Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Mick is een voorleesboekje over autisme voor de allerjongsten. Met behulp van dit boekje kan de volwassene op een eenvoudige wijze autisme uitleggen aan het kind zelf, zijn broertje of zusje, maar ook aan zijn leeftijdsgenootjes. Na het lezen van dit boekje kan het gedrag van het kind met autisme gekoppeld worden aan Micks verhaaltjes. Hierdoor wordt het herkenbaar en ontstaat er begrip.
Autistische kinderen. --- Autisme --- Gehandicapten --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een handicap --- ouder --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Orthopedagogics --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Als prinses Peetjie geboren wordt, zien de koning en de koningin meteen dat ze niet helemaal hetzelfde is als andere kinderen. De dokter vertelt hun dat hun dochtertje het syndroom van Down heeft, en hij legt uit wat dat is. Prinses Peetjie groeit op tot een vrolijk en gelukkig prinsesje, al heeft ze het soms moeilijk met bepaalde dingen. Maar er is veel dat ze wel kan ...
Dutch literature --- prentenboeken (genre) --- Downsyndroom --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Prinsessen --- Tekeningen --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Anders zijn --- Downsyndroom (Mongolisme, Mongoloïde kinderen, Syndroom van Down) --- Fiction --- Gehandicapte kinderen --- Jeugdboeken --- Tekenen --- Syndroom van Down --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Prinses --- Tekening --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
In het reguliere basisonderwijs zijn vele voorbeelden van geslaagde integratie van leerlingen met een beperking. In het voortgezet onderwijs was dat tot voor kort nog niet het geval. Dat veranderde in 2005, toen bij het Novalis College in Eindhoven - een vrije school voor vmbo-t, havo en vwo - een integratieklas van start ging: De Blauwe Bloem. In de klas zitten leerlingen met autisme of het syndroom van Down. Het is een voorbeeld van het groep-in-school-model, waarbij de leerlingen met een beperking een eigen, veilige plek hebben, maar waarbij ook gericht integratiemomenten worden ingezet, die bijdragen aan de ontwikkeling van álle leerlingen. De school werkt daartoe met buddy`s (maatjes) en begeleidende leerlingen die in de klassesituatie de leerling met een beperking begeleiden.Het boek bevat interviews met de leerlingen en alle betrokkenen bij deze bijzondere integratieklas en geeft daarmee een goed beeld van hoe passend onderwijs vormgegeven kan worden.
Geintegreerd onderwijs ; autisme. --- Children with mental disabilities --- Netherlands --- Education --- School integration --- Gehandicapte kinderen --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Geïntegreerd onderwijs --- Passend onderwijs --- Secundair onderwijs --- Zorgverbreding --- Inclusief onderwijs --- Downsyndroom --- Autisme --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Integratie --- Syndroom van Down --- Ervaringsgericht basisonderwijs --- 37.014 --- Scholen --- Kinderen met een handicap --- 462 --- Geïntegreerd onderwijs ; autisme --- Autisme ; kinderen --- Kind met een handicap --- Kind met een verstandelijke handicap --- Hoger onderwijs --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Deze therapeutische prentvertelling in oblong is bedoeld voor kinderen met een ouder die verstandelijk beperkt is. De kleine Diana houdt van haar moeder, maar zij kan niet voor Diana zorgen. Want ze kan niet klokkijken of lezen of (af)rekenen. Daarom woont Diana in een pleeggezin en heeft daar een moeder van wie ze ook veel houdt. Kleurrijke lay-out met een mix van grote kleurenillustraties en korte teksten in een groot lettertype. Sommige belangrijke woorden of delen uit een zin springen eruit door de grootte en soms een andere kleur. Bijzondere, wat droevig ogende maar niet té, illustraties in collagetechniek. De figuren hebben opvallend grote hoofden. Het verhaal wordt verteld vanuit Diana. Duidelijk wordt dat het best ingewikkeld is om van twee mama's te houden. En om van een mama te houden die sommige dingen niet kan, maar andere dingen zoals couscous koken juist weer wel. Aan het eind van het boek duikt er een meneer op bij de school. Diana is een beetje bang voor deze man, die haar vader blijkt te zijn. Die zijweg maakt dat je na het verhaal veel vragen hebt. Verder een prentenboek dat daadwerkelijk iets toevoegt en van waarde kan zijn voor kinderen die het betreft of de mensen in hun omgeving. De auteur is naast bekend psycholoog ook schrijver. Vanaf ca. 4 t/m 8 jaar. © NBD Biblion
genre-thema"">
Choose an application
Verslagenbundel van de studiedag van 16 februari 2009: ervaringsdeskundigheid van personen met een handicap. Niets over ons zonder ons! Hoe participatie 'waar'maken. Met o.m. een artikel "Deaf Studies" van Maartje De Meulder.
