Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Mick : Mick is anders omdat hij autisme heeft
Author:
ISBN: 9789075129854 Year: 2009 Publisher: Doetinchem Graviant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mick is een voorleesboekje over autisme voor de allerjongsten. Met behulp van dit boekje kan de volwassene op een eenvoudige wijze autisme uitleggen aan het kind zelf, zijn broertje of zusje, maar ook aan zijn leeftijdsgenootjes. Na het lezen van dit boekje kan het gedrag van het kind met autisme gekoppeld worden aan Micks verhaaltjes. Hierdoor wordt het herkenbaar en ontstaat er begrip.


Book
De tekeningen van prinses Peetjie
Author:
ISBN: 9789044809442 Year: 2009 Publisher: Hasselt Clavis

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als prinses Peetjie geboren wordt, zien de koning en de koningin meteen dat ze niet helemaal hetzelfde is als andere kinderen. De dokter vertelt hun dat hun dochtertje het syndroom van Down heeft, en hij legt uit wat dat is. Prinses Peetjie groeit op tot een vrolijk en gelukkig prinsesje, al heeft ze het soms moeilijk met bepaalde dingen. Maar er is veel dat ze wel kan ...


Book
Integreren doe je niet alleen : het groep-in-school-model in de praktijk : integratieklas De Blauwe Bloem
Author:
ISBN: 9789044124408 Year: 2009 Volume: 4 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het reguliere basisonderwijs zijn vele voorbeelden van geslaagde integratie van leerlingen met een beperking. In het voortgezet onderwijs was dat tot voor kort nog niet het geval. Dat veranderde in 2005, toen bij het Novalis College in Eindhoven - een vrije school voor vmbo-t, havo en vwo - een integratieklas van start ging: De Blauwe Bloem. In de klas zitten leerlingen met autisme of het syndroom van Down. Het is een voorbeeld van het groep-in-school-model, waarbij de leerlingen met een beperking een eigen, veilige plek hebben, maar waarbij ook gericht integratiemomenten worden ingezet, die bijdragen aan de ontwikkeling van álle leerlingen. De school werkt daartoe met buddy`s (maatjes) en begeleidende leerlingen die in de klassesituatie de leerling met een beperking begeleiden.Het boek bevat interviews met de leerlingen en alle betrokkenen bij deze bijzondere integratieklas en geeft daarmee een goed beeld van hoe passend onderwijs vormgegeven kan worden.


Book
Couscous en kniekousen
Authors: ---
ISBN: 9789085605690 Year: 2009 Publisher: Amsterdam Niño

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze therapeutische prentvertelling in oblong is bedoeld voor kinderen met een ouder die verstandelijk beperkt is. De kleine Diana houdt van haar moeder, maar zij kan niet voor Diana zorgen. Want ze kan niet klokkijken of lezen of (af)rekenen. Daarom woont Diana in een pleeggezin en heeft daar een moeder van wie ze ook veel houdt. Kleurrijke lay-out met een mix van grote kleurenillustraties en korte teksten in een groot lettertype. Sommige belangrijke woorden of delen uit een zin springen eruit door de grootte en soms een andere kleur. Bijzondere, wat droevig ogende maar niet té, illustraties in collagetechniek. De figuren hebben opvallend grote hoofden. Het verhaal wordt verteld vanuit Diana. Duidelijk wordt dat het best ingewikkeld is om van twee mama's te houden. En om van een mama te houden die sommige dingen niet kan, maar andere dingen zoals couscous koken juist weer wel. Aan het eind van het boek duikt er een meneer op bij de school. Diana is een beetje bang voor deze man, die haar vader blijkt te zijn. Die zijweg maakt dat je na het verhaal veel vragen hebt. Verder een prentenboek dat daadwerkelijk iets toevoegt en van waarde kan zijn voor kinderen die het betreft of de mensen in hun omgeving. De auteur is naast bekend psycholoog ook schrijver. Vanaf ca. 4 t/m 8 jaar. © NBD Biblion


Book
Verslagenbundel : ervaringsdeskundigheid van personen met een handicap : niets over ons zonder ons! Hoe participatie 'waar'maken : 16 februari 2009
Authors: ---
ISBN: 9789090252681 Year: 2009 Publisher: Brussel Grip

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verslagenbundel van de studiedag van 16 februari 2009: ervaringsdeskundigheid van personen met een handicap. Niets over ons zonder ons! Hoe participatie 'waar'maken. Met o.m. een artikel "Deaf Studies" van Maartje De Meulder.


