Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (3)

Hogeschool Gent (3)

Hogeschool West-Vlaanderen (3)

KDG (3)

AP (2)

KBR (2)

UCLL (2)

UGent (2)

DB (1)

KU Leuven (1)

More...

Resource type

book (4)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2009 (4)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Dyslexie en dyscalculie : ernstige problemen in het leren lezen en rekenen; recente ontwikkelingen in onderkenning en aanpak
Authors: ---
ISBN: 9789052407135 Year: 2009 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Recente ontwikkelingen in onderkenning en aanpak In het onderwijs leven veel vragen omtrent de onderkenning en aanpak van hardnekkige problemen in het leren lezen, spellen en rekenen. Zowel in theorie en onderzoek als in de uitwerking van de klinische praktijk ontstaat meer en meer consensus over de noodzaak van een taakgerichte aanpak. Kinderen met dyslexie en/of dyscalculie vragen van meet af aan om een verantwoorde diagnostiek en een zeer bewuste opbouw van het leerproces. In deze bundel gaan Nederlandse en Vlaamse auteurs in op actuele themas, discussies en recente ontwikkelingen, zoals diagnostiek van dyslexie en het opstellen van een dyslexieverklaring (Henneman & Kleijnen; Van den Broeck), effectieve remediëring en behandeling van leesproblemen (Verhoeven; Vonk & Bakker), de impact van leerstoornissen op latere leeftijd (Ruijssenaars & Ghesquière), metacognitie en leerproblemen (Minnaert), jonge kinderen en rekenproblemen (Van Luit), rekenstrategieën van sterke en zwakke leerlingen (Torbeyns, Verschaffel & Ghesquière) en de behandeling van rekenproblemen (Van Lieshout).


Book
Leerkrachten begeleiden bij passend onderwijs
Author:
ISBN: 9789065086068 Year: 2009 Publisher: Amersfoort CPS


Book
Inclusief bekwaam : generiek competentieprofiel inclusief onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044124729 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Landelijk Expertisecentrum Onderwijs en Zorg (LEOZ) is een samenwerkingsproject van drie Nederlandse hogescholen die een opleiding Speciale Onderwijszorg aanbieden. LEOZ wil door het bundelen van kennis, ervaring en mensen een antwoord geven op de toenemende druk op zowel het reguliere als speciale onderwijs. Die druk is het gevolg van de stijging van het aantal leerlingen dat extra zorg nodig heeft en de maatschappelijke wens om leerlingen zoveel mogelijk in een reguliere omgeving op te vangen (inclusief onderwijs). De belangrijkste taak voor LEOZ is het ondersteunen van de hogescholen en de docenten in het educatieve domein. Onderzoek naar de benodigde competenties van docenten in het voortgezet onderwijs die zogeheten inclusief onderwijs geven.


Book
Inclusie, zeggenschap, support : op weg naar een samenleving waarin iedereen welkom is
Authors: ---
ISBN: 9789044125559 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij mensen die niet beantwoorden aan een bepaalde standaard worden de hindernissen die ze ervaren vaak beschouwd als eigen aan hun probleem of handicap. De persoon wordt zijn afwijking. Tegenover die visie kan je inbrengen dat het probleem in de eerste plaats sociaal-cultureel is: de samenleving werpt barrières op waardoor mensen met een probleem niet meer mee kunnen doen. Vanuit die manier van kijken zijn er strategieën nodig om die barrières weg te nemen en mensen een volwaardig burgerschap te geven.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by