SBIB:3168H30 --- SBIB:39A9 --- 31666 --- Personen met een handicap --- Participatie --- Samenleving --- Ervaringsdeskundigen --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden …. --- Medische antropologie / gezondheid / handicaps --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Inclusie --- Gehandicapten --- #SBIB:316.8H30 --- #SBIB:39A9 --- 316.66 --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Persoon met een handicap --- Ervaringsdeskundige --- ouder
Choose an application
De organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen is complex. In de doolhof van diensten en voorzieningen vinden zowel ouders als professionelen vaak hun weg niet. Bovendien is het veld voortdurend in beweging en volgen nieuwe ontwikkelingen elkaar in snel tempo op. In dit handboek brengen de auteurs de actuele organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen in kaart. Ze beschrijven op een systematische en bevattelijke manier de verschillende zorgsectoren: de preventieve zorg, het onderwijs, de Bijzondere Jeugdbijstand, de zorg voor personen met een handicap, enzovoort. Ook gaan ze in op belangrijke sectoroverschrijdende actuele thema¿s: inclusief onderwijs, interculturalisering van de hulpverlening en integrale jeugdhulp.Dit handboek wil allen die beroepshalve met de jeugdhulpverlening in contact komen (hulpverleners in de eerstelijnszorg, paramedici, leerkrachten, beroepsopvoeders) of erin werkzaam zijn (orthopedagogen, psychologen, maatschappelijk werkers, artsen, verpleegkundigen, schoolhoofden, enz.) wegwijs maken in de doolhof van de hulpverlening. Ten slotte kan het als handboek worden gebruikt in universitaire opleidingen en aan hogescholen in Vlaanderen.
Orthopedagogics --- jeugdbescherming --- orthopedagogiek --- jeugdzorg --- jeugdgezondheidszorg --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogiek --- Jeugdzorg --- Jeugdgezondheidszorg --- Kinderpsychologie --- Psychiatrie --- Gehandicapte kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Jeugdbescherming --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Buitengewoon onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Leerproblemen --- Psychosociale problemen --- Autisme --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Zieke kinderen --- CLB --- Zorgbeleid --- Jeugdpsychologie --- Kind met een handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Gedragsprobleem --- Kind --- Leerprobleem --- Psychosociaal probleem --- Kind met een verstandelijke handicap --- Zieke --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- ouder --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
In de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is het gebruikelijk dat de mate van verstandelijke beperking van een individu wordt uitgedrukt in ontwikkelingsleeftijden. Dit zogenaamde 'niveaudenken' is een waardevol middel dat de professional kan inzetten om zich beter in te leven in zijn cliënt. Wanneer men rekening houdt met een aantal spelregels, kan deze manier van kijken gebruikt worden om beter af te stemmen op het individu en daarmee uiteindelijk de kwaliteit van leven van de cliënt te vergroten! In dit boek wordt die ontwikkelingsbenadering op een praktische en begrijpelijke wijze toegelicht. Aan de hand van vele concrete praktijkvoorbeelden wordt duidelijk hoe die kennis van de verschillende ontwikkelingsfasen kan worden gebruikt om te komen tot een verantwoorde begeleidingsstijl, die aansluit bij de basisbehoeften van de cliënt met een verstandelijke beperking
Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- personen met een mentale beperking --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- mensen met een mentale beperking --- ontwikkelingsleeftijden --- 326 --- hulpverlening --- levenskwaliteit --- mentaal gehandicapten --- welbevinden --- 376.3 --- Begeleiding --- Ontwikkelingsfases --- Ontwikkelingsleeftijd --- Personen met een mentale handicap --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie --- Levenskwaliteit --- PXL-Social Work 2020 --- verstandelijke beperkingen --- ontwikkeling --- ontwikkelingsproblemen --- graduaat orthopedagogie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Begeleiders die tegenwoordig mensen met een (verstandelijke) beperking ondersteunen doen dat vanuit de supportvisie. Tenminste, dat verwachten zorgorganisaties van hen. Mensen met een beperking maken een ontwikkeling door van afhankelijkheid naar zelfbepaling. Ze zijn burgers als ieder ander, die regie over eigen leven willen.De taak van begeleiders is met de supportvisie veranderd van overnemen naar