Listing 1 - 10 of 150 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Les ateliers de lecture ne sont pas une technique d'animation mais un lieu et un temps de médiation, à toujours réinventer, entre des personnes en souffrance trop souvent exclues, et des livres choisis en fonction des sensibilités en présence. « Les supports écrits sont la terre où poussent les ateliers, et cette terre doit être meuble, friable, labourée par tous les auteurs, pour lui donner une dimension d'universalité, de richesse, qui puisse satisfaire une pluralité de lecteurs » confie Marie-José Colet qui a une longue pratique dans ce domaine. Partant de son propre chemin de lecture, elle a élaboré une démarche à même de créer les conditions pour que la personne en difficulté sur les savoirs de base devienne un lecteur, acteur et citoyen. Elle livre ici son expérience, les outils qu'elle a forgés, les repères qui lui semblent nécessaires, mais se garde de les transformer en techniques qui relèveraient d'un formatage impersonnel contraire à son éthique. Transmettant son enthousiasme, elle invite ses lecteurs à créer eux-mêmes des ateliers de lecture à partir de leurs itinéraires personnels, professionnels et littéraires.
Choose an application
Deze gids is bedoeld voor mensen die in hun beroep dagelijks contact hebben met mensen die mogelijkerwijs moeite hebben met lezen en schrijven. Deze brochure biedt een handreiking om signalen van laaggeletterdheid te herkennen, laaggeletterdheid bespreekbaar te maken en de doelgroep te verwijzen naar de volwasseneneducatie voor een lees- of schrijfcursus. Verder biedt deze brochure achtergrondinformatie over het verschijnsel laaggeletterdheid.
Choose an application
Deze publicatie wordt brengt in beeld wat taalbeleid inhoudt en hoe managers dit kunnen vormgeven en aansturen. Vooral de aansturing in combinatie met de veranderprocessen bij de invoering van meer competentiegerichte vormen van leren krijgt de aandacht. De publicatie laat iets van dat proces zien aan de hand van het fictieve Europa College. Aan het woord komen een lid van het College van Bestuur, een sectormanager en een teamleider. Hun uitspraken worden aangevuld met informatie, toelichting en voorbeelden.
Choose an application
Informeel leren en niet-formele educatie kennen een stijgend belang in het discours over levenslang en levensbreed leren. Deze tendens is te merken in de theorievorming, het onderzoekswerk en de educatieve praktijk. In Vlaanderen is de sector van het sociaal-cultureel werk voor volwassenen een van de belangrijkste aanbieders van niet-formele volwasseneneducatie. Binnen deze sector zijn, sinds 2003, dertien regionale volkshogescholen actief. Zij zorgen in Vlaanderen en Brussel voor de uitbouw, spreiding, coördinatie en communicatie van het niet-formeel educatief werk. Binnen dit onderzoek worden de evoluties en kenmerken van de niet-formele educatie binnen de volkshogescholen in kaart gebracht en geanalyseerd. Een literatuurscreening diept het begrip 'niet-formele educatie' uit en toetst het aan het huidige volkshogeschoolwerk. Een documentanalyse gaat de eigenschappen en positie(s) van de volkshogescholen na. Een delphi-onderzoek met medewerkers uit de verschillende volkshogescholen, gaat de voorwaarden en mogelijke instrumenten na om de positionering en legitimering van de volkshogescholen in Vlaanderen te versterken.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 150 | << page >> |
Sort by
|