Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Oriente e occidente nel Rinascimento.
Author:
ISBN: 9788876673740 Year: 2009 Publisher: Firenze Cesati

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Don de l'auteur


Book
De Van Dyck à Bellotto : splendeurs à la cour de Savoie
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9788842216773 Year: 2009 Volume: *10 Publisher: Torino Bozar Books by Umberto Allemandi & C.


Book
Jan van Eyck et Jean sans Pitié.
Authors: --- ---
ISSN: 03787923 ISBN: 9782803102594 2803102595 Year: 2009 Volume: 27 Publisher: Bruxelles Académie royale de Belgique

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Au début de sa carrière, Jan van Eyck, le "roi des peintres", a été, à n'en pas douter, au service de Jean de Bavière, dit Jean sans Pitié. Ce prince particulièrement haut en couleurs a été élu au siège épiscopal de Liège en 1390. Il a rendu l'âme en 1425, probablement empoisonné, piteux aboutissement de la lutte acharnée qu'il avait livrée pour se rendre maître du comté de Hollande-Zélande. Ces deux dates marquent le cadre chronologique des investigations. C'est bien Jan qui a exécuté une série d'enluminures qui sont parmi les plus admirées et parmi les plus discutées, et c'est bien sur l'ordre de Jean. Le peintre avait été précédemment au service du frère aîné du prince. Guillaume de Bavière. Il s'était formé à Cologne. Voilà l'essentiel des thèses qui sont offertes ici à discussion. Claus Sluter et Hubert van Eyck sont rencontrés au passage. Un orfèvre liégeois, Henri de Cologne, est sorti de l'obscurité. Qu'elles relèvent de la peinture, du dessin ou de la miniature, de la sculpture ou de l'orfèvrerie, les œuvres mises en examen sont de très haute qualité. Bon nombre d'entre elles ont retenu l'attention de maints historiens de l'art parmi les plus éminents.


Book
Anonymous masters
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9782503530581 9782503530598 2503530591 Year: 2009 Volume: Volume V Publisher: Turnhout Brepols

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The fifth volume examines all the works painted by anonymous masters. Most works of the 15th and early 16th centuries are not signed. Several of these works have not proved possible to attribute to a known painter or to a master with a provisional name. These works, labelled as anonymous, have been little studied until now, because they are in general thought to be of lesser quality, and because researchers have prioritised the study of more important masters. It is, however, becoming increasingly apparent that these reflect the ongoing production of the time in the Southern Netherlands. Beside the fact that these paintings represent the themes that enjoyed a certain popularity at the time, their study opens perspectives onto the socio-economic context and workshop practice. These paintings could be destined for a broad market and betray different working methods allowing for swift execution in several copies. Furthermore, two of these anonymous works, dating from around 1400 or a little bit later, rank amongst the rare representatives of pictorial production in the Southern Netherlands prior to the technical innovations introduced by the Flemish Primitives. This production is by convention called pre-Eyckian painting.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by