Narrow your search
Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by
Assessments in occupational therapy mental health : an integrative approach
Author:
ISBN: 9781556427732 Year: 2008 Publisher: Thorofare Slack


Book
Sofie, een morgenkind, mijn zorgenkind : de dagelijkse belevenissen van een moeder en haar dochter met het syndroom van Down
Author:
ISBN: 9789058730756 Year: 2008 Publisher: Destelbergen SIG

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

-90-5873-075-6


Book
Kwart over twee, maar ik wil niet: ongekende mogelijkheden voor autisten een geestelijk gehandicapten door stimulering van hun en ons brein
Authors: ---
ISBN: 9789055946181 Year: 2008 Publisher: Schiedam Scriptum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Max is een autistische jongen van 12, die tegen alle diagnosen in plotseling toch gaat praten. Peter is 32 jaar en gaat voor het eerst van zijn leven zelfstandig eten. Karin is een vrouw van 64 jaar die jarenlang haar vingertoppen bloedend beet, maar van wie nu alle wonden geheeld zijn. Dankzij een nieuwe behandelmethode voor autisten en geestelijk gehandicapten, Basic Experience Network (Ben-therapie) genaamd, ontwikkelden zij zich op verrassende wijze. Hersenen kunnen in een complexe situatie veel nieuwe dingen leren. Herhalende bewegingen in koesterend lichamelijk contact vergroten het gevoel van veiligheid en stimuleren zelfstandigheid. Deze basiservaringen, die kleine kinderen van hun ouders krijgen, hebben uitwerking op elke leeftijd. Ze veranderen de dimensie van de waarneming: verbanden worden duidelijk en angst neemt af. Zo leren autisten en geestelijk gehandicapten hun gevoelens te uiten, contact te maken en voor zichzelf op te komen. Met veel empathie lichten de auteurs deze methode toe en illustreren ze verschillende onderzoeken met voorbeelden uit hun 30-jarige ervaring. Een boeiend boek met treffende illustraties, vol hoop, voorbeelden en wetenschappelijke onderbouwing voor ouders en begeleiders van autisten en geestelijk gehandicapten, en voor allen die geïnteresseerd zijn in een praktische toepassing van hersenonderzoeken, chaostheorie, fractals en complexiteit. Moeilijke onderwerpen, makkelijk verteld.


Book
Samen misbruik de baas : lotgenotengroep voor vrouwen met een verstandelijke beperking
Authors: --- ---
ISBN: 9789088690204 Year: 2008 Publisher: Utrecht Movisie


Multi
Leven-de verhalen ! : over mensen en dieren die veel meemaken : 2 audio-cd's
Authors: ---
ISBN: 9789031369478 9789031348480 Year: 2008 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het leven van Bob gaat veel mis. Het lijkt of niemand lang bij hem kan blijven. "Ridder Lars wordt vaak gepest. Hij is erg blij als hij hulp krijgt."Leven-de verhalen! bestaat uit tien mooi geïllustreerde verhalen met thema's die voor iedereen herkenbaar zijn. In de verhalen worden situaties uit het sociale leven op een eenvoudige manier verteld. Gevoelens worden uitgebreid verwoord. Wat ervaart de hoofdpersoon van binnen, wat zien en ervaren de omstanders.Stichting Philapelphia Zorg hoopt met leven-de verhalen! kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking een stapje verder te helpen in het omgaan met en uiten van emoties. Bij dit boek zitten ook 2 luisterboek cd's.


