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Aesthetics --- body art --- piercing --- lichaamsversieringen --- schoonheidsverzorging
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Galindo, Regina José, --- Guatemala --- MAD-faculty 17 --- hedendaagse kunstenaars --- Galindo, Regina José --- body art
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A French artist with Italian roots, Gina Pane (1935, Biarritz - 1990, Paris) became known in the 1970s with a series of "actions" involving her own body. Championed by the critic François Pluchart, she was immediately recognised as one of France's major proponents of body art, alongside Michel Journiac. In addition to these actions, however, Pane developed a body of work that is both extremely varied and highly coherent. Believing, like her contemporary Joseph Beuys, that the artist can change society, she sought constantly to act on the beholder in order to transform their relation to the world. Her paintings, sculptures, actions, photographs and installations all strove to create a new language and thus enable closer communication with nature, the other and the divine.
Pane, Gina --- kunst --- twintigste eeuw --- Frankrijk --- installaties --- Pane Gina --- body art --- performances --- politiek --- schilderkunst --- kunst en politiek --- 7.071 PANE --- Exhibitions --- Pane, Gina, --- installations [visual works] --- body art [visual works, performance]
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Comment se pose, aujourd'hui, la question de la mise en histoire de la performance dans sa relation à l'archive, dans son rapport à une réflexion théorique et un discours critique sur le féminisme et les gender studies, dans son lien aux pratiques contemporaines ? De quelle manière l'analyse de ce médium artistique permet-elle de soulever, depuis les années 1960, des interrogations critiques, esthétiques et historiques inédites ? A travers plusieurs essais et un ensemble de textes historiques, d'entretiens et de documents d'archives inédits, l'objectif de cette publication est d'aborder la question de la trace de la performance et d'éclairer la manière dont les artistes et les critiques ont conçu et théorisé la fonction de l'archive dans le protocole artistique : entre document et oeuvre.
Performance art. --- Arts, Modern --- Art de performance --- Arts --- Performance art --- History --- body art [visual works, performance] --- performance artists --- performance art --- Theatrical science
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Art --- photography [process] --- sexuality --- neon --- photocollages [photographic compositions] --- eroticism --- assemblages [archaeological artifacts] --- lichaam (van de mens) --- Vertessen, Liliane --- body art [visual works, performance]
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Tiré d'une conférence prononcée en 2009 à l'Académie royale des beaux-arts de Bruxelles, ce texte donne l'occasion à l'artiste de commenter son travail et de mettre en critique l'histoire qui le sous-tend. La violence exercée sur le corps des femmes dans les religions contemporaines et dans l'histoire de l'art chrétien est ainsi dénoncée. Le travail qu'Orlan déploie depuis de nombreuses années, avec une cohérence et une rigueur exemplaires est une source d'inspiration et de réflexions pour ses contemporains. Mireille Porte, dite Orlan, pseudonyme qu'elle écrit « ORLAN » en lettres capitales, est une plasticienne transmédia et féministe française, née le 30 mai 1947 à Saint-Étienne. Elle vit et travaille entre Paris, New York et Los Angeles. Elle pratique la peinture, la sculpture, la photographie et la vidéo, et réalise des installations et performances, surtout en art corporel. Elle utilise également les médias numériques et les biotechnologies.
Performance art --- Photography, Artistic --- Body art --- Art de performance --- Photographie artistique --- Art corporel --- Orlan --- Performance --- Art vidéo --- Photographie --- Féminisme --- Biotechnologie --- Installation-art --- Femme artiste --- ORLAN, Mireille Porte, --- ORLAN, Mireille Porte, 1947 --- -Performance art --- -Performance
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First published in 1979, the latest edition of this pioneering study in "the World of Art" series surveys a full century of performance, from the Futurist manifesto of 1909 to the second decade of the new millennium. Art historian and gallery curator Rose Lee Goldberg explains how a medium once used only in sporadic outbreaks of artistic dissent has become, over the course of a century, a vital and integral part of the contemporary mainstream and a global phenomenon.
Performance art --- Arts, Modern --- Group work in art --- 7.036/039 --- Bauhaus --- constructivisme --- dadaïsme --- futurisme --- kunst --- performances --- seventies --- sixties --- surrealisme --- eenentwintigste eeuw --- twintigste eeuw --- Teamwork in art --- Artistic collaboration --- Happenings (Art) --- Performing arts --- Theatrical science --- body art [visual works, performance] --- happenings --- performance art --- Modern [style or period] --- Contemporary [style of art] --- Futurist --- Constructivist --- Cubist --- Dada --- Fluxus --- Arp, Hans --- Cunningham, Merce --- Oldenburg, Claes --- Duchamp, Marcel --- Abramovic, Marina --- Beuys, Joseph --- Marinetti, Filippo Tommaso --- Schlemmer, Oskar --- Cage, John --- Artaud, Antonin --- Ball, Hugo --- Schneemann, Carolee --- Fabre, Jan --- McCarthy, Paul --- Beecroft, Vanessa --- Rauschenberg, Robert --- Acconci, Vito --- Graham, Dan --- Cattelan, Maurizio --- Gilbert and George --- Nauman, Bruce --- Alÿs, Francis --- Brown, Trisha --- Balla, Giacomo --- Burden, Chris --- Ai Weiwei --- Anderson, Laurie --- Kaprow, Allan
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