Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by

Dissertation
Mondiale vorming in een inleefatelier: Kinderen uit de derde graad lager onderwijs leren het dagelijks leven van Guatemala kennen.
Authors: --- --- --- ---
Year: 2010 Publisher: Gent : [s.n.],

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Probleemstelling: Door mijn onderzoek ondervond ik dat er nog veel stereotypen en vooroordelen bij kinderen voorkomen over ander culturen. Dit bevestigde mijn verwachtingen. Want verkeerde beelden over het Zuiden kom je dagelijks tegen. Daarom is het nodig dat kinderen kritisch leren kijken naar beelden over het Zuiden. Het is belangrijk om discriminatie te vermijden en om tot een open en respectvolle houding te komen. Een soort preventie tegen uitsluiting. Je kunt niet ‘niet-beïnvloed’ worden. Het inleefatelier heeft altijd een effect op kinderen.Nadat de kinderen het inleefprogramma hebben gevolgd heeft 50% van de kinderen zijn beeldvorming gewijzigd of aangevuld. Er is dus een vrij grote verandering. Het is een evolutie. Hiermee wil ik zeggen dat de beeldvorming van de kinderen positief is aangepast.Bij mijn tweede onderzoek heb ik achttien vragen aan mijn doelstellingen gelinkt. Op die manier wil ik de algemene doelstellingen van het inleefatelier evalueren.Wat ik bereikt heb met mijn onderzoek is dat ik resultaten heb van aspecten die een deel van elke doelstelling belicht. Het blijven altijd streefdoelen. Zoals mijn tittel van mijn afstudeerproject zegt. De kinderen leren het dagelijks leven van Guatemala kennen. Dat hebben ze zeker gedaan. De kinderen hebben de context leren kennen achter de foto en spreken minder over stereotypen. Zij kijken naar de mensen op de foto en niet of die arm is of rijk, maar hoe ze noemen, hoeveel broers en zussen ze hebben,.. Ze kijken naar de mens.. De antwoorden die ze geven stroken voor het grootste deel met de realiteit in Guatemala. Toch zie ik dat er nog stereotypen uitsijpelen. Zo ondervond ik ook dat je inderdaad niet op 1,2,3 een ‘wereldburger’ wordt. Het inleefatelier is een aanzet tot, een basis voor, om in een systeem te komen van positieve beeldvorming. Het zijn tenslotte ook maar enkele dagen in hun leven dat ze met deze vorming in contact komen. Conclusies: Door mijn onderzoek ondervond ik dat er nog veel stereotypen en vooroordelen bij kinderen voorkomen over ander culturen. Dit bevestigde mijn verwachtingen. Want verkeerde beelden over het Zuiden kom je dagelijks tegen. Daarom is het nodig dat kinderen kritisch leren kijken naar beelden over het Zuiden. Het is belangrijk om discriminatie te vermijden en om tot een open en respectvolle houding te komen. Een soort preventie tegen uitsluiting. Je kunt niet ‘niet-beïnvloed’ worden. Het inleefatelier heeft altijd een effect op kinderen.Nadat de kinderen het inleefprogramma hebben gevolgd heeft 50% van de kinderen zijn beeldvorming gewijzigd of aangevuld. Er is dus een vrij grote verandering. Het is een evolutie. Hiermee wil ik zeggen dat de beeldvorming van de kinderen positief is aangepast.Bij mijn tweede onderzoek heb ik achttien vragen aan mijn doelstellingen gelinkt. Op die manier wil ik de algemene doelstellingen van het inleefatelier evalueren.Wat ik bereikt heb met mijn onderzoek is dat ik resultaten heb van aspecten die een deel van elke doelstelling belicht. Het blijven altijd streefdoelen. Zoals mijn tittel van mijn afstudeerproject zegt. De kinderen leren het dagelijks leven van Guatemala kennen. Dat hebben ze zeker gedaan. De kinderen hebben de context leren kennen achter de foto en spreken minder over stereotypen. Zij kijken naar de mensen op de foto en niet of die arm is of rijk, maar hoe ze noemen, hoeveel broers en zussen ze hebben,.. Ze kijken naar de mens.. De antwoorden die ze geven stroken voor het grootste deel met de realiteit in Guatemala. Toch zie ik dat er nog stereotypen uitsijpelen. Zo ondervond ik ook dat je inderdaad niet op 1,2,3 een ‘wereldburger’ wordt. Het inleefatelier is een aanzet tot, een basis voor, om in een systeem te komen van positieve beeldvorming. Het zijn tenslotte ook maar enkele dagen in hun leven dat ze met deze vorming in contact komen.

