Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
"...!?" is niet meteen de meest veelzeggende titel voor een boek. Hij is zelfs onuitspreekbaar. Probeer dat maar eens te bestellen in de boekhandel! Maar toch herken je de tekens. Leestekens zijn het. We kunnen ze zelfs benoemen: "punt, punt, punt, uitroepteken, vraagteken". En toch zegt het je als titel waarschijnlijk niks. Dat komt omdat je er niet in slaagt de boodschap achter de tekens te vatten. U begrijpt al dat dit boek over communicatie gaat. Bij mensen met een stoornis in het autismespectrum verloopt de communicatie niet altijd effectief. Zij missen het talent dat anderen wél hebben om te goochelen met symbolen. Soms kunnen zij symbolen wel benoemen, net als u de leestekens uit de titel benoemt. Maar net zoals bij de titel van dit boek blijft de boodschap, de betekenis achter de symbolen, een raadsel voor hen. Dit komt omdat kennis van symbolen of het "woordenboek" onvoldoende is om tot echte communicatie te komen. Spraak is nog geen taal. Dat weten de specialisten van de computerspraaktechnologie maar al te goed. Willen wij mensen met autisme helpen in één van de meest wezenlijke menselijke activiteiten, de communicatie, dan zal het niet volstaan hen uit te rusten met een bagage vol symbolen. We zullen hen moeten helpen in het complexe menselijke proces van het uitwisselen van betekenissen.
Autisme --- Communicatie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- communicatie --- Autistische kinderen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Bij jezelf of bij iemand in je nabije omgeving vaststellen dat gewone dagelijkse dingen niet meer lukken roept emotie, vragen en weerstand op. Dit geldt des te meer wanneer het vermoeden rijst dat het om dementie gaat. In de periode vóór en na de diagnose is het niet alleen belangrijk dat men toegang heeft tot de juiste informatie, maar ook dat men wordt gerustgesteld of een goed gesprek kan voeren. Het beeldboek Dingske bundelt sobere en kunstzinnige illustraties over dementie voor volwassenen en kinderen. Dingske vertelt in beelden over dementie: het geeft informatie, en het helpt om op verhaal te komen. Het boek is ontworpen voor volwassenen en kinderen die over dementie in gesprek willen gaan. Bij dit beeldboek hoort een Handleiding die vooral is bedoeld voor ondersteuners van mensen met een verstandelijke beperking. De stijgende levensverwachting van personen met een verstandelijke beperking in het algemeen en mensen met downsyndroom in het bijzonder, zorgt voor een sterke stijging van het aantal mensen met dementie. Dementie brengt nieuwe uitdagingen en vragen met zich mee voor de hulpverleners, familieleden en de persoon met een beperking zelf. Om hiermee om te gaan is het belangrijk om in een sfeer van open communicatie inzicht te krijgen in wat er precies aan de hand is en wat de toekomst zal brengen. De Handleiding geeft tips en mogelijkheden om het beeldboek ?op maat? van personen met een verstandelijke beperking te gebruiken als instrument om hen over het thema ?dementie? te informeren en hierover met hen in dialoog te gaan. Ze kan ook ouders, familieleden, leerkrachten en artsen inspireren om dit beeldboek in te zetten in de communicatie over dementie.Bron : http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044126860
departement Gezondheidszorg 10 --- dementie --- beeldverhaal --- Dementie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Inclusie is een belangrijk onderdeel van de kwaliteit van het bestaan, en is verbonden met begrippen als maatschappelijke participatie, het onderhouden van relaties en burgerschap. In dat licht laat de maatschappelijke positie van mensen met een verstandelijke beperking nog te wensen over. Sociale inclusie richt zich op de rol van de zorgorganisaties en hun bijdrage aan inclusie. vanuit het perspectief van de zorgorganisatie zijn de volgende vragen gesteld: In hoeverre werkt de geschiedenis van de zorg belemmerend op inclusie? - Welke rol spelen overheid, pleitbezorgers en stakeholders? - Welke rol spelen de organisatiekenmerken, de medewerkers en de mensen met een verstandelijke beperking die ondersteund worden door een zorgorganisatie? - Welke invoeringsstrategie bij de vormgeving van de veranderingen zal het meest adequaat zijn? Er wordt aandacht gegeven aan de succes- en faalfactoren die een rol spelen bij de vormgeving van inclusie
personen met een mentale beperking --- inclusief beleid --- sociale integratie --- Social policy and particular groups --- Netherlands --- #KVHB:Inclusie --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- Inclusie --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- 316.66 --- Gehandicaptenzorg --- Personen met een mentale handicap --- mensen met een verstandelijke beperking --- Zorg --- Samenleving --- Netwerken --- mensen met een mentale beperking --- inclusie --- 362.31 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Burgerschap --- Levenskwaliteit --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- #KVHB:Inclusie. --- #KVHB:Mentaal gehandicapten. --- 362.31.
