Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (2)

Hogeschool Gent (2)

Hogeschool West-Vlaanderen (2)

KBR (2)

KDG (2)

KU Leuven (2)

Odisee (2)

Thomas More Mechelen (2)

UCLL (2)

VIVES (2)


Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2008 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen met een matige en ernstige verstandelijke berperking
Author:
ISBN: 9789044124118 Year: 2008 Volume: 9 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De sociaal-emotionele ontwikkeling is ook voor leerlingen met een verstandelijke beperking de basis voor de verdere ontplooiing. De ontwikkeling verloopt bij leerlingen met een verstandelijke beperking niet zo vanzelfsprekend. Ze zijn veel kwetsbaarder in hun sociale ontwikkeling. Ze vragen daarom extra ondersteuning en begeleiding. Dit boek schetst een aantal uitgangspunten die de schoolvisie op sociaal-emotionele ontwikkeling beïnvloeden. Het bepalen van de beginsituatie van de sociaal-emotionele ontwikkeling van een leerling is het vertrekpunt om doelen te selecteren. Hoe we doelen realiseren vindt u terug in de aanpak. De auteur beschrijft hierbij heel wat concrete suggesties en voorbeelden. Het evalueren van de sociaal-emotionele ontwikkeling helpt ons om te komen tot een nieuwe beeldvorming. De betrokkenheid van ouders zorgt ervoor dat wat we aanleren, functioneel en zinvol is. De katern geeft een aanzet om gericht te werken op schools-, groeps- of individueel niveau aan het domein sociaal-emotionele ontwikkeling bij kinderen en jongeren met een matige of ernstige mentale beperking.

Keywords

Mentaal gehandicapte kinderen ; onderwijs. --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthodidactiek --- socio-emotionele ontwikkeling --- 159.92 --- #KVHB:Buitengewoon onderwijs --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Sociaal-emotionele ontwikkeling --- 462.3 --- Buitengewoon onderwijs --- Mentaal gehandicapte kinderen --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- buitengewoon onderwijs --- mentaal gehandicapte kinderen --- ouderparticipatie --- sociaal emotionele ontwikkeling --- sociale ontwikkeling --- 462.2 --- Basisonderwijs --- Evaluatie (Beoordeling) --- Kinderen --- Leerlingen --- Mentaal gehandicapten --- Ouderparticipatie --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- 37.032 --- Beeldvorming --- Handelingsplan --- Kinderen met een handicap --- Onderwijs --- Ontwikkelingsdoelen --- Personen met een mentale handicap --- Sociaal-emotionele ontwikkelingen --- 120520.jpg --- Emotionele ontwikkeling ; gehandicapten --- Mentaal gehandicapte kinderen ; onderwijs --- 159.92 Geestelijke ontwikkeling en vermogen. Ontwikkelingspsychologie --- Geestelijke ontwikkeling en vermogen. Ontwikkelingspsychologie --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen --- Matig en ernstig mentaal gehandicapte kinderen --- Licht mentaal gehandicapte kinderen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Relatie ouder - school --- Kind met een verstandelijke handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Relatie school - ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt


Book
Geloven in de ontwikkelingsmogelijkheden van elke leerling : leerlingen met een matige en ernstige verstandelijke beperking leren leren
Author:
ISBN: 9789044124101 Year: 2008 Volume: 8 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs blijft geloven in de ontwikkelingsmogelijkheden van alle leerlingen, ook van leerlingen met een matige of ernstige verstandelijke beperking. Hun leren verloopt echter trager en is begrensd. Zij hebben daarom meer ondersteuning nodig om hun ontwikkeling die minder spontaan verloopt, vooruit te helpen. De auteur gaat in deze uitgave op zoek naar wegen om de ontwikkeling van leerlingen met een matige of ernstige verstandelijke beperking extra te stimuleren. U vindt in dit boek heel veel concrete tips en suggesties om het leren van deze kinderen en jongeren te bevorderen. De rol van de begeleider is hierbij van zeer groot belang. Het vertrekpunt van de begeleiding is het komen tot een beeld van de leerling en het zoeken naar positieve aangrijpingspunten om de ontwikkeling te stimuleren. Vanuit een goede beeldvorming formuleren we doelen die we nastreven. Daarna denken we na over de aanpak. Na verloop van tijd dient zowel dit proces als het resultaat ervan geëvalueerd te worden om het cyclisch proces van handelingsplanning opnieuw op te starten. Zeker bij leerlingen met een matige of ernstige verstandelijke beperking is de samenwerking met ouders een pedagogische noodzaak, waar we extra aandacht aan besteden.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by