Narrow your search
Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
The Cambridge companion to modernist women writers
Author:
ISBN: 9780521735704 052173570X 9780521515054 052151505X 0511777477 113980104X 9780511777479 Year: 2010 Volume: *161 Publisher: Cambridge, UK New York : Cambridge University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Women played a central role in literary modernism, theorizing, debating, writing, and publishing the critical and imaginative work that resulted in a new literary culture during the early twentieth century. This volume provides a thorough overview of the main genres, the important issues, and the key figures in women's writing during the years 1890-1945. The essays treat the work of Woolf, Stein, Cather, H. D. Barnes, Hurston, and many others in detail; they also explore women's salons, little magazines, activism, photography, film criticism, and dance. Written especially for this Companion, these lively essays introduce students and scholars to the vibrant field of women's modernism


Book
Schrijvende vrouwen : een kleine literatuurgeschiedenis van de Lage Landen, 1880-2010
Authors: ---
ISBN: 9789089642165 9789048512133 9048512131 9089642161 1282985272 9786612985270 Year: 2010 Publisher: Amsterdam Amsterdam University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek laat de lezer in zesenvijftig schrijversportretten kennismaken met de breedte en de rijkdom van de Nederlandstalige literatuur sinds 1880. Zoals alle geschiedenissen is ook deze kleine geschiedenis selectief. In dit boek draait het om de vraag wat er gebeurt wanneer we een louter vrouwelijke lijn door de moderne Nederlandse en Vlaamse literatuur trekken. Het belangrijkste selectiecriterium (de auteurs moeten vrouw zijn) staat niet op de voorgrond. Maar in veel bijdragen speelt het gender-perspectief wel een rol. Zoals bij Cécile Goekoop, die in Hilda van Suylenburg, bijgenaamd de ‘Hollandsche Negerhut’, de vrouwenkwestie aansneed en propageerde dat de vrouw alleen met een betaalde baan gelukkig kon worden. Of bij Annie Salomons, in haar min of meer autobiografische debuutroman Een meisje-studentje (1907) over een meisje dat de destijds atypische stap zet om te gaan studeren. En later bij Anja Meulenbelt, die afrekende met het mannenbolwerk waarin literatuur van vrouwen werd afgedaan als ‘damesromans’. Maar het boek beperkt zich nadrukkelijk niet tot de emancipatoire thematiek. Connie Palmen wordt bijvoorbeeld gepresenteerd als schrijver én filosoof. Er is in de beeldvorming en in de literatuurgeschiedschrijving de afgelopen decennia wel iets veranderd. Schrijvers als Charlotte Mutsaers, Désanne van Brederode en Marjolein Februari worden gezien als belangrijke postmoderne auteurs. Schrijvende vrouwen toont de grote variëteit aan vrouwelijke stemmen in de Nederlandse en Vlaamse literatuur.


Book
'Bethinke thy selfe' in early modern England
Author:
ISBN: 9789042028081 9042028084 9042028092 9789042028098 Year: 2010 Volume: 180 Publisher: Amsterdam New York, NY Rodopi

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Early modern women writers are typically studied as voices from the margin, who engage in a counter-discourse to patriarchy and whose identities prefigure postmodern notions of fragmented selfhood. Studying a variety of literary forms – autobiographical writings, diaries, mothers’ advice books, poetry and drama – this innovative book approaches early modern women’s strategies of identity formation from an alternative angle: their self-writings should be understood as attempts to establish a coherent, stable and convincing subjectivity in spite of the constraints they encountered. While the authors acknowledge contradiction and ambiguity, they consistently strive to compromise and achieve balance. Drawing on social and cultural history, feminist theory, psychoanalysis and the study of discourses, the close reading of the women’s texts and other, literary and non-literary sources reveals that the female writers seek to reconcile the affective, corporeal, social, economic and ideological dimensions of their identities and thereby question both the modern idea of the unified self and its postmodern, fragmented variant. The women’s identities as writers, mothers, spouses, household members and economic agents testify to their acceptance of contradictions, their adherence to patriarchal norms and simultaneous self-assertion. Their pragmatic stances suggest that their simultaneous confidence and anxiety should be taken seriously, as tentative, precarious, yet ultimately workable and convincing expressions of identity.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by