Narrow your search
Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Spel, tekeningen, ethiek en hechting op kindermaat : voor professionals in het onderwijs, hulp- en zorgverlening
Author:
ISBN: 9789046528983 Year: 2011 Volume: *32 Publisher: Mechelen Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voorwoord 5 
Inleiding - Psychologie? 7 
Hechting 9 
1. Plaatsbepaling hechting 9 
2. Taak van de professional 11 
3. Hechting: definitie/oorsprong 11 
3.1. Casus 11 
3.2. Fasering 12 
3.3. Theorieën 14 
4. Soorten hechting 16 
5. Aanpak van gestoorde hechting 23 
6. Terugkoppeling opgaven 25 
7. Zelftoets 30 
8. Terugkoppeling zelftoets 31 
9. Praktijkopdracht 33 
10. Literatuur 34 
Spel op de kinderafdeling 35 
1. Inleiding 35 
2. Waarom spelen kinderen? 37 
3. Speelgoed 39 
4. Literatuur 43 
Kindertekeningen 45 
1. Plaatsbepaling 45 
2. Taakafbakening 46 
2.1. Inleiding 46 
2.2. Bespreking scholing 48 
2.3. Taak en rol van de professional: (on)mogelijkheden 50 
3. Tekenontwikkeling 52 
3.1. Inleiding 52 
3.2. Ontwikkeling 54 
3.3. Overzicht ontwikkeling van het tekenen 60 
4. Interpretatiemogelijkheden van de tekeningen 60 
4.1. Plaatsbepaling 60 
4.2. Menstekening 61 
4.3. Gender 62 
4.4. Huistekening 63 
4.5. Boomtekening 64 
4.6. Fantasiefiguren 64 
4.7. Kleuren 65 
5. Literatuur en onderzoek 66 
5.1. Inleiding 66 
5.2. Koppitz en de cognitief emotionele indicatoren 67 
5.3. Clatworthy en de angstmetingschaal 70 
5.4. Varianten 76 
6. Literatuur 77 
Ethiek 79 
1. Inleiding 79 
2. Plaatsbepaling 79 
3. Ethische benaderingen 82 
3.1. Probleemstelling 82 
3.2. Principebenadering 84 
3.3. Fenomenologische benadering 90 
3.4. Narratieve benadering 91 
3.5. Hermeneutische benadering 93 
3.6. Discoursethische benadering 94 
3.7. Zorgethische benadering 95 
3.8. Samenvatting 98 
4. Kind - ouder - professional: een driehoeksverhouding? 99 
5. Literatuur 102 
Eindnoten 105


Keywords

Ethiek. --- Gehechtheidsrelatie. --- Kindertekeningen --- Spelen --- Zieke kinderen --- Psychologie. --- Spelen. --- ethiek --- spelen --- Child nursing --- hechting (psychologie) --- tekeningen --- ethische commissie --- kind en ziekenhuis --- kinderverpleegkunde --- Paediatrics --- Children --- Medical care --- Psychological aspects --- Research --- Moral and ethical aspects --- 416.4 --- 613.62 --- kinderafdeling --- kinderen --- kinderpsychologie --- kindertekeningen --- opname patiënt --- pediatrie --- verpleegkunde --- Psychologie van het kinderspel --- Kinderverpleegkunde --- Kinderen --- Ziekenhuizen --- Psychologie --- 159.922.7 --- hechting (Bowlby (theorie van), gehechtheid, holding-theorie) --- hechtingsstoornissen --- spel --- kindertekening --- kinderverpleegkunde (pediatrische verpleegkunde) --- ethiek (moraal) --- ziekenhuizen --- 605.2 --- Hechting (gehechtheid) --- Spel --- Kindertekening (beeldende expressie met kinderen) --- Speltherapie --- Verpleegkunde --- Pediatrie --- Hechting --- 416.3 ) Kindertekeningen --- speltherapie --- hechting --- 416.3 --- kinderen (gez) --- kinderpsychologie (gez) --- spel (gez) --- Ethiek --- Gezondheidszorg ; kinderen --- Hechtingsstoornissen --- Kinderverpleging --- Spelen ; psychologie --- Tekenen ; kinderen --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- kindergeneeskunde --- Kind --- Ziekenhuis --- Kindertekening --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Man --- Volwassene


Book
De meervoudig gekwetste mens : gedeelde en verdeelde zorg
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789020994285 Year: 2011 Publisher: Leuven LannooCampus


Book
Buitengewoon : het opvoedproces van een kind met een handicap
Author:
ISBN: 9789033483905 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als er na de geboorte twijfels zijn over de conditie van het kind verdwijnen de gebruikelijke kraamgesprekken om plaats te maken voor angst en zorgen over de toekomst. De hechting tussen ouder en kind kan daardoor vertragen of zich anders ontwikkelen. Buitengewoon belicht in 10 stappen de uitdagingen waar ouders voor staan tijdens het opvoeden van hun kind met beperking. De weg tot en met de handicapdiagnose typeert zich als een periode van innerlijke spanning. Er wordt ingegaan op het nut en het gevaar van een diagnose en beredeneert waarom er in dit tijdperk een explosieve groei is aan diagnoses. Ouders komen onbewust voor de taak te staan om symbolisch afscheid te nemen van het gefantaseerde kind. Hierdoor komen zij terecht in een periode van rouw. Deze rouwperiode gaat over in een opbouwfase waarin ouders zich accommoderen aan de bijzondere gezinssituatie. Het boek beschrijft hoe ouders hun waarnemen en betekenisgeving vormen, hetgeen van belang is voor hun emotionele draagkracht. Naast mooie momenten tijdens de opvoeding worden ouders eveneens geconfronteerd met opvoedstress, frustraties of wederom een periode van rouw. Er wordt ingegaan op hoe ouders hier op verschillende manieren mee omgaan. Naast inzicht in conflictbronnen tussen ouders en schoolteams wordt de pathologisch symbiotische hechtingsrelatie tussen ouder en kind aandachtig onder de loep genomen. Dit boek geeft ouders er- en herkenning en is voor studenten en professionals binnen dit vakgebied onmisbare aanvullende vakkennis. Over de auteur: LOT STEENBERGHE – BLOKPOEL begeleidt vanaf 1998 cliënten met verschillende psychosociale problemen en zingevingsvragen. Daarnaast is zij actief als (conflict) coach binnen organisaties. Ze is zelf moeder van een ‘buitengewoon' kind.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by