Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Voorwoord 5 Inleiding - Psychologie? 7 Hechting 9 1. Plaatsbepaling hechting 9 2. Taak van de professional 11 3. Hechting: definitie/oorsprong 11 3.1. Casus 11 3.2. Fasering 12 3.3. Theorieën 14 4. Soorten hechting 16 5. Aanpak van gestoorde hechting 23 6. Terugkoppeling opgaven 25 7. Zelftoets 30 8. Terugkoppeling zelftoets 31 9. Praktijkopdracht 33 10. Literatuur 34 Spel op de kinderafdeling 35 1. Inleiding 35 2. Waarom spelen kinderen? 37 3. Speelgoed 39 4. Literatuur 43 Kindertekeningen 45 1. Plaatsbepaling 45 2. Taakafbakening 46 2.1. Inleiding 46 2.2. Bespreking scholing 48 2.3. Taak en rol van de professional: (on)mogelijkheden 50 3. Tekenontwikkeling 52 3.1. Inleiding 52 3.2. Ontwikkeling 54 3.3. Overzicht ontwikkeling van het tekenen 60 4. Interpretatiemogelijkheden van de tekeningen 60 4.1. Plaatsbepaling 60 4.2. Menstekening 61 4.3. Gender 62 4.4. Huistekening 63 4.5. Boomtekening 64 4.6. Fantasiefiguren 64 4.7. Kleuren 65 5. Literatuur en onderzoek 66 5.1. Inleiding 66 5.2. Koppitz en de cognitief emotionele indicatoren 67 5.3. Clatworthy en de angstmetingschaal 70 5.4. Varianten 76 6. Literatuur 77 Ethiek 79 1. Inleiding 79 2. Plaatsbepaling 79 3. Ethische benaderingen 82 3.1. Probleemstelling 82 3.2. Principebenadering 84 3.3. Fenomenologische benadering 90 3.4. Narratieve benadering 91 3.5. Hermeneutische benadering 93 3.6. Discoursethische benadering 94 3.7. Zorgethische benadering 95 3.8. Samenvatting 98 4. Kind - ouder - professional: een driehoeksverhouding? 99 5. Literatuur 102 Eindnoten 105
Ethiek. --- Gehechtheidsrelatie. --- Kindertekeningen --- Spelen --- Zieke kinderen --- Psychologie. --- Spelen. --- ethiek --- spelen --- Child nursing --- hechting (psychologie) --- tekeningen --- ethische commissie --- kind en ziekenhuis --- kinderverpleegkunde --- Paediatrics --- Children --- Medical care --- Psychological aspects --- Research --- Moral and ethical aspects --- 416.4 --- 613.62 --- kinderafdeling --- kinderen --- kinderpsychologie --- kindertekeningen --- opname patiënt --- pediatrie --- verpleegkunde --- Psychologie van het kinderspel --- Kinderverpleegkunde --- Kinderen --- Ziekenhuizen --- Psychologie --- 159.922.7 --- hechting (Bowlby (theorie van), gehechtheid, holding-theorie) --- hechtingsstoornissen --- spel --- kindertekening --- kinderverpleegkunde (pediatrische verpleegkunde) --- ethiek (moraal) --- ziekenhuizen --- 605.2 --- Hechting (gehechtheid) --- Spel --- Kindertekening (beeldende expressie met kinderen) --- Speltherapie --- Verpleegkunde --- Pediatrie --- Hechting --- 416.3 ) Kindertekeningen --- speltherapie --- hechting --- 416.3 --- kinderen (gez) --- kinderpsychologie (gez) --- spel (gez) --- Ethiek --- Gezondheidszorg ; kinderen --- Hechtingsstoornissen --- Kinderverpleging --- Spelen ; psychologie --- Tekenen ; kinderen --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- kindergeneeskunde --- Kind --- Ziekenhuis --- Kindertekening --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Man --- Volwassene
Choose an application
- De kwetsbare en gekwetste mens: enkel een zaak van hulpverlening?- De positie, de rol en de werklast van de hulpverlener- De kracht en de kwetsbaarheid van de hulpverlener- Gebaseerd op jarenlange ervaring in de psychosociale hulpverlening en begeleiding
