Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
99
Physiotherapy. Alternative treatments --- assessments (zorg) --- ergotherapie --- Ergotherapie --- Revalidatie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Klinische psychologie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport
Choose an application
-90-5873-075-6
Downsyndroom. --- 462.9 --- Downsyndroom --- mentaal gehandicapten --- roman --- 376.3 --- Dagelijks leven --- Kinderen met een handicap --- Overige groepen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Syndroom van Down --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Max is een autistische jongen van 12, die tegen alle diagnosen in plotseling toch gaat praten. Peter is 32 jaar en gaat voor het eerst van zijn leven zelfstandig eten. Karin is een vrouw van 64 jaar die jarenlang haar vingertoppen bloedend beet, maar van wie nu alle wonden geheeld zijn. Dankzij een nieuwe behandelmethode voor autisten en geestelijk gehandicapten, Basic Experience Network (Ben-therapie) genaamd, ontwikkelden zij zich op verrassende wijze. Hersenen kunnen in een complexe situatie veel nieuwe dingen leren. Herhalende bewegingen in koesterend lichamelijk contact vergroten het gevoel van veiligheid en stimuleren zelfstandigheid. Deze basiservaringen, die kleine kinderen van hun ouders krijgen, hebben uitwerking op elke leeftijd. Ze veranderen de dimensie van de waarneming: verbanden worden duidelijk en angst neemt af. Zo leren autisten en geestelijk gehandicapten hun gevoelens te uiten, contact te maken en voor zichzelf op te komen. Met veel empathie lichten de auteurs deze methode toe en illustreren ze verschillende onderzoeken met voorbeelden uit hun 30-jarige ervaring. Een boeiend boek met treffende illustraties, vol hoop, voorbeelden en wetenschappelijke onderbouwing voor ouders en begeleiders van autisten en geestelijk gehandicapten, en voor allen die geïnteresseerd zijn in een praktische toepassing van hersenonderzoeken, chaostheorie, fractals en complexiteit. Moeilijke onderwerpen, makkelijk verteld.
Autisme. --- Autisme --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gedragstherapie --- Psychologie --- Ben-therapie --- Mentale handicap (gehandicapten (mentaal), oligofrenie) --- 615.81 --- Personen met een mentale handicap --- Hersenen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Man --- Volwassene --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
308.19 --- 308.2 --- huiselijk geweld --- mentaal gehandicapten --- seksueel misbruik --- Overige onderwerpen (sociologie der seksen) --- Gezin en familie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Vrouwen --- Seksueel misbruik --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Vrouw --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Kunst --- Ondernemerschap --- Poëzie
Choose an application
In het leven van Bob gaat veel mis. Het lijkt of niemand lang bij hem kan blijven. "Ridder Lars wordt vaak gepest. Hij is erg blij als hij hulp krijgt."Leven-de verhalen! bestaat uit tien mooi geïllustreerde verhalen met thema's die voor iedereen herkenbaar zijn. In de verhalen worden situaties uit het sociale leven op een eenvoudige manier verteld. Gevoelens worden uitgebreid verwoord. Wat ervaart de hoofdpersoon van binnen, wat zien en ervaren de omstanders.Stichting Philapelphia Zorg hoopt met leven-de verhalen! kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking een stapje verder te helpen in het omgaan met en uiten van emoties. Bij dit boek zitten ook 2 luisterboek cd's.
Affective and dynamic functions --- Social policy and particular groups --- socio-emotionele opvoeding --- personen met een mentale beperking --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Emoties --- Speltherapie --- kinderboeken --- verstandelijk gehandicapte kinderen --- mensen met een verstandelijke beperking --- Jongeren met een verstandelijke handicap --- Kinderen met een verstandelijke handicap --- 362.31 --- Kind met een verstandelijke handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Emotie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Seksualiteit en intimiteit zijn bespreekbare onderwerpen geworden voor mensen met een verstandelijke beperking. Hun seksuele behoeftes worden onderkend. In de praktijk blijkt dat het praten over seks met mensen met een verstandelijke beperking voor veel cliëntbegeleiders en ouders niet vanzelfsprekend is. Welke woorden gebruik je, welke onderwerpen bespreek je, in welke volgorde doe je dat,?? Mensen met een verstandelijke beperking hebben vaak een achterstand in kennis, ze weten niet hoe ze seksualiteit moeten waarderen en in de praktijk kunnen vormgeven. Het centrale onderwerp is seksualiteit in de breedste zin van het woord. Van lichaamsbesef tot geslachtsgemeenschap. De methode is zo opgebouwd dat ze per cliënt kan worden geïndividualiseerd. Het boek levert maatwerk aan mensen met een matige tot lichte verstandelijke beperking, omdat hun beleving en ervaring het vertrekpunt is. De methode biedt een logisch aanbod van thema?s met een basisgedeelte en een facultatief gedeelte. Het materiaal geeft op een aansprekende manier, en in begrijpelijke taal, uitleg over de verschillende onderwerpen in relatie tot seksualiteit. Het Begeleiderboek bevat per thema een heldere instructie. In de Werkmap zitten themabladen met duidelijke teksten, tekeningen en stickers. Met deze methode kan seksualiteit een normaal onderdeel worden van de ondersteuning en begeleiding van mensen met een verstandelijke beperking. Het doel is enerzijds om de cliënt zich bewust te laten worden van eigen wensen, interesses en mogelijkheden en anderzijds om informatie, waarden en normen, grenzen en regels op maat aan te reiken. Zo kan een positief zelfbeeld worden ontwikkeld en een positieve houding tegenover seksualiteit.
