Narrow your search

Library

KBR (2)

AMSAB (1)

EHC (1)

Hogeschool Gent (1)

LUCA School of Arts (1)

UGent (1)

ULB (1)

ULiège (1)

UMons (1)


Resource type

book (2)


Language

English (1)

French (1)


Year
From To Submit

2009 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Muralnomad : the paradox of wall painting, Europe 1927-1957
Authors: ---
ISBN: 9780300141535 030014153X Year: 2009 Publisher: New Haven, CT ; London Yale University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In this fascinating and generously illustrated book, Romy Golan explores mural and mural-like works in Europe from the 1920s to the 1950s, beginning with Monet’s installation of the Nymphéas at the Musée de l’Orangerie in Paris, and ending dramatically with Le Corbusier’s huge tapestries in Chandigarh, India. Many artists and critics looked to the mural as a corrective to the ills of painterly Modernism: the disruption of the pictorial field at the hands of Cubism and other avant-garde practices; the commodification of painting through the market for easel paintings; and more generally the alienation of man and the anomie of art in the modern condition. At the same time it was clear that a return to the mural format would never be more than an anachronistic and futile gesture. This book is therefore about mural paintings that are not convinced they belong on walls: such strange objects as mosaics designed to be disassembled; paintings that resemble large-scale photographs, or photomurals; and tapestries that functioned as portable woolen walls. The author argues that the uncertain relation of these objects to the wall is symptomatic of the dilemmas that troubled European art, artists, and architects during the middle decades of the twentieth century.


Book
Forces murales : un art manifeste : Louis Deltour - Edmond Dubrunfaut - Roger Somville
Authors: --- --- ---
ISBN: 9782804700195 2804700194 Year: 2009 Publisher: Wavre : Seraing : Mardaga IHOES, Institut d'histoire ouvrière, économique et sociale,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

En 1947, trois jeunes artistes belges, Louis Deltour (1927-1998), Edmond Dubrunfaut (1920-2007) et Roger Somville (1923), rassemblent leurs énergies et leurs enthousiasmes pour créer le groupe Forces murales. L'expérience de la guerre les porte vers un art engagé, un art en faveur du peuple qui y retrouve ses luttes, ses joies et ses souffrances. Le muralisme semble la voie idéale que les artistes décident d'explorer dans toutes ses techniques. Dans une Belgique qui doit se reconstruire, ils transforment l'art de la tapisserie, ils s'intéressent à la fresque et plus tard à la céramique. L'élan de solidarité les conduit à soutenir les congrès des Partisans de la Paix et les diverses manifestations du Parti communiste avec de grandes toiles peintes qui racontent les luttes ouvrières et crient " Plus jamais ça "! En 2003, Edmond Dubrunfaut et Roger Somville confient à l'Institut d'histoire ouvrière, économique et sociale (IHOES) à Seraing plusieurs de ces grandes toiles, de nombreux dessins, des cartons de tapisseries et la majeure partie des archives de Forces murales. Edmond Dubrunfaut complète largement ce fonds en 2006. Pour la première fois, un ouvrage abondamment documenté retrace l'aventure de Forces murales entre 1947 et 1959 et relie cette expérience avec le parcours ultérieur des artistes.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by