ondersteunen. Een taak die om een nieuwe attitude en nieuwe werkwijzen vraagt. Begeleid ontdekkend leren is zo'n werkwijze: een methode waarmee begeleiders support echt in praktijk kunnen brengen. Doelgericht, concreet en volgens een duidelijk stappenplan. Het boek - geïllustreerd met praktijk(voor)beelden in tekst en op dvd - is bedoeld voor begeleiders in het werkveld en voor studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs.Begeleid ontdekkend leren is een praktische uitwerking van het 'Eigen Initiatief Model'. Met dit model leren mensen met een beperking denkvaardigheden: een plan maken voor zij iets doen, volgen en bijsturen terwijl ze bezig zijn en terugkijken wanneer ze klaar zijn. Wie met cliënten begeleid ontdekkend leren toepast, zorgt ervoor dat hun flexibiliteit en zelfstandigheid daadwerkelijk toenemen. De cliënt krijgt binnen zijn mogelijkheden meer invloed op zijn eigen leven, meer plezier in zijn taken, leert zelf te kiezen en voelt zich versterkt in zijn zelfbeeld
personen met een mentale beperking --- zelfstudie --- zelfstandig wonen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- departement Gezondheidszorg 09 --- mentaal gehandicapte kinderen --- hulpverlening --- Zorg voor personen met een handicap (gehandicaptenzorg) --- 364.044 --- Personen met een mentale handicap --- Methodiek --- Zelfredzaamheid --- Leermethoden --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Begeleiding --- Zelfstandigheid --- Leren --- Begeleid zelfstandig leren --- Zelfontdekkend leren --- Leermethode --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Er gebeurt heel wat onderzoek naar ouders met een verstandelijke beperking, maar meestal komen de ouders zelf weinig of niet aan bod. In dit boek willen de auteurs de ouders zélf aan het woord laten over hun gezin en de opvoeding van hun kinderen. Elk verhaal van een ouder of ouderpaar, laat de lezer kennismaken met zijn/haar persoonlijke belevingswereld en illustreert de sterkte en veerkracht van deze mensen
Opvoeding. --- personen met een mentale beperking --- ouderschap --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- gezinsproblematiek --- Social policy and particular groups --- 326 --- gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- ouders --- begeleid wonen --- verhalen --- Begeleid wonen (kamerwonen, zelfstandig wonen) --- Levensverhaal --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Opvoeding --- Ouders --- Personen met een mentale handicap --- 364.65 --- Verstandelijke handicap --- 094879.jpg --- Ouderschap ; mentaal gehandicapten --- ouder-kind relatie --- verstandelijk gehandicapten --- sociale problemen van en zorg voor verstandelijk gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 159.92 --- 362.31 --- Child psychiatry --- Child psychology --- Family --- Social psychiatry --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gezinnen --- Ouderschap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Gezin --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Oudere --- Gemeenschap --- Gesprek --- School --- Buurt --- Ouderenzorg
Choose an application
Hun goed recht? beschrijft op welke wijze het onderwijs aan leerlingen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen ?passend? gemaakt kan worden. Ieder kind, ongeacht de ernst en aard van de beperkingen heeft ?recht op onderwijs?! Toen dat recht in Nederland in 2003 na het wegvallen van de ?ondergrens? uit de indicatiecriteria feitelijk ontstond, stond het onderwijs voor de enorme opdracht om ?passend onderwijs? voor kinderen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen te ontwikkelen
Mentaal gehandicapte kinderen ; onderwijs. --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- buitengewoon onderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Onderwijs --- Meervoudig gehandicapten --- Passend onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- 376.4 --- 376.3 --- 460.8 --- Verstandelijk gehandicapten --- gehandicapten --- Personen met een mentale handicap --- Personen met een meervoudige handicap --- Zorgplan --- 104323.jpg --- Meervoudig gehandicapte jongeren --- Mentaal gehandicapte kinderen ; onderwijs --- 376.3 Lichamelijk gehandicapten: onderwijs --- Lichamelijk gehandicapten: onderwijs --- 376.4 Mentaal gehandicapte kinderen: onderwijs . --- Mentaal gehandicapte kinderen: onderwijs . --- Mentaal gehandicapte kinderen: onderwijs --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Opvoeding --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Persoon met een meervoudige handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|