615.59 --- seksualiteit --- seksualiteit mentaal gehandicapten --- seksuele voorlichting --- werkbladen --- Overige onderwerpen --- 613.88 --- Communicatie --- Emoties --- Lichamelijke ontwikkeling --- Methodiek --- Personen met een mentale handicap --- Puberteit --- Seksualiteit --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Ondersteuning --- Seksuele voorlichting --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Relationele en seksuele vorming --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Seksueel bewustzijn --- Seksuele identiteit --- Seksuele ontwikkeling --- Seksueel overdraagbare aandoening --- Intimiteit --- Lichaamsbesef
Choose an application
levenskwaliteit --- dagelijks leven --- Methods in social research (general) --- kwaliteitsmeting --- 326 --- POS (problematische opvoedingssituatie) --- arduin --- hulpverlening --- kwaliteitszorg --- mentaal gehandicapten --- zelfbeoordeling --- 601.4 --- POS-schaal --- beoordelingsschaal (observatieschaal) --- levenskwaliteit (kwaliteit van leven) --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- POS --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Lezen is een basisvaardigheid die je moet beheersen om mee te kunnen doen in de samenleving. Het wordt kinderen met een verstandelijke beperking wel geleerd, maar dat blijft veelal steken in het spellend (aanvankelijk) lezen. Aan begrijpend lezen wordt in het speciaal onderwijs weinig tijd besteed, omdat men er nog te veel van uitgaat dat deze vaardigheid voor velen onhaalbaar is en dat er weinig bruikbare leesmethoden voorradig zijn. Dit praktijkboek is in eerste instantie opgezet voor volwassen mensen met een verstandelijke handicap, van wie het leesniveau vergelijkbaar is met dat van leerlingen van begin groep 5 van het reguliere basisonderwijs. Omdat er in het basis onderwijs en speciaal (voortgezet) onderwijs grote belangstelling bestaat voor het gebruikte programma, worden er aanwijzingen gegeven die het boek eveneens geschikt maken voor de leerlingen van die scholen.
Lezen ; mentaal gehandicapten. --- 460.8 --- begrijpend lezen --- buitengewoon onderwijs --- orthopedagogiek --- mentaal gehandicapten --- 462 --- Begrijpend lezen --- Buitengewoon lager onderwijs (BLO) --- 082338.jpg --- Begrijpend lezen: gehandicapten --- Kinderen met afwijkende verstandelijke vermogens --- Lezen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Schrijven --- Spel --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Hoe professionaliseren wij de bejegening van onze cliënten? Dat was de vraag van een grote instelling voor verstandelijk gehandicapten. Gekozen werd voor een oplossingsgerichte benadering, waarbij de cliënt wordt gezien als expert van zijn eigen leven: niemand weet immers beter welk leven je wilt leven dan jij zelf! Bij oplossingsgerichte bejegening wordt de cliënt geholpen wensen te realiseren en doelen te behalen. De begeleiders spelen een centrale rol bij het vinden van passende oplossingen. Anders gezegd, de kwaliteiten van de cliënt worden optimaal ingezet. Deze manier van bejegenen is geschikt voor iedereen, ongeacht de beperking en soms beperkte verbale kwaliteiten.Dit boek biedt begeleiders naast veel praktijkvoorbeelden ook concrete suggesties voor een respectvolle bejegening van cliënten en/of verwanten in de vorm van sleutels. Deze sleutels staan voor manieren om toegang te krijgen tot de cliënt, ook in lastige situaties
364.044 --- Oplossingsgericht werken --- Personen met een mentale handicap --- Empowerment --- Zorg --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- methoden van het sociaal werk --- Social policy and particular groups --- Social welfare methods --- 326 --- hulpverlening --- mentaal gehandicapten --- mindmapping --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Dit boek beschrijft hoe alle kinderen op school met veel plezier van en met elkaar kunnen leren. Leerlingen werken op een gestructureerde manier samen in kleine, heterogeen samengestelde groepen. Coöperatief leren, ook wel samenwerkend leren genoemd, krijgt langzamerhand een vaste plaats in het didactisch handelen van leerkrachten. Het boek geeft de leerkracht aanwijzingen voor coöperatief leren met leerlingen met specifieke leerbehoeften in het basisonderwijs, zoals ADHD of dyslexie.
474.21 --- ADHD --- Auditief gehandicapten --- Autisme --- Basisonderwijs --- Coöperatief leren --- Dyslexie --- Hoogbegaafdheid --- Inclusief onderwijs --- Kinderen --- Lager onderwijs --- Lichamelijk gehandicapten --- Verstandelijk gehandicapten --- Visueel gehandicapten --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Didactische werkvormen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- samenwerkend leren --- adaptief onderwijs --- Didactics --- Primary education --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #KVHB:Basisonderwijs --- didactische werkvormen --- Zorgverbreding --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Didactische werkvorm --- Persoon met een visuele handicap --- Persoon met een auditieve handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Orthopedagogics --- Didactic strategies --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|