Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
D.R.U.K. of A.D.H.D.? : een educatief pakket rond ADHD voor allochtone ouders
Authors: ---
ISBN: 9789033475764 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Is ADHD iets typisch westers, het onvermijdelijke gevolg van een hyperactieve samenleving? Hoe leg je aan een allochtone ouder uit waar gewoon druk gedrag stopt, en ADHD begint? Wat maakt dat hulpverlening er moeilijk in slaagt allochtone gezinnen te bereiken? En vooral: wat kunnen we daar aan doen? Want één op vijf kinderen groeit op in een allochtoon gezin. Ook één op vijf kinderen met ADHD! Met de steun van de Koning Boudewijnstichting kon Espero een educatief pakket op maat van de doelgroep uitwerken. Werken met beeldmateriaal, met interactieve opdrachten en werken in groep kreeg daarbij bijzondere aandacht. Dit boek combineert relevante achtergrondinformatie over ADHD met concrete instrumenten om aan de slag te gaan. Via een afgesloten, ondersteunende website krijgt de lezer toegang tot powerpointpresentaties, videobeelden, een korte brochure voor ouders in verschillende talen, enzomeer.


Book
Het janusgezicht van het onderwijs : een literatuurstudie over het onderwijs in een interculturele samenleving
Authors: ---
ISBN: 9789077271445 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Steunpunt gelijkekansenbeleid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze publicatie bestaat uit drie delen: het eerste deel geeft cijfermateriaal m.b.t. de prestatiekloof in het Vlaamse onderwijs. Aansluitend geeft de auteur een overzicht van de verschillende pistes die in de loop der jaren zijn bewandeld om de prestatiekloof te verklaren. In het tweede deel onderzoekt hij of de sociaal-etnische kloof het gevolg kan zijn van interactiepatronen in de klas en in de school. Zaken die hier onder de loep genomen worden zijn: de invloed van leeftijdsgenoten en conflicterende culturen binnen de klas; de impact van de onderwijsideologie; de invloed van de leerkracht op de prestaties van leerlingen en op de betrokkenheid van de ouders. In het derde deel wordt aangetoond hoe de sociaal-etnische kloof mogelijkerwijze in stand wordt gehouden door bepaalde pedagogische opvattingen en praktijken. Hier wordt ondermeer ingezoemd op het belang van degelijk taalonderwijs, de impact van leermiddelen met een hoog intercultureel gehalte en het belang van een interculturele schoolcultuur.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by