Choose an application
Opruimen en organiseren, poetsen, helder communiceren, efficiënt omgaan met tijd en geld? Het zijn zaken waar mensen in het dagelijkse leven mee te maken krijgen. De ene is er beter in dan de andere, maar over het algemeen vormen deze vaardigheden voor mensen zonder beperkingen geen onoverkomelijk probleem. Dat is anders voor mensen met een beperking, zoals autismespectrumstoornis. Omdat hun denken op een andere manier functioneert, slagen zij er niet altijd in deze eenvoudige dagelijkse vaardigheden zomaar onder de knie te krijgen. En dat bemoeilijkt hun emancipatie in de maatschappij.Deze werkboeken zijn ontworpen vanuit de visie dat de hulp aan en de begeleiding van deze mensen enkel effectief kan zijn als we met hen op een goede en duidelijke manier communiceren. Aan de hand van een stapsgewijze opbouw en heldere patronen vormen ze praktische leidraden die mensen met een beperking op weg helpen bij het verwerven van deze vaardigheden.
Orthopedagogics --- Didactics --- didactiek --- orthopedagogiek --- ergotherapie --- mensen met een mentale beperking --- autisme --- 462.4 --- Zelfredzaamheid --- Mentaal gehandicapten --- Autisme --- 376 --- Personen met een handicap --- Autistische kinderen --- Orthodidactiek --- Kinderen --- Orthopedagogiek --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Vaardigheidstraining --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- personen met een mentale beperking --- communicatie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Opruimen en organiseren, poetsen, helder communiceren, efficiënt omgaan met tijd en geld? Het zijn zaken waar mensen in het dagelijkse leven mee te maken krijgen. De ene is er beter in dan de andere, maar over het algemeen vormen deze vaardigheden voor mensen zonder beperkingen geen onoverkomelijk probleem. Dat is anders voor mensen met een beperking, zoals autismespectrumstoornis. Omdat hun denken op een andere manier functioneert, slagen zij er niet altijd in deze eenvoudige dagelijkse vaardigheden zomaar onder de knie te krijgen. En dat bemoeilijkt hun emancipatie in de maatschappij.Deze werkboeken zijn ontworpen vanuit de visie dat de hulp aan en de begeleiding van deze mensen enkel effectief kan zijn als we met hen op een goede en duidelijke manier communiceren. Aan de hand van een stapsgewijze opbouw en heldere patronen vormen ze praktische leidraden die mensen met een beperking op weg helpen bij het verwerven van deze vaardigheden.
Didactics --- huishoudkunde --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- keukens --- didactiek --- ergotherapie --- mensen met een mentale beperking --- autisme --- 462.4 --- Zelfredzaamheid --- Mentaal gehandicapten --- Autisme --- 648.5 --- Personen met een handicap --- Huishouding --- Organisatie --- Autistische kinderen --- Keukengerei --- Keukens --- Orthodidactiek --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gehandicapte kinderen --- Kinderen --- Orthopedagogiek --- Vaardigheidstraining --- Keuken --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind met een handicap --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Opruimen en organiseren, poetsen, helder communiceren, efficiënt omgaan met tijd en geld? Het zijn zaken waar mensen in het dagelijkse leven mee te maken krijgen. De ene is er beter in dan de andere, maar over het algemeen vormen deze vaardigheden voor mensen zonder beperkingen geen onoverkomelijk probleem. Dat is anders voor mensen met een beperking, zoals autismespectrumstoornis. Omdat hun denken op een andere manier functioneert, slagen zij er niet altijd in deze eenvoudige dagelijkse vaardigheden zomaar onder de knie te krijgen. En dat bemoeilijkt hun emancipatie in de maatschappij.Deze werkboeken zijn ontworpen vanuit de visie dat de hulp aan en de begeleiding van deze mensen enkel effectief kan zijn als we met hen op een goede en duidelijke manier communiceren. Aan de hand van een stapsgewijze opbouw en heldere patronen vormen ze praktische leidraden die mensen met een beperking op weg helpen bij het verwerven van deze vaardigheden.
Didactics --- huishoudkunde --- huishouden --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Hygiene. Public health. Protection --- didactiek --- ergotherapie --- mensen met een mentale beperking --- autisme --- Zelfredzaamheid --- Mentaal gehandicapten --- Autisme --- 648.5 --- Personen met een handicap --- Huishouding --- Poetsen --- Huishouden --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gehandicapte kinderen --- Orthodidactiek --- Kinderen --- Orthopedagogiek --- Vaardigheidstraining --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind met een handicap --- Kind --- Milieu --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Opruimen en organiseren, poetsen, helder communiceren, efficiënt omgaan met tijd en geld? Het zijn zaken waar mensen in het dagelijkse leven mee te maken krijgen. De ene is er beter in dan de andere, maar over het algemeen vormen deze vaardigheden voor mensen zonder beperkingen geen onoverkomelijk probleem. Dat is anders voor mensen met een beperking, zoals autismespectrumstoornis. Omdat hun denken op een andere manier functioneert, slagen zij er niet altijd in deze eenvoudige dagelijkse vaardigheden zomaar onder de knie te krijgen. En dat bemoeilijkt hun emancipatie in de maatschappij.Deze werkboeken zijn ontworpen vanuit de visie dat de hulp aan en de begeleiding van deze mensen enkel effectief kan zijn als we met hen op een goede en duidelijke manier communiceren. Aan de hand van een stapsgewijze opbouw en heldere patronen vormen ze praktische leidraden die mensen met een beperking op weg helpen bij het verwerven van deze vaardigheden.
