Narrow your search

Library

UGent (6)

KU Leuven (5)

UCLL (5)

Arteveldehogeschool (4)

Thomas More Kempen (4)

UAntwerpen (4)

VIVES (4)

AP (3)

KBR (3)

Odisee (3)

More...

Resource type

book (12)

audio (2)

dissertation (2)

object (2)


Language

Dutch (8)

English (4)

French (2)


Year
From To Submit

2011 (14)

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Ben je zeker? : nieuwe en achterhaalde stellingen en praktijken in het vreemdetalenonderwijs
Author:
Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Designing and analyzing language tests
Author:
ISBN: 9780194422970 Year: 2011 Publisher: Oxford Oxford University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Students' perceptions of their own foreign language competences
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Eerst en vooral kan gesteld worden dat het bij de vreemdetaalverwerving heel belangrijk is dat een student zich bewust is van het eigen taalvermogen. Ten tweede is het zo dat leerstrategieën een nuttig hulpmiddel zijn bij het leerproces. Deze studie wil dan ook onderzoeken hoe de studenten van Hogeschool Gent hun taalvermogen inschatten en of dit beeld overeenstemt met de werkelijkheid. Het zal ook onderzocht worden of studenten leerstrategieën gebruiken en zo ja, of dit gebruik het leerproces bevordert en het zelfvertrouwen verhoogt. Middelen of methode: De studenten werden eerst gevraagd om een enquête in te vullen waarin ze informatie gaven over hun zelfevaluatie en het gebruik van leerstrategieën. Vervolgens werd ze verzocht een taaltest te maken, waarbij hun effectieve talenkennis onderzocht werd. De resultaten werden vergeleken. Resultaten: Ten eerste werd opgemerkt dat studenten niet altijd een evolutie zien in hun leerproces. Ten tweede werd aangetoond dat het gebruik van leerstrategieën niet automatisch leidt tot een groter zelfvertrouwen. Tot slot blijkt dat studenten zichzelf vaak onderschatten.


Book
Engels in het basisonderwijs : kennisbasis vakdidactiek
Authors: ---
ISBN: 9789001795481 Year: 2011 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Engels in het basisonderwijs biedt een helder en compleet overzicht van alles wat een leraar basisonderwijs moet kennen en kunnen om het vak Engels op een goede en verantwoorde manier te kunnen geven. Het boek sluit aan bij de kennisbasis Engels voor de pabo. In tien hoofdstukken komen de verschillende aspecten van Engels in het basisonderwijs aan de orde. Aan de hand van de beschikbare kennis over het leren van (vreemde) talen worden de didactische principes van het geven van Engels aan jonge leerlingen uitgelegd. Aan bod komen de componenten van taalonderwijs, het vierfasenmodel, verschillende taaldidactieken en recente ontwikkelingen zoals vroeg vreemdetalenonderwijs en CLIL (Content and Language Integrated Learning). Het steeds terugkerende onderdeel 'Hoe doe je dit in de praktijk?' legt een directe link van de theorie naar de praktijk. De talrijke uitgewerkte voorbeelden zijn direct toepasbaar in de Engelse les.


Book
Ben je zeker ? : nieuwe en achterhaalde stellingen en praktijken in het vreemdetalenonderwijs
Author:
ISBN: 9789033485121 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek richt zich zowel tot beginnende taalleerkrachten als tot ervaren taalleerkrachten met belangstelling voor onderwijsvernieuwing en eigenlijk tot iedereen met interesse in tweedetaalverwerving en vreemdetalenonderwijs. Het stelt een brede waaier van stellingen en gewoontes van taallesgevers in vraag en pleit voor een beter geïnformeerde en doordachte taaldidactiek, geënt op wetenschappelijk onderzoek.Heeft het zin om kennis van grammaticaregels te toetsen ? Presenteer je woordenschat best in thematische sets ? Doe je er goed aan je leerlingen te waarschuwen voor valse vrienden en andere verwarrende gevallen ? Hoe reageer je best op fouten ? Waartoe dient luidop lezen ? Wat is een goede taalvaardigheidstoets ? Deze en ettelijke andere kwesties waarover veel taalleerkrachten een uitgesproken mening hebben, worden in dit boekje aangepakt.De genuanceerde antwoorden die worden aangeboden zijn gebaseerd op een rijk gamma aan onderzoeksbevindigen, die hier op een heel toegankelijke manier worden samengevat. Kortom, dit boekje nodigt uit tot reflectie en overleg over een eigentijds vreemdetalenonderwijs.Bron : http://www.acco.be


