Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Stefan Jonsson uses three monumental works of art to build a provocative history of popular revolt: Jacques-Louis David's The Tennis Court Oath (1791), James Ensor's Christ's Entry into Brussels in 1889 (1888), and Alfredo Jaar's They Loved It So Much, the Revolution (1989). Addressing, respectively, the French Revolution of 1789, Belgium's proletarian messianism in the 1880s, and the worldwide rebellions and revolutions of 1968, these canonical images not only depict an alternative view of history but offer a new understanding of the relationship between art and politics and the revolutionary nature of true democracy. Drawing on examples from literature, politics, philosophy, and other works of art, Jonsson carefully constructs his portrait, revealing surprising parallels between the political representation of "the people" in government and their aesthetic representation in painting. Both essentially "frame" the people, Jonsson argues, defining them as elites or masses, responsible citizens or angry mobs. Yet in the aesthetic fantasies of David, Ensor, and Jaar, Jonsson finds a different understanding of democracy-one in which human collectives break the frame and enter the picture.Connecting the achievements and failures of past revolutions to current political issues, Jonsson then situates our present moment in a long historical drama of popular unrest, making his book both a cultural history and a contemporary discussion about the fate of democracy in our globalized world.
History --- Social change --- Community organization --- Art --- David, Jacques-Louis --- Ensor, James --- Jaar, Alfredo --- Europe --- Art and history --- Social classes in art. --- Social movements --- Revolutions --- Art et histoire --- Classes sociales dans l'art --- Mouvements sociaux --- Révolutions --- 922 Sociale geschiedenis --- 620 Kunst --- History, Modern, in art. --- History and art --- History in art --- Movements, Social --- Social history --- Social psychology --- Révolutions --- History, Modern, in art --- Social classes in art --- ART / History / General. --- UmU kursbok
Choose an application
77 --- 711.4 --- 72 --- 778.5 --- 778.5 Filmfotografie. Filmkunst --- Filmfotografie. Filmkunst --- 72 Architectuur. Bouwkunst --- 72 Architecture --- Architecture --- Architectuur. Bouwkunst --- 711.4 Gemeentelijke planologie. Stadsplanning. Stedenbouw --- Gemeentelijke planologie. Stadsplanning. Stedenbouw --- 77 Fotografie --- Fotografie --- Art and history --- Art, Modern --- Art --- History and art --- History --- History in art --- Contemporary art --- Modernism (Art) --- Affichistes (Group of artists) --- Fluxus (Group of artists) --- Schule der Neuen Prächtigkeit (Group of artists) --- Zero (Group of artists) --- Historiography
Choose an application
Les archives sont un creuset du modernisme du XXe siècle et une clé pour comprendre l'art contemporain. La machine à écrire, la fiche et le classeur: ce sont les technologies et les modalités de l’archivage. Pour le bureaucrate, les archives ne contiennent guère plus que des ordures, la paperasse n’est plus nécessaire; pour l'historien, en revanche, le contenu de l'archive est un corrélatif quasi objectif du passé «vivant». L'art du XXe siècle utilisait les archives de différentes manières - de ce que Spieker appelle les «archives anémiques» de Marcel Duchamp, des readymades et les Demonstration Rooms d'El Lissitzky aux compilations de photographies réalisées par des artistes d'après-guerre tels que Susan Hiller et Gerhard Richter. Dans The Big Archive , Sven Spieker étudie les archives - en tant qu’institution bureaucratique et indice des attitudes en évolution vis-à-vis de la science et de l’art -, et considère qu’il s’agit d’un creuset du modernisme du XXe siècle. Les dadaïstes, constructivistes et surréalistes préféraient des archives discontinues non linéaires qui résistaient à la lecture herméneutique et à une présentation ordonnée. Spieker affirme que l'utilisation d'archives par des artistes contemporains tels que Hiller, Richter, Hans-Peter Feldmann, Walid Raad et Boris Mikhailov répond à l'attentat contre l'archive du XIXe siècle et poursuit son objectivation du processus historique. Spieker considère l'art sous l'angle de l'archivistique en relation avec l'évolution des technologies des médias: la machine à écrire, le téléphone, le télégraphe, le film. Et il relie les archives à une visualité particulièrement moderne, montrant que les avant-gardes les utilisaient comme un laboratoire pour des enquêtes expérimentales sur la nature de la vision et son rapport au temps. The Big Archive nous offre la première monographie critique sur un motif fondamental de l'art du XXe siècle.
Archivistics --- Art --- anno 1900-1999 --- Art, Modern --- Collective memory. --- Art and history. --- Mémoire collective --- Art et histoire --- kunst --- fotografie --- ready-mades --- twintigste eeuw --- archieven --- archivering --- Freud Sigmund --- Duchamp Marcel --- Rodchenko Alexander --- Warhol Andy --- Calle Sophie --- Hiller Susan --- Raad Walid --- Richter Gerhard --- Feldmann Hans-Peter --- Mikhailov Boris --- 7.036 --- 7.038 --- 7.039 --- 7.01 --- Thema's in de kunst ; het archiveren --- Beeldende kunst ; 20ste eeuw --- Freud, Sigmund --- Duchamp, Marcel --- Breton, André --- Ernst, Max --- Le Corbusier --- Lissitzky, El --- Eisenstein, Sergei --- Feldmann, Hans-Peter --- Hiller, Susan --- Richter, Gerhard --- Raad, Walid --- Mikhailov, Boris --- Fehr, Michael --- Fraser, Andrea --- Calle, Sophie --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- sculpture [visual works] --- fonds [collections] --- installations [visual works] --- documents [object genre] --- photographs --- Heartfield, John --- Warhol, Andy --- Kabakov, Ilija Iosefovich --- Lissitzky, Eliezer --- Rodtschenko, Alexander Michajlowitsch --- Demand, Thomas --- Mémoire collective --- Art and history --- Collective memory --- Collective remembrance --- Common memory --- Cultural memory --- Emblematic memory --- Historical memory --- National memory --- Public memory --- Social memory --- Memory --- Social psychology --- Group identity --- National characteristics --- Affichistes (Group of artists) --- Fluxus (Group of artists) --- Modernism (Art) --- Schule der Neuen Prächtigkeit (Group of artists) --- Zero (Group of artists) --- History and art --- History --- History in art --- Archives --- Technologie --- Art contemporain --- Fonds d'archives --- Art, Modern - 20th century
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|