Narrow your search

Library

KU Leuven (2)

KBR (1)

KMSKA (1)

LUCA School of Arts (1)

MSK (1)

Odisee (1)

Rubenianum (1)

Thomas More Kempen (1)

Thomas More Mechelen (1)

UCLouvain (1)

More...

Resource type

book (2)

dissertation (1)


Language

French (1)

German (1)

Spanish (1)


Year
From To Submit

2008 (3)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
Formular una petición en español: una comparación entre hablantes nativos y estudiantes ELE
Authors: ---
Year: 2008 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Deze thesis is een vergelijkende studie over het formuleren van verzoekstrategieën in het Spaans bij native speakers en Vlaamse studenten Spaans. Deze vergelijkende studie gaat op zoek naar de verschillende strategieën die beide groepen gebruiken en welke verschillen er naar boven komen. We stellen ons de vraag of Spanjaarden directer zijn in het formuleren dan Vlaamse leerders van het Spaans? We gebruiken hiervoor een gesloten rollenspel uit het handboek Spreektaal dat we aangevuld hebben met een aantal verzoeken die we laten spelen door beide groepen. Aan de Vlaamse studenten vragen we om de dialoog twee keer te spelen. Een keer net zoals de Spanjaarden, met een kleine voorbereiding en een tweede keer nadat ze tien minuten de tijd gekregen hebben om het boek Spreektaal te consulteren. We kijken niet alleen naar de verschillen tussen de Spanjaarden en Vlaamse studenten Spaans maar ook of er sprake van verschil is tussen de versie voor en na Spreektaal. Middelen of methode: In het eerste deel schetsen we de belangrijkste theorieën, gaande van algemeen naar meer concreet. We beginnen met de taalhandelingstheorieën, direct en indirecte taalhandelingen en gaan zo over tot verzoeken. We hebben het ook over het fenomeen beleefdheid. Als laatste deel in de theorie hebben we het over culturele verschillen en hoe deze van invloed kunnen zijn op onze taal. In het tweede deel vermelden we hoe het empirische onderzoek zelf tot stand is gekomen. In het derde deel bespreken we dan de resultaten die we verkregen hebben en koppelen we ze aan de theorie. Resultaten: We zien dat er niet meteen grote verschillen bestaan tussen de strategieën die de verschillende groepen gebruiken. Wat opvalt is dat zowel de Spanjaarden als Vlamingen gebruik maken van de eerder indirecte strategieën. Waar er wel verschillen optreden is bij het woordgebruik en het gebruik van verschillende type markeringen. Maar uit deze resultaten kunnen we niet opmaken of Spanjaarden directer zijn in hun formulering van Vlaamse studenten Spaans. Dit is vooral te danken aan het toch wel goede niveau dat de Vlaamse studenten halen. Sommige studenten lijken zelfs het niveau van de native speakers te halen en dit vertaalt zich dan ook in het gebruik van soortgelijke constructies en woorden.


Book
Mantegna : 1431-1506 : [exposition] / [organisée par le Musée du Louvre et la Réunion des musées nationaux]
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9782754103107 9782350312095 9782350312248 2754103104 2350312097 Year: 2008 Publisher: Paris : Hazan : Musée du Louvre,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Riche d’un ensemble remarquable des tableaux de Mantegna, de loin le plus important hors d’Italie, que viendront compléter des prêts exceptionnels, le musée du Louvre consacre, pour la première fois en France, une rétrospective majeure à cette figure éminente de la Renaissance en Italie du Nord. Formé dans le milieu humaniste de Padoue et de Ferrare, Mantegna va se distinguer par son goût « antiquaire », obsédé par la restitution imaginaire et documentée à la fois d’une Antiquité rêvée et par son talent d’invention allégorique et savante. A la cour de Mantoue, auprès d’Isabelle d’Este et de son mari le duc de Gonzague, il va développer, par la fresque, les peintures sur bois mais aussi par la gravure, une œuvre qui influencera au-delà des artistes de la péninsule jusqu’à Dürer. L’exposition et son catalogue s’attacheront à montrer, à travers des œuvres de techniques très diverses, les étapes majeures de la carrière de cet artiste, menée entre Padoue, Vérone et Mantoue durant la seconde moitié du XVe siècle, son influence sur ses contemporains et la diffusion précoce de son art dans toute l’Europe.


Book
Die Grand Tour in Moderne und Nachmoderne
Authors: ---
ISBN: 1282197118 9786612197116 3484970243 9783484970243 3484670207 9783484670204 Year: 2008 Publisher: Tübingen : Max Niemeyer Verlag,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Die Reise nach Italien gehörte seit dem 17. Jahrhundert mit zum akademischen Ausbildungsprogramm von nordeuropäischen Architekten und Künstlern. Dieses sich mit der Grand Tour institutionalisierende Bildungsideal geriet seit der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts in die Kritik und machte anderen Formen der Italienerfahrung Platz. Was sich im späten 19. und radikaler dann noch im 20. Jahrhundert wandelte, war die Einstellung der Italienreisenden zum Kanon klassischer Kunst. Die künstlerischen Anknüpfungen an die Antike und Renaissance nahmen nun freiere Formen an, wurden un- und außerakademisch bis hin zur zitathaft spielerischen Aneignung und Formcollage der Postmoderne. Die Frage, die das Buch zu stellen versucht, ist jene nach der Funktion der "Italienerfahrung" in der Ausbildung von Architekten, Künstlern und Kunstwissenschaftlern heute. Historische Beispiele der Befürwortung und Ablehnung der Grand Tour, Meinungen auch zum Für und Wider "klassischer" Bildungsinhalte in Zeiten der kulturellen Entgrenzung, umkreisen das Problem einer sich als gegenwärtig verstehenden "Erziehung zur Kunst".

Listing 1 - 3 of 3
Sort by