Listing 1 - 10 of 243 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Een speelse gespreksmethodiek voor schoolteams of organisaties die een bredeschoolwerking willen uitbouwen of die de bestaande werking willen evalueren aan de hand van beeldmateriaal uit 10 Antwerpse brede school proefprojecten. Voor 6 tot 30 deelnemers.
Choose an application
Het Steunpunt GOK voerde in 2008 een onderzoek uit naar de inhoudelijke invulling van het GOK-beleid in de tweede en derde graag van het TSO en BSO. Uit het onderzoek bleek dat van een door het hele schoolteam gedeelde visie vaak geen sprake is. Ook vernauwt een te smalle, te probleemgerichte visie op gelijke kansen vaak de blik op alternatieve oplossingen.
Choose an application
Secondary education --- Archeology --- Mexico
Choose an application
Dit boek bevat praktische en doeltreffende voorstellen voor allen die te maken hebben met de begeleiding en bijsturing van 'onaanspreekbare' leerlingen.
Choose an application
Dankzij recente technologische doorbraken in de neurowetenschap is het eindelijk mogelijk geworden om een kijkje te nemen in het hoofd van onze pubers. Wetenschappers hebben ontdekt dat het brein niet in de kinderjaren wordt voltooid, maar dat de hersenen in de puberteit aan grote veranderingen en turbulentie onderhevig zijn. Dit boek gaat dieper in op de neurale veranderingen waarmee leerlingen van het voortgezet onderwijs geconfronteerd worden en geeft concrete oplossingen en praktische tips om hun aandacht bij de les te houden, brutaal en storend gedrag te hanteren en hun cognitieve punten en beperkingen aan te pakken.
Choose an application
Een speelse gespreksmethodiek voor schoolteams of organisaties die een bredeschoolwerking willen uitbouwen of die de bestaande werking willen evalueren aan de hand van beeldmateriaal uit 10 Antwerpse brede school proefprojecten. Voor 6 tot 30 deelnemers.
Choose an application
Rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) waaruit blijkt dat het aantal allochtonen dat een hbo-opleiding volgt, in tien jaar is verdubbeld. Voor het onderzoek is de onderwijsdeelname van jongeren met een niet-westerse achtergrond in de leeftijd van 0 tot 20 jaar onder de loep genomen. Een belangrijke oorzaak voor de groei is de stimulering vanuit de regering om door te stromen van een mbo-opleiding naar een hbo-studie. Allochtone jongeren zijn echter nog steeds minder succesvol in middelbaar en hoger onderwijs dan autochtone jongeren. Ze doen langer over hun studie en maken minder vaak hun opleiding af. Ook blijkt uit het onderzoek dat de tweede generatie jongeren meer succesvol zijn in hun opleiding dan eerste generatie migranten. Het SCP-rapport is deel van een onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Daarin wordt de onderwijsdeelname van zes Europese landen vergeleken.Het rapport is te downloaden via de site van SCP.
Choose an application
Dit rapport geeft de belangrijkste resultaten weer van een effecten onderzoek bij tutoringinitiatieven in Vlaanderen. Hiertoe wordt in de publicatie in eerste instantie een beknopte omschrijving gegeven van de betrokken tutoringinitiatieven, zodat de lezer inzicht kan verwerven in de karakteristieken eigen aan elk project. Het tweede en meest omvangrijke deel presenteert de effecten van student tutoring voor de tutees en de student tutors, zoals die uit de kwalitatieve en de kwantitatieve onderzoeksanalyses naar voren komen. Ook de belemmerende en bevorderende factoren worden beschreven. In een derde deel wordt een model aangereikt voor de optimalisering van de kwaliteit van tutoringprojecten en worden een aantal aanbevelingen voor de toekomst geformuleerd.
Choose an application
Voor iedereen in het onderwijs die écht wil weten welke didactische aanpak de resultaten van de leerlingen aantoonbaar verbetert, biedt Wat werkt in de Klas zicht op research uitkomsten, overzichten en beschrijvingen van wat werkt. De auteurs zetten tientallen jaren wetenschappelijke informatie om in heldere actieplannen voor de praktijk. Er blijken negen soorten didactische aanpak te zijn die het leren van de leerling op hoger niveau brengen. In Wat Werkt in de Klas wordt van elk van deze negen didactische strategieën uitgelegd wat de essentie ervan is en welke principes belangrijk zijn voor het goed toepassen van de aanpak. Bij elke strategie worden voorbeelden uit de praktijk gegeven. Bovendien helpen schema's, indelingen, stappenplannen en andere hulpmiddelen om de didactische strategieën direct in de praktijk toe te passen.
Choose an application
In maart 2008 heeft de Inspectie het rapport Basisvaardigheden taal in het basisonderwijs uitgebracht,waarin zij rapporteert over het niveau van het taalonderwijs aan het einde van de basisschool.In het nieuwe rapport worden de bevindingen gepresenteerd van het vervolgonderzoek. Dat concentreerde zich op de vraag wat de kenmerken zijn van het taalonderwijs op scholen met lage en hoge taalresultaten
Listing 1 - 10 of 243 | << page >> |
Sort by
|