Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Sociology of minorities --- culturele vorming --- sociale vaardigheden --- multiculturele samenleving --- culturele diversiteit
Choose an application
Uitdagend leren bekijkt het brede terrein van sociale en culturele activiteiten vanuit een lerend perspectief. Volgens de auteur zijn deze activiteiten een krachtige leeromgeving waarin mensen werken aan hun handelingscompetentie. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot kennisverruiming, ontplooiing van talenten, nieuwe uitdagingen op het terrein van de leefomgeving en spelend leren. Dit boek bestaat uit drie delen. In het eerste deel bespreekt de auteur verschillende maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de toenemende individualisering en de multiculturele samenleving, waardoor culturele en maatschappelijke activiteiten een steeds grotere rol als leeromgeving spelen. Ook de in 2007 ingevoerde Wet maatschappelijke ondersteuning, waardoor veel sociale voorzieningen onder één paraplu zijn gekomen, komt aan bod. Het tweede deel bevat de verkenning van een viertal domeinen die voor (aankomende) pedagogische en sociale professionals relevant zijn: de directe leefomgeving, kunst en cultuur, de verbreding in het onderwijs en de vrije tijd. Tot slot wordt in het derde deel de verbinding gelegd tussen deel 1 en 2. Hierbij staat vooral de kwaliteit van de (ped)agogische professional centraal. Uitdagend leren pleit voor een zichtbare opstelling van professionals, overheden en maatschappelijke organisaties ten opzichte van het sociale en culturele leven van mensen. De maatschappelijke context waarbinnen (ped)agogische professionals moeten opereren, is sterk veranderd. In dit boek wordt nagegaan wat dit betekent voor deze professionals en voor hun opleiding. In deel één komen verschillende maatschappelijke ontwikkelingen zoals individualisering en de multiculturele samenleving aan de orde. Het tweede deel bestaat uit een viertal thematische verkenningen over de directe leefomgeving, kunst en cultuur, verbreding van het onderwijs en de vrije tijd. Deel drie toont de verbanden tussen beide voorgaande delen en benadrukt het belang van de kwaliteit van de (ped)agogische professie. Deze herziene versie is waar nodig geactualiseerd; ontwikkelingen zoals de Wet maatschappelijke ondersteunige zijn verwerkt. De overzichten van relevante websites zijn niet meer opgenomen, maar raadpleegbaar via de website van de uitgever. Een helder en duidelijk toekomstgericht boek voor studenten en medewerkers in het hoger sociaal-(ped)agogisch onderwijs en voor de professionals in het werkveld.
Sociaal-cultureel werk --- Leren --- Handelingscompetentie --- 371.3 --- Sociaal-cultureel werk. --- sociaal-cultureel werk --- Sociology of cultural policy --- Adult education. Lifelong learning --- culturele vorming --- activiteitenbegeleiding --- levenslang leren --- 370.02
Choose an application
Dit boek biedt pabostudenten en leerkrachten zicht op de actuele plaats en mogelijke aanpak van erfgoededucatie binnen het basisonderwijs. Met erfgoededucatie kunnen de kerndoelen van 'Oriëntatie op jezelf en de wereld' en 'Kunstzinnige oriëntatie' gerealiseerd worden. Cultureel erfgoed omvat sporen uit het verleden in het heden, die de moeite waard zijn om te bewaren. Erfgoededucatie is geen vak op zich, maar ErfGoedonderwijs op de basisschool kan wel helpen om lesstof van andere vakken te concretiseren en te verlevendigen. Het boek biedt de nodige inzichten om erfgoededucatie betekenisvol en effectief in het basisonderwijs te integreren. Na de theoretische onderbouwing volgt een praktisch deel met een stappenplan, verschillende praktijkvoorbeelden, formats en lessuggesties. 'ErfGoedonderwijs op de basisschool' geeft (aankomende) leerkrachten de mogelijkheid om hun leerlingen actief en onderzoekend onderwijs te bieden. Deze uitgave is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Pedagogische Academie Hanzehogeschool Groningen en de Stenden hogeschool, opleiding tot leraar basisonderwijs. (Bron: covertekst)
Cultureel erfgoed --- Basisonderwijs. --- basisonderwijs --- Didactics of history --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- cultureel erfgoed --- #PBIB:+118.20 --- 476.1 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Cultuureducatie --- Erfgoededucatie --- 476.45 --- 476.4 --- Erfgoed --- Cultuur --- Geschiedenis --- Wereldoriëntatie --- 083538.jpg --- Geschiedenis ; basisonderwijs ; didactiek --- Erfgoed en geschiedenis : Onderwijs --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Overige vormingsgebieden --- Objectives of teaching --- Didactics of the arts --- vakoverschrijdende eindtermen --- culturele vorming --- didactiek --- Lager onderwijs --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Dit knutselboek neemt je mee op een reis door de hele wereld. In elk werelddeel zijn er wel typische voorwerpen die je gemakkelijk zelf kan maken. Zo vind je in Amerika Indiaanse dromenvangers of verdrietpopjes, Australië heeft speciale Maori ballen, een Afrikaans masker of een djembé zijn uiteraard typisch Afrikaans en een Chinees klokkenspel of een wierookhouder uit India zorgen voor de Aziatische toets. Maar ook in Europa valt nog veel te ontdekken: Russische gedecoreerde eitjes, Scandinavische kerstdecoraties en Spaanse castagnetten blijven tot de verbeelding spreken. De knutselideeën van dit boek zijn geïnspireerd op speelgoed, decoratieve elementen en muziekinstrumenten uit de hele wereld. Er is geen duur materiaal voor nodig zodat iedereen vlot aan het werk kan. Bij elk werkstuk krijg je een degelijke beschrijving die stap voor stap je werkzaamheden volgt. Een foto van het eindresultaat toont je waar je naartoe werkt. In een apart lettertype krijg je ook wat informatie over het voorwerp dat je knutselt, zo leer je al spelend iets bij over andere culturen.
624.9 --- Knutselen --- Intercultureel --- speelgoed --- cultuur --- tradities --- Handenarbeid - Knutselen; Meer dan één materiaal - Diversen --- Culturele vorming --- Mondiale vorming --- Noord-Amerika --- Australië --- Oceanië --- Afrika --- Azië --- Europa --- Land- en volkenkunde --- Nederland --- Crisis --- Cultuur --- Activiteit --- Gips --- Hout --- Karton --- Textiel --- Papier --- Piepschuim --- Wegwerpartikel --- Wol --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Drukdrager --- Kleding --- Ontwerpen --- Design --- Literatuur --- Sociology of culture --- Didactic strategies --- Didactics of social education --- Didactics of the arts --- Russia --- Europe --- China --- Japan --- India --- Sri Lanka --- Africa --- America
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|