Sociology of social care --- kansarmoede --- sociale dienstverlening --- maatschappelijke hulpverlening --- hechting (psychologie) --- 660 Welzijn --- 328.9 --- armoede --- eenzaamheid --- gehechtheid --- hulpverlening --- thuislozen --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Kansarmoede --- Marginalen --- Methodieken in de hulpverlening --- Psychosociale hulpverlening --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- Thuislozen (daklozen) --- 614.1 --- geestelijke gezondheidszorg (gez) --- psychosociale hulpverlening (gez) --- 364.2 --- Geestelijke gezondheidszorg --- Meervoudig gekwetsten --- Multiproblemen --- Hechtingsstoornissen --- welzijnswerk, methoden --- welzijnswerk --- empowerment --- Overige groepen (Thuislozen) --- 362.9 --- 361.1 --- Social service --- Belgium --- Stories, plots, etc. --- People with social disabilities --- Mental health services --- Hulpverlening --- Eenzaamheid --- Thuislozen --- Sociale uitsluiting --- Re-integratie --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Generatiearmen --- Dak- en thuisloosheid --- Generatiearmoede
Choose an application
Als er na de geboorte twijfels zijn over de conditie van het kind verdwijnen de gebruikelijke kraamgesprekken om plaats te maken voor angst en zorgen over de toekomst. De hechting tussen ouder en kind kan daardoor vertragen of zich anders ontwikkelen. Buitengewoon belicht in 10 stappen de uitdagingen waar ouders voor staan tijdens het opvoeden van hun kind met beperking. De weg tot en met de handicapdiagnose typeert zich als een periode van innerlijke spanning. Er wordt ingegaan op het nut en het gevaar van een diagnose en beredeneert waarom er in dit tijdperk een explosieve groei is aan diagnoses. Ouders komen onbewust voor de taak te staan om symbolisch afscheid te nemen van het gefantaseerde kind. Hierdoor komen zij terecht in een periode van rouw. Deze rouwperiode gaat over in een opbouwfase waarin ouders zich accommoderen aan de bijzondere gezinssituatie. Het boek beschrijft hoe ouders hun waarnemen en betekenisgeving vormen, hetgeen van belang is voor hun emotionele draagkracht. Naast mooie momenten tijdens de opvoeding worden ouders eveneens geconfronteerd met opvoedstress, frustraties of wederom een periode van rouw. Er wordt ingegaan op hoe ouders hier op verschillende manieren mee omgaan. Naast inzicht in conflictbronnen tussen ouders en schoolteams wordt de pathologisch symbiotische hechtingsrelatie tussen ouder en kind aandachtig onder de loep genomen. Dit boek geeft ouders er- en herkenning en is voor studenten en professionals binnen dit vakgebied onmisbare aanvullende vakkennis. Over de auteur: LOT STEENBERGHE – BLOKPOEL begeleidt vanaf 1998 cliënten met verschillende psychosociale problemen en zingevingsvragen. Daarnaast is zij actief als (conflict) coach binnen organisaties. Ze is zelf moeder van een ‘buitengewoon' kind.
#KVHB:Kinderen; gehandicapte --- #KVHB:Orthopedagogie --- 460 --- 462.3 --- Gehandicapte kinderen --- Opvoeding (Pedagogie) --- Orthopedagogie --- hechting (psychologie) --- Gehandicapten --- Hechting (gehechtheid) --- Orthopedagogiek --- Personen met een handicap --- 376 --- Hechting --- Kinderen met een handicap --- Opvoeding --- Verwerking --- 111745.jpg --- Gehandicapte kinderen ; opvoeding --- 376.4 --- Matig en ernstig mentaal gehandicapte kinderen --- Mentaal gehandicapte kinderen: onderwijs . --- 376.4 Mentaal gehandicapte kinderen: onderwijs . --- Ouders van gehandicapte kinderen. --- Orthopedagogics --- ouders-kind relatie --- kinderen met een beperking --- opvoeding --- orthopedagogiek --- opvoedingstips --- Mentaal gehandicapte kinderen: onderwijs --- Children with mental disabilities --- Family life education --- Parents of handicapped children --- Services for
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|