Narrow your search

Library

KU Leuven (4)


Resource type

dissertation (4)


Language

Multiple languages (3)

French (1)


Year
From To Submit

2010 (4)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Dissertation
La communication touristique sur des sites Web : une étude comparative entre un site Web d'une ville française (Nîmes) et un site Web d'une ville espagnole (Malaga)
Authors: --- --- ---
Year: 2010 Publisher: Antwerpen Lessius

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit onderzoek worden twee websites vergeleken op vlak van vorm en inhoud. Enerzijds wordt er nagaan hoe de websites van twee steden, Nîmes en Malaga, met een verschillende cultuur, namelijk de andalusische en de provençaalse vormgeven aan hun website. We gaan dus na welke interface de websites hanteren, om daaruit te kunnen afleiden hoe de websites omgaan met het overtuigsmiddel ethos of met andere woorden hoe de twee steden zich willen profileren op hun website. Anderzijds, werd in de inhoudelijke analyse bestudeerd hoe beide websites omgaan met het gebruik van tekst en beeld om potentiële toeristen aan te trekken. Zo bleek bijvoorbeeld dat Nîmes de neiging heeft de toerist te overdonderen met het gebruik van panoramische foto's, terwijl Malaga eerder gebruik maakt van kleinere foto's met een structurende functie. Ten tweede, merken we dat de steden de toeristen op een heel andere manier aanspreken. In het geval van Malaga zien we dat er, door het gebruik van tú, een kleinere afstand wordt gecreëerd  tussen de toeristische dienst en de toerist. In het geval van Nîmes, daarentegen, merken we een grotere afstand door het gebruik van het persoonlijk voornaamwoord vous.  Toch, kunnen we niet met zekerheid zeggen dat de conclusies van ons onderzoek gelden voor alle Franse en Spaanse steden. De resultaten hangen namelijk af van te veel factoren. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat we tot een heel andere conclusie zouden komen, mochten we in plaats van een badstad als Malaga, een universiteitsstad als Salamanca nemen. In dat geval hebben de steden niet alleen een andere geografische ligging, ze hebben ook heel andere doelen voor ogen, omdat ze nu eenmaal over heel verschillende troeven beschikken. Kortom, dit onderzoek biedt meteen ook de mogelijkheid tot verder onderzoek.

Keywords


Dissertation
L'emploi de l'éthos dans les sites web
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Antwerpen Lessius

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit proefschrift geeft antwoord op de volgende onderzoeksvraag: 'Hoe wordt ethos gebruikt als een retorisch middel van overreding op websites?'. Dit betekent dat we onderzoeken hoe Websites zichzelf presenteren en of ze zich geloofwaardig gedragen. Het ethos in websites is een relatief nieuw domein voor onderzoek, maar is nu in onze geautomatiseerde maatschappij zeer relevant. Het combineert de theoretische en de klassieke retorica met de huidige vormen van communicatie. Iedereen gebruikt ook elke dag internet en dus is dit onderwerp zeer actueel. Het ethos en van de sites en de andere technische aspecten van dit proefschrift waren, in het begin zeer abstracte termen. Daarom werd er eerst een uitgebreide literatuurstudie gedaan. Met behulp van deze studie, werd een theoretisch kader gevormd. Vervolgens werden een aantal contrasterende, maar soortgelijke sites, namelijk de Franse krant L'Equipe en Le Monde op een visuele manier benaderd om van beide kranten het ethos te analyseren. Het is niet eenvoudig om de bevindingen van dit onderzoek in het kort te beschrijven, maar er zijn toch een aantal zaken die opvallen. Le Monde wenst zich duidelijk op te stellen als een objectieve, cultureel hoog aangeschreven krant met een duidelijk intellectueel aspect. L'Equipe daarentegen heeft een heel ander imago en de ethos van deze site is gebaseerd op sensatie en interactie.

Keywords


Dissertation
Analyse des procédés humoristiques dans les publicités magazines
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Antwerpen Lessius

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dagelijks worden we overstelpt met reclame: via radio, tv, tijdschriften enzovoort. Reclamemakers zijn steeds op zoek naar wegen om zich te onderscheiden van de concurrentie. Een van die strategieën is het gebruik van humor. Maar welke humortechnieken worden zoal aangewend in tijdschriftenadvertenties? Deze meesterproef tracht een antwoord te geven op die vraag aan de hand van een corpusonderzoek. Het corpus bestaat uit tweeëndertig Franstalige advertenties verschenen in niet-gespecialiseerde tijdschriften. Ze worden opgedeeld in acht categorieën waarvan telkens één advertentie onderworpen wordt aan een grondige en diepgaande analyse. De analyse focust zich zowel op de tekst als op de afbeelding. De humortechnieken worden geanalyseerd aan de hand van twee modellen: het model van Catanescu & Tom en dat van Graby. De resultaten tonen aan dat een reclameadvertentie niet één maar vaak meerdere humortechnieken bevat. Daarnaast komt de humor in veel gevallen tot zijn recht door de interactie tussen de tekst en de afbeelding. Opdat de lezer de humor begrijpt, is kennis van beide in de meeste gevallen een uitdrukkelijke vereiste. Verder blijkt uit de resultaten dat de gebruikte modellen voor verbetering vatbaar zijn: de categorieën moeten enerzijds worden uitgebreid en anderzijds nauwkeuriger worden omschreven.     

Keywords


Dissertation
L'efficacité de l'humour dans la publicité pour des boissons
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Antwerpen Lessius

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze paper probeer ik via een kwalitatieve enquête de effectiviteit van humor in reclame voor dranken te meten. Dit proefschrift bestaat uit drie grote delen. In het eerste deel, het theoretisch gedeelte behandelt de humor in het algemeen: de definities, functies, soorten, efficiëntie, enz.. Het tweede deel bevat de analyse van het corpus. Dit corpus bevat een honderdtal Franse reclames, te vinden op de website "Pers en drank, maar alle advertenties komen uit tijdschriften. Negenentwintig procent van de advertenties zijn humoristisch. In het volgende deel analyseer ik vier humoristische reclames. Ik heb mij hiervoor gebaseerd op de theorieën van Barthes (19674) en Kress en Van Leeuwen (2006). Het derde deel is samengesteld op basis van een enquête met vijftig studenten (jongeren) met verschillende achtergronden (voornamelijk studenten van de reclame en talen). Ik beschrijf de vragen, respondenten, enz.. Dan bespreek ik de resultaten van de enquête met behulp van het statistische programma SPSS. Tot slot bespreek ik de bevindingen: uit mijn onderzoek blijkt dat humor geen directe invloed heeft op het koopgedrag, maar dat humor bijdraagt aan een positieve houding ten opzichte van reclame en dus ook met betrekking tot het product. Natuurlijk is deze studie louter indicatief, gezien de kleine corpus en het beperkte aantal respondenten.

Keywords

Listing 1 - 4 of 4
Sort by