Keywords

Guatemala


Book
Guatemala's El Petén : Tikal, El Mirador & the Maya Biosphere
Author:
ISBN: 1588439461 Year: 2010 Publisher: West Palm Beach : Hunter Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Guatemala is a feast for explorers looking for new experiences. El Petén is considered Guatemala's last wilderness frontier, an area famous for lost Maya cities and impenetrable forests. It is a vast region encompassing rainforests, savannas, wetlands and archeological ruins. Once inhabited by several million people, El Petén Valley was the center of the Maya civilization for centuries. Over 2,000 plant species have been identified here, along with six species of cedar and four species of palm trees. Fifty-four mammal species include the howler monkey, spider monkey, anteater, three-toed sloth


Book
Crime, violence, and the crisis in Guatemala : a case study in the erosion of the state
Authors: ---
Year: 2010 Publisher: Carlisle, PA : Strategic Studies Institute, U.S. Army War College,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Escaping the fire : how an Ixil Mayan pastor led his people out of a holocaust during the Guatemalan Civil War
Authors: ---
ISBN: 0292792999 Year: 2010 Publisher: Austin : University of Texas Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Voices from the shadows : the role of cultural contexts in transitional justice processes
Author:
Year: 2010 Publisher: Gent

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Zoete groeten : een spel over honinghandel
Author:
Year: 2010 Publisher: Leuven Miel Maya Honing

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit rollenspel over (eerlijke) handel van honing van boeren uit Chiapas, Mexico, laat de deelnemers kennis maken met de commerciële keten van producent tot consument. Elke deelnemer vervult één van de rollen in deze commerciële keten. Zo ondervindt elk hoe de wereldeconomie in elkaar zit en wat de invloed daarvan is op de verschillende spelers. Het spel duurt ongeveer 90 min. en kan met 12 tot 24 deelnemers gespeeld worden, de spelbegeleider niet inbegrepen. Het vraagt wel een ruim lokaal met 13 tafels en een stoel voor elke deelnemer.


Book
For every indio who falls
Author:
ISBN: 1283636638 0826348661 9780826348661 9781283636636 6613949094 9786613949097 9780826348654 0826348653 Year: 2010 Publisher: Albuquerque University of New Mexico Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

By following indigenous organizing experiences at multiple levels--local, regional, national, and international--this book explores how some Mayas became involved in political activism and opposition to a repressive state.


Dissertation
Les communes, acteurs du développement : comment concevoir un projet en Belgique dans le contexte de la décentralisation de l'aide au développement

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Herz der Maya Guatemala : [exposition : Hambourg, Museum für Volkerkunde, 7 novembre 2010-21 décembre 2012]
Authors: --- ---
ISBN: 9783981256628 Year: 2010 Publisher: Hambourg Museum für Volkerkunde Hamburg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Object
Eerlijk duurt het langst: laat kinderen kennismaken met fairtrade
Author:
Year: 2010 Publisher: Utrecht Uitgeverij Podium

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit pakket laat leerlingen van de derde graad basisonderwijs kennis maken met eerlijke handel via 3 producten. Met de opdrachten op de opdrachtkaarten ontdekken de leerlingen wie de makers van de fairtrade producten zijn en wat hun verhaal is. Bij elk product staat een aspect van eerlijke handel centraal. Bijvoorbeeld emancipatie, zorg voor het milieu en het inkomen van fairtrade producenten. De opdrachten vragen een creatieve en actieve houding van de kinderen. Ze maken bijvoorbeeld een reclamefolder voor één van de fairtrade producten en ontwerpen zelf een fairtrade product.

Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by