Book
Storytelling voor het talenonderwijs : handboek TPRS voor docenten vreemde talen en NT2
Authors: ---
ISBN: 9789490824037 9490824038 Year: 2011 Publisher: [Broek in Waterland] Arcos Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Nederlandse vertaling van hét basisdidactiekboek voor TPR Storytelling van Blaine Ray en Contee Seely. Dit handboek geeft een gedetailleerde uitleg en veel voorbeelden van alle basistechnieken en achtergronden van TPR Storytelling, zowel op beginnersniveau als voor gevorderde taalleerders. TPRS is een succesvolle methodiek voor het vreemde en tweede taalonderwijs. Het combineert verhalen met een persoonlijke benadering van de leerlingen, visualisatie en humor. Daarbij wordt ook grammatica intensief behandeld. Een duidelijke uitleg en veel voorbeelden laten u zien hoe uw studenten met verhalen uitstekende resultaten behalen in alle taalvaardigheden.


Dissertation
Evaluation critique de l'apprentissage par immersion en néerlandais: tests et enquêtes des élèves immergés à la fin de leurs études primaires. Etude de cas: l'Ecole du Centre à Court-Saint-Etienne
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Het doel van deze scriptie bestaat erin om een globale evaluatie te brengen van de impact van een immersieprogramma. Hiervoor werd een onderzoek gevoerd aan de ‘Ecole Communale Fondamentale du Centre' in Court-Saint-Etienne. Wij gingen na in welke mate de leerlingen van deze school het Nederlands beheersen aan het einde van het zesde leerjaar en hoe ze zelf tegenover het immersieonderwijs staan. Middelen of methode: In het theoretische deel van deze scriptie werd daarvoor een status quaestionis opgesteld om zo een overzicht te geven van de meest recente evoluties met betrekking tot het immersieonderwijs in België. In een volgend stadium werd het immersieprogramma van de school onder de loep genomen. Het kennisniveau van het Nederlands van de leerlingen van het zesde leerjaar werd getest door middel van enkele genormeerde taaltesten die ons toelieten om een vergelijking te maken met het kennisniveau van het Nederlands van Nederlandstalige kinderen van dezelfde leeftijd. Om een globaal overzicht te bieden van het didactisch programma van de school werd dit in een laatste fase geëvalueerd vanuit de persoonlijke beleving van de leerlingen van het zesde leerjaar door middel van een enquête. Resultaten: Uit de resultaten van ons onderzoek bleek dat de leerlingen van het zesde leerjaar een voldoende kennisniveau hebben van het Nederlands. Toch hebben ze nog een achterstand in vergelijking met Nederlandstalige kinderen, vooral wat spelling betreft. Desondanks heeft dit geen gevolgen voor het behalen van hun diploma aan het einde van het zesde leerjaar. Bovendien is de overgrote meerderheid van de kinderen zeer enthousiast over het programma en gemotiveerd om verder te doen met immersie in het Nederlands tijdens hun middelbare studies.


Book
Honderd jaar Levende talen (1911-2011) : verleden en toekomst van het taalonderwijs
Author:
ISBN: 9789081028806 9081028804 Year: 2011 Publisher: Amsterdam: Vereniging van leraren in levende talen,


Book
Met immersie aan de slag / Au travail en immersion
Authors: ---
ISBN: 9782874632624 2874632627 Year: 2011 Publisher: Louvain-la-Neuve Presses Universitaires de Louvain (Louvain-la-Neuve)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Immersieonderwijs is aan een spectaculaire opgang begonnen in de Franse Gemeenschap. Maar er heerst nog heel wat onzekerheid en er rijzen bezorgde vragen omtrent deze vorm van tweetalig onderwijs, zowel bij ouders als bij scholen. Wat zijn de voor- en nadelen van immersieonderwijs? Lopen immersieleerlingen achterstand op in hun moedertaal? Is immersie geen elitaire vorm van onderwijs? Wat is de rol van de ouders in het leerproces? Daarnaast is er - van de kant van de leerkrachten - een enorme behoefte aan een geëigende didactische aanpak en aan specifiek materiaal dat voor immersieklassen ontwikkeld is.


Book
Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by