Book
Praten over seks : methode voor het ondersteunen van mensen met een verstandelijke beperking bij hun seksuele ontwikkeling. Werkmap
Authors: ---
ISBN: 9789044119718 Year: 2008 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Seksualiteit en intimiteit zijn bespreekbare onderwerpen geworden voor mensen met een verstandelijke beperking. Hun seksuele behoeftes worden onderkend. In de praktijk blijkt dat het praten over seks met mensen met een verstandelijke beperking voor veel cliëntbegeleiders en ouders niet vanzelfsprekend is. Welke woorden gebruik je, welke onderwerpen bespreek je, in welke volgorde doe je dat,?? Mensen met een verstandelijke beperking hebben vaak een achterstand in kennis, ze weten niet hoe ze seksualiteit moeten waarderen en in de praktijk kunnen vormgeven. Het centrale onderwerp is seksualiteit in de breedste zin van het woord. Van lichaamsbesef tot geslachtsgemeenschap. De methode is zo opgebouwd dat ze per cliënt kan worden geïndividualiseerd. Het boek levert maatwerk aan mensen met een matige tot lichte verstandelijke beperking, omdat hun beleving en ervaring het vertrekpunt is. De methode biedt een logisch aanbod van thema?s met een basisgedeelte en een facultatief gedeelte. Het materiaal geeft op een aansprekende manier, en in begrijpelijke taal, uitleg over de verschillende onderwerpen in relatie tot seksualiteit. Het Begeleiderboek bevat per thema een heldere instructie. In de Werkmap zitten themabladen met duidelijke teksten, tekeningen en stickers. Met deze methode kan seksualiteit een normaal onderdeel worden van de ondersteuning en begeleiding van mensen met een verstandelijke beperking. Het doel is enerzijds om de cliënt zich bewust te laten worden van eigen wensen, interesses en mogelijkheden en anderzijds om informatie, waarden en normen, grenzen en regels op maat aan te reiken. Zo kan een positief zelfbeeld worden ontwikkeld en een positieve houding tegenover seksualiteit.


Book
Begrijpend lezen voor mensen met een verstandelijke handicap
Authors: --- ---
ISBN: 9789047700364 Year: 2008 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lezen is een basisvaardigheid die je moet beheersen om mee te kunnen doen in de samenleving. Het wordt kinderen met een verstandelijke beperking wel geleerd, maar dat blijft veelal steken in het spellend (aanvankelijk) lezen. Aan begrijpend lezen wordt in het speciaal onderwijs weinig tijd besteed, omdat men er nog te veel van uitgaat dat deze vaardigheid voor velen onhaalbaar is en dat er weinig bruikbare leesmethoden voorradig zijn. Dit praktijkboek is in eerste instantie opgezet voor volwassen mensen met een verstandelijke handicap, van wie het leesniveau vergelijkbaar is met dat van leerlingen van begin groep 5 van het reguliere basisonderwijs. Omdat er in het basis onderwijs en speciaal (voortgezet) onderwijs grote belangstelling bestaat voor het gebruikte programma, worden er aanwijzingen gegeven die het boek eveneens geschikt maken voor de leerlingen van die scholen.


Book
Oplossingsgericht werken met mensen met een verstandelijke handicap
Author:
ISBN: 9789024418183 Year: 2008 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe professionaliseren wij de bejegening van onze cliënten? Dat was de vraag van een grote instelling voor verstandelijk gehandicapten. Gekozen werd voor een oplossingsgerichte benadering, waarbij de cliënt wordt gezien als expert van zijn eigen leven: niemand weet immers beter welk leven je wilt leven dan jij zelf! Bij oplossingsgerichte bejegening wordt de cliënt geholpen wensen te realiseren en doelen te behalen. De begeleiders spelen een centrale rol bij het vinden van passende oplossingen. Anders gezegd, de kwaliteiten van de cliënt worden optimaal ingezet. Deze manier van bejegenen is geschikt voor iedereen, ongeacht de beperking en soms beperkte verbale kwaliteiten.Dit boek biedt begeleiders naast veel praktijkvoorbeelden ook concrete suggesties voor een respectvolle bejegening van cliënten en/of verwanten in de vorm van sleutels. Deze sleutels staan voor manieren om toegang te krijgen tot de cliënt, ook in lastige situaties


Book
Coöperatief leren binnen passend onderwijs : praktische toepassingen voor leerlingen met specifieke leerbehoeften
Authors: ---
ISBN: 9789065085993 Year: 2008 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek beschrijft hoe alle kinderen op school met veel plezier van en met elkaar kunnen leren. Leerlingen werken op een gestructureerde manier samen in kleine, heterogeen samengestelde groepen. Coöperatief leren, ook wel samenwerkend leren genoemd, krijgt langzamerhand een vaste plaats in het didactisch handelen van leerkrachten. Het boek geeft de leerkracht aanwijzingen voor coöperatief leren met leerlingen met specifieke leerbehoeften in het basisonderwijs, zoals ADHD of dyslexie.

Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by