme in architecture, the book emphasises for the first time its role in the visual arts. Eclecticism as a historical phenomenon and different eclectic practices in art are thus brought out of the shadows of a critcal debate which merits new evaluation.
Art, Modern --- Art, Modern --- Eclecticism in art --- History.
Choose an application
Choose an application
Covering the last decade of Richard Woods's career, this book profiles a multitude of representative case studies. These studies provide detailed insights into the production processes associated with the entire range of the artist's output.
Art, Modern --- Art --- Woods, Richard,
Choose an application
Choose an application
"Updated and reorganized to offer the best collection of state-of-the-art readings on the role of critical theory in contemporary art, this second edition of Theory in Contemporary Art since 1985 brings together scholarly essays, artists' statements, and art reproductions to capture the vibrancy and dissonance that define today's art scene. Incorporates new and updated topics that have become central to art theory and practice over the past decade New and updated chapters cover such topics as: international biennials, historicizing of the term "contemporary art", aesthetics, art and politics, feminism and pornography, ecology and art, the Middle East and conflict studies, Eastern European art and politics, gender and war, and technology Features a thematic reconfiguration of sections and new introductions to make readings user-friendly Extensively illustrated throughout with an expanded color-plate section New contributions to this edition include those by Alexander Alberro, Claire Bishop, T.J. Demos, Anthony Downey, Liam Gillick, Marina Gr?ini?, Mary Kelly, Chantal Mouffe, Beatriz Preciado, Jacques Ranciere, Blake Stimson, and Chin-Tao Wu. "--
Listing 1 - 10 of 179 | << page >> |
Sort by
|