Didactics --- tijdsbesef --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- tijdmanagement --- didactiek --- ergotherapie --- mensen met een mentale beperking --- autisme --- Zelfredzaamheid --- Mentaal gehandicapten --- Autisme --- 379.8 --- Tijd --- Tijdbeheer --- Personen met een mentale handicap --- Tijdsbesteding --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gehandicapte kinderen --- Orthodidactiek --- Kinderen --- Orthopedagogiek --- Vaardigheidstraining --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind met een handicap --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- personen met een mentale beperking --- communicatie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Opruimen en organiseren, poetsen, helder communiceren, efficiënt omgaan met tijd en geld? Het zijn zaken waar mensen in het dagelijkse leven mee te maken krijgen. De ene is er beter in dan de andere, maar over het algemeen vormen deze vaardigheden voor mensen zonder beperkingen geen onoverkomelijk probleem. Dat is anders voor mensen met een beperking, zoals autismespectrumstoornis. Omdat hun denken op een andere manier functioneert, slagen zij er niet altijd in deze eenvoudige dagelijkse vaardigheden zomaar onder de knie te krijgen. En dat bemoeilijkt hun emancipatie in de maatschappij.Deze werkboeken zijn ontworpen vanuit de visie dat de hulp aan en de begeleiding van deze mensen enkel effectief kan zijn als we met hen op een goede en duidelijke manier communiceren. Aan de hand van een stapsgewijze opbouw en heldere patronen vormen ze praktische leidraden die mensen met een beperking op weg helpen bij het verwerven van deze vaardigheden.
Orthopedagogics --- Didactics --- communicatie --- orthopedagogiek --- didactiek --- ergotherapie --- mensen met een mentale beperking --- autisme --- 462.4 --- Zelfredzaamheid --- Mentaal gehandicapten --- Autisme --- 316.77 --- Communicatie --- Personen met een handicap --- Autistische kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gehandicapte kinderen --- Orthodidactiek --- Kinderen --- Orthopedagogiek --- Vaardigheidstraining --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind met een handicap --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Opruimen en organiseren, poetsen, helder communiceren, efficiënt omgaan met tijd en geld? Het zijn zaken waar mensen in het dagelijkse leven mee te maken krijgen. De ene is er beter in dan de andere, maar over het algemeen vormen deze vaardigheden voor mensen zonder beperkingen geen onoverkomelijk probleem. Dat is anders voor mensen met een beperking, zoals autismespectrumstoornis. Omdat hun denken op een andere manier functioneert, slagen zij er niet altijd in deze eenvoudige dagelijkse vaardigheden zomaar onder de knie te krijgen. En dat bemoeilijkt hun emancipatie in de maatschappij.Deze werkboeken zijn ontworpen vanuit de visie dat de hulp aan en de begeleiding van deze mensen enkel effectief kan zijn als we met hen op een goede en duidelijke manier communiceren. Aan de hand van een stapsgewijze opbouw en heldere patronen vormen ze praktische leidraden die mensen met een beperking op weg helpen bij het verwerven van deze vaardigheden.
Orthopedagogics --- sociale relaties --- Didactics --- didactiek --- orthopedagogiek --- ergotherapie --- mensen met een mentale beperking --- autisme --- 462.4 --- Zelfredzaamheid --- Mentaal gehandicapten --- Autisme --- 316.7 --- Personen met een handicap --- Communicatie --- Sociale vaardigheden --- Autistische kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gehandicapte kinderen --- Orthodidactiek --- Kinderen --- Orthopedagogiek --- Vaardigheidstraining --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind met een handicap --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Dit praktische boek beschrijft een nieuwe methode voor het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking en zwakbegaafden. De Affectief Bewuste Benadering is ontstaan door de samenwerking tussen een aantal professio nals uit het werkveld. Het uitgangspunt van deze succesvolle begeleidingsmethode is dat je je als begeleider bewust bent van het cognitieve en emotionele niveau van de cliënt, en tegelijk ook van dat van jezelf. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de principes van Expressed Emotion (emotionele expres sie), de systeemtheorie en de uitgangspunten van de cliëntgerichte therapie (Carl Rogers).
personen met een mentale beperking --- begeleiding --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Psychiatric nursing --- Social policy and particular groups --- 376.3 --- Personen met een mentale handicap --- Begeleiding --- Methodiek --- mensen met een mentale beperking --- patiëntenbegeleiding --- 326 --- hulpverlening --- mentaal gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Relatie cliënt --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|