Book
Handboek orthopedagogische hulpverlening 2 : nieuwe ontwikkelingen in het zorgveld
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033459795 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen is complex. In de doolhof van diensten en voorzieningen vinden zowel ouders als professionelen vaak hun weg niet. Bovendien is het veld voortdurend in beweging en volgen nieuwe ontwikkelingen elkaar in snel tempo op. In dit handboek brengen de auteurs de actuele organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen in kaart. Ze beschrijven op een systematische en bevattelijke manier de verschillende zorgsectoren: de preventieve zorg, het onderwijs, de Bijzondere Jeugdbijstand, de zorg voor personen met een handicap, enzovoort. Ook gaan ze in op belangrijke sectoroverschrijdende actuele thema¿s: inclusief onderwijs, interculturalisering van de hulpverlening en integrale jeugdhulp.Dit handboek wil allen die beroepshalve met de jeugdhulpverlening in contact komen (hulpverleners in de eerstelijnszorg, paramedici, leerkrachten, beroepsopvoeders) of erin werkzaam zijn (orthopedagogen, psychologen, maatschappelijk werkers, artsen, verpleegkundigen, schoolhoofden, enz.) wegwijs maken in de doolhof van de hulpverlening. Ten slotte kan het als handboek worden gebruikt in universitaire opleidingen en aan hogescholen in Vlaanderen.&#13;&#13;


Book
Werken met ontwikkelingsleeftijden : afstemmen op mensen met een verstandelijke beperking
Author:
ISBN: 9789024418411 Year: 2009 Publisher: Barneveld Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is het gebruikelijk dat de mate van verstandelijke beperking van een individu wordt uitgedrukt in ontwikkelingsleeftijden. Dit zogenaamde 'niveaudenken' is een waardevol middel dat de professional kan inzetten om zich beter in te leven in zijn cliënt. Wanneer men rekening houdt met een aantal spelregels, kan deze manier van kijken gebruikt worden om beter af te stemmen op het individu en daarmee uiteindelijk de kwaliteit van leven van de cliënt te vergroten! In dit boek wordt die ontwikkelingsbenadering op een praktische en begrijpelijke wijze toegelicht. Aan de hand van vele concrete praktijkvoorbeelden wordt duidelijk hoe die kennis van de verschillende ontwikkelingsfasen kan worden gebruikt om te komen tot een verantwoorde begeleidingsstijl, die aansluit bij de basisbehoeften van de cliënt met een verstandelijke beperking


Book
Begeleid ontdekkend leren : Het Eigen Initiatief Model in zes stappen
Authors: --- ---
ISBN: 9789024418206 Year: 2009 Publisher: Barneveld Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Begeleiders die tegenwoordig mensen met een (verstandelijke) beperking ondersteunen doen dat vanuit de supportvisie. Tenminste, dat verwachten zorgorganisaties van hen. Mensen met een beperking maken een ontwikkeling door van afhankelijkheid naar zelfbepaling. Ze zijn burgers als ieder ander, die regie over eigen leven willen.De taak van begeleiders is met de supportvisie veranderd van overnemen naar ondersteunen. Een taak die om een nieuwe attitude en nieuwe werkwijzen vraagt. Begeleid ontdekkend leren is zo'n werkwijze: een methode waarmee begeleiders support echt in praktijk kunnen brengen. Doelgericht, concreet en volgens een duidelijk stappenplan. Het boek - geïllustreerd met praktijk(voor)beelden in tekst en op dvd - is bedoeld voor begeleiders in het werkveld en voor studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs.Begeleid ontdekkend leren is een praktische uitwerking van het 'Eigen Initiatief Model'. Met dit model leren mensen met een beperking denkvaardigheden: een plan maken voor zij iets doen, volgen en bijsturen terwijl ze bezig zijn en terugkijken wanneer ze klaar zijn. Wie met cliënten begeleid ontdekkend leren toepast, zorgt ervoor dat hun flexibiliteit en zelfstandigheid daadwerkelijk toenemen. De cliënt krijgt binnen zijn mogelijkheden meer invloed op zijn eigen leven, meer plezier in zijn taken, leert zelf te kiezen en voelt zich versterkt in zijn zelfbeeld


Book
Ouders met een verstandelijke beperking : 7 verhalen
Authors: ---
ISBN: 9789038213484 Year: 2009 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er gebeurt heel wat onderzoek naar ouders met een verstandelijke beperking, maar meestal komen de ouders zelf weinig of niet aan bod. In dit boek willen de auteurs de ouders zélf aan het woord laten over hun gezin en de opvoeding van hun kinderen. Elk verhaal van een ouder of ouderpaar, laat de lezer kennismaken met zijn/haar persoonlijke belevingswereld en illustreert de sterkte en veerkracht van deze mensen


Book
Hun goed recht. Passend onderwijs voor leerlingen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen
Authors: ---
ISBN: 9789044124613 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hun goed recht? beschrijft op welke wijze het onderwijs aan leerlingen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen ?passend? gemaakt kan worden. Ieder kind, ongeacht de ernst en aard van de beperkingen heeft ?recht op onderwijs?! Toen dat recht in Nederland in 2003 na het wegvallen van de ?ondergrens? uit de indicatiecriteria feitelijk ontstond, stond het onderwijs voor de enorme opdracht om ?passend onderwijs? voor kinderen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen te ontwikkelen

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by