Listing 1 - 10 of 214 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit onderzoeksrapport geeft het onderwijs inzicht in werkzame acties en strategieën en in de knelpunten, en geeft ook aan op welke manier de overheid en arbeidsmarktactoren kunnen bijdragen tot het realiseren van een voltijds engagement in het deeltijds onderwijs.
Choose an application
De taalontwikkeling van het kind is een overzichtelijk basisboek dat inzicht biedt in het intrigerende proces van taalverwerving door jonge kinderen. Het boek behandelt de verschillende periodes in het taalverwervingsproces van de geboorte tot 8 jaar, en beschrijft de vorderingen van het kind ook meer specifiek in het Nederlands. Ook aan de rol van de omgevingstaal wordt aandacht besteed. Nieuw in deze herziene versie is dat er ook een hoofdstuk is toegevoegd over meertalige ontwikkeling en een hoofdstuk over taalproblemen bij kinderen.
Choose an application
In deze brochure vind je een aantal vragen over het beleid rond spijbelen en afwezigheden op jouw school, aangevuld met bijkomende informatie en reflectievragen. Deze vragen kunnen dienen als leidraad om het spijbelbeleid van je eigen school kritisch te bekijken of om je op weg te helpen om zo een spijbelbeleid uit te bouwen. Tenslotte vind je er ook heel wat verwijzingen naar goede voorbeelden en andere info. Er is een spijbelkijkwijzer voor basisonderwijs en eentje voor secundair onderwijs. De inhoud ervan is grotendeels hetzelfde, maar soms zijn er toch specifieke accenten gelegd. In de eerste plaats is de spijbelkijkwijzer bedoeld voor scholen. Toch kan ze ook voor andere actoren een bruikbaar instrument zijn, bijvoorbeeld voor de CLB's, wanneer zij scholen willen ondersteunen in het uitbouwen van een spijbelbeleid, of voor studenten binnen de lerarenopleiding om hen te informeren over hun toekomstige rol in de aanpak van spijbelen en schoolverzuim op de scholen waar zij op korte of middellange termijn zullen terecht komen.
Choose an application
In deze brochure vind je een aantal vragen over het beleid rond spijbelen en afwezigheden op jouw school, aangevuld met bijkomende informatie en reflectievragen. Deze vragen kunnen dienen als leidraad om het spijbelbeleid van je eigen school kritisch te bekijken of om je op weg te helpen om zo een spijbelbeleid uit te bouwen. Tenslotte vind je er ook heel wat verwijzingen naar goede voorbeelden en andere info. Er is een spijbelkijkwijzer voor basisonderwijs en eentje voor secundair onderwijs. De inhoud ervan is grotendeels hetzelfde, maar soms zijn er toch specifieke accenten gelegd. In de eerste plaats is de spijbelkijkwijzer bedoeld voor scholen. Toch kan ze ook voor andere actoren een bruikbaar instrument zijn, bijvoorbeeld voor de CLB's, wanneer zij scholen willen ondersteunen in het uitbouwen van een spijbelbeleid, of voor studenten binnen de lerarenopleiding om hen te informeren over hun toekomstige rol in de aanpak van spijbelen en schoolverzuim op de scholen waar zij op korte of middellange termijn zullen terecht komen.
Choose an application
Deze waaier aan concrete tips is geschreven voor iedereen die weleens te maken heeft met vervelend en agressief gedrag en daarop vaardig, verstandig en met vertrouwen wil reageren. De publicatie reikt zowel informatie over het agressieproces als strategieën aan.
Choose an application
Deze studie gaat na welke vorderingen zijn gemaakt om het aantal voortijdig schoolverlaters in tien jaar tijd met de helft te verminderen. en inventariseert de knelpunten die zich voordoen in de verschillende trajecten naar de startkwalificatie. Verder geeft de studie een overzicht van de achtergronden van voortijdig schoolverlaters. Ook worden de prestaties van het Nederlandse onderwijs op het terrein van voortijdig schoolverlaten en de startkwalificatie afgezet tegen die van de andere landen in de Europese Unie.
Choose an application
Deze brochure schetst wat ervaringsdeskundigen in de armoede en sociale uitsluiting kunnen betekenen in een CLB. Op tal van vragen geeft deze brochure een antwoord: welke functie zij kunnen vervullen, hoe CLB-medewerkers deze nieuwe collega's ervaren en wat de randvoorwaarden zijn om ervaringsdeskundigen succesvol in te schakelen in een CLB.
Choose an application
Veel scholen worstelen met het gegeven dat de 'straatcultuur' van groepen jongeren verhindert, dat het leren op school op een ordelijke en veilige manier kan plaatsvinden. Vooral bepaalde groepen Marokkaans-Nederlandse jongeren worden als overlastgevend gezien. Iliass El Hadioui leidt ons mee in de idee dat de achtergronden voor overlastgevend gedrag van Marokkaans-Nederlandse jongeren, ook op school, vooral gezocht moeten worden in de zichzelf producerende straatcultuur, waarin vele van deze jongeren leven. Zijn analyse biedt vele aanknopingspunten voor scholen om hun eigen mogelijkheden en grenzen te onderzoeken in het omgaan met deze straatcultuur.
Choose an application
Deze brochure heeft als doel het verschaffen van informatie voor schoolbesturen die een nieuwe brede school willen starten, maar ook het oplossen van problemen bij bestaande brede scholen. Het kan schoolbesturen helpen wegwijs te worden uit alle al beschikbare informatie.
Choose an application
Integratiecentra, integratiediensten en onthaalbureaus nemen veel initiatieven die te maken hebben met onderwijs en gelijke onderwijskansen (GOK). Deze brochure geeft een greep uit het aanbod van projecten en initiatieven die al werden ontwikkeld. Verschillende inspirerende praktijkvoorbeelden zoals jongerencoaches, kleuterparticipatieprojecten, taalontwikkelingsinitiatieven en begeleiding van minderjarige anderstaligen nieuwkomers worden uit de doeken gedaan. Uit de succesverhalen blijkt dat er al een hele weg is afgelegd maar dat het werk nog lang niet af is.
Listing 1 - 10 of 214 | << page >> |
Sort by
|