Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Als goede leerkracht stimuleer je leerlingen om ván en mét elkaar te leren leren. Je bevordert daarmee hun zelfstandigheid. Gemotiveerd leren toont je de relatie tussen je eigen leerstijl en je voorkeurstijl van begeleiden. Je leert o.m.: - Leerstijlen te herkennen - Bewust keuzes te maken voor verschillende begeleidingstijlen - Leermotivatie te beïnvloeden Deel 1 van Gemotiveerd leren beschrijft aan de hand van praktijkvoorbeelden de leerstijlen van Kolb en van Vermunt. Deel 2 bepleit het combineren van deze leerstijlen, toegelicht met een helder model. De auteur beschrijft met praktijkvoorbeelden welk studentgedrag iedere leerstijl kenmerkt en hoe een leerkracht daar rekening mee kan houden. In deel 3 komen de eigen ervaringen van de auteur aan bod. Gemotiveerd leren is een studie- en werkboek ineen.
begeleidingsmethodieken --- PABO (Pedagogische Academie Basisonderwijs) --- Didactics --- leerstijlen --- motiverend onderwijs --- didactiek --- Didactiek --- competenties --- leren leren --- 450.8 --- Begeleiding(Coaching) --- Competenties --- Kolb, David --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Leren leren --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- Begeleiding (Coaching) --- Leermethodes --- Leerstijlen --- Leren --- Motivatie --- Begeleiding van kinderen --- Coaching --- 454.22 --- Methodiek van het studeren --- Onderwijsstijlen --- Leermotivatie --- Lerarenopleiding --- Leraren basisonderwijs --- Leerstijl --- Onderwijsstijl --- Leraar basisonderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsleerprocessen
Choose an application
Er is geen mooiere manier om kinderen te zien ontwikkelen dan door het geven van onderwijs. Iedere dag doen zich leuke en mooie momenten voor, en gedragen leerlingen zich precies zoals jij het wilt. Maar als je regelmatig in een machtsstrijd verwikkeld raakt, wordt tegengesproken, leerlingen de les verstoren of geen respect voor je hebben, dan is lesgeven helemaal niet zo leuk en bevredigend. Het in de hand houden van gedrag is dan ook een belangrijke vaardigheid voor alle leerkrachten. De basis hiervan is het doorzien van gedrag: waarom doet een leerling iets, welke functie heeft zijn gedrag, wat wil hij of zij ermee bereiken?In Waar komt dat gedrag vandaan? worden twintig tips gegeven voor leerkrachten, waardoor probleemgedrag van leerlingen sterk zal afnemen en de sociale omgang zal verbeteren. Er wordt ingegaan op het maken van gedragsfunctieanalyses en het opstellen van interventiestrategieën, die onmisbaar zijn bij leerlingen bij wie het gedrag het leren in de weg staat, zowel in het regulier als in het speciaal onderwijs.
Leerlingbegeleiding. --- orthopedagogiek --- Primary education --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- Personality development --- pedagogiek --- moeilijk opvoedbare kinderen --- onderwijspraktijk --- basisonderwijs --- gedrag --- gedragsproblemen --- gezag --- lesgeven --- onderwijsstijlen --- probleemgedrag --- 454.22 --- 467 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Opvoedingsstijlen --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Gedragsproblemen --- Kinderen met psychosociale problemen --- Relatie leraar - leerling --- 091542.jpg --- Gedrag ; kinderen --- Onderwijsstijlen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- PXL-Education 2016 --- leerlingbegeleiding --- sociale ontwikkeling --- behandelingsmethoden --- Tucht --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Basisonderwijs --- Gedragsprobleem --- Onderwijsstijl
Choose an application
Lastige, storende leerlingen zijn een probleem van alle leraren, in alle tijden. Leerlingen kunnen het leven van hun leraren behoorlijk zuur maken. Veel leraren kunnen erover mee praten. Sommige leraren gaan er aan onder door. Voor de betreffende leerlingen is de situatie ook niet prettig. Veelal beschikken deze kinderen uitsluitend over destructieve middelen om aandacht te krijgen. Constructieve en op coperatief handelen gerichte vaardigheden en competenties ontbreken bij hen. Ze zijn eraan gewend om op ongewenst gedrag te worden aangesproken, om door middel van storend gedrag aan invloed te winnen en om van alle kanten bekritiseerd te worden. In elk geval krijgen ze op die manier aandacht. In dit boek gaat het over twee dingen: de kansen voor storende en ontmoedigde leerlingen vergroten, het verlichten van de taak van de leraar door het gedrag van deze leerlingen om te buigen in een coperatief handelen. Dat gaat niet van vandaag op morgen, of zonder slag of stoot. Het veronderstelt een houding van leraren waarin ze het kind accepteren ondanks het gedrag dat het vertoont. Dit boek is bedoeld voor leraren in opleiding en leraren in de praktijk. De casus in dit boek handelt over het basis-onderwijs, maar de boodschap ervan is ook geschikt voor het voortgezet onderwijs, zoals professor Luc Stevens in het voorwoord aangeeft. Bovendien is het boek een interessante bron voor ouders die hen kan helpen de moeilijke en uitdagende opgave van opvoeden en onderwijzen beter te verstaan.
Gedragsstoornissen --- Onderwijs --- Preventie. --- gedragsverandering --- motivatieproblemen --- Primary education --- gedragsstoornissen --- Teaching --- motiverend onderwijs --- Personality development --- basisonderwijs --- gezag --- moeilijke leerlingen --- 454.23 --- coöperatief leren --- didactiek --- gedragsproblemen --- pedagogie --- 454.22 --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Onderwijsstijlen --- Relatie leraar-leerling --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- 474.22 --- 474.23 --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Coöperatief leren --- Gedragsproblemen --- Klassenmanagement --- Lager onderwijs --- Leerkrachten (leraars, onderwijzend personeel) --- Moeilijk opvoedbare jongeren (zeer moeilijk opvoedbaar) --- Pedagogisch klimaat --- Pedagogie --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Didactische principes --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Gedragsprobleem
Choose an application
Veel scholen streven naar een open, veilige sfeer en naar een respectvolle omgang met leerlingen en ouders. Maar hoe je daar inhoud aan geeft, is voor bijna evenveel scholen een vraag. Dit boek vertaalt begrippen als openheid, respect en veiligheid naar concreet gedrag. Aan de hand van praktische do's en don'ts leert de gebruiker welk gedrag effectief is en past binnen een professionele schoolcultuur. Dit boek bestaat grofweg uit drie delen. Het eerste deel laat zien wat contact eigenlijk is en waarom het belangrijk is om contact te maken. Het beschrijft ook hoe de houding van een docent van invloed is op de kwaliteit van het contact en de pedagogische begeleiding. Het tweede deel behandelt non-verbale vormen van contact en gaat vooral over de taal van het lichaam. Welke non-verbale uitingen helpen je het contact met leerlingen, ouders en collega's op positieve wijze aan te gaan en te onderhouden? In het derde deel leren de gebruikers hoe ze op een respectvolle en open manier leerlingen zelf verantwoordelijk kunnen houden voor hun gedrag en hun prestaties op school. Ze leren hoe ze samen met leerlingen afspraken kunnen maken over de gang van zaken in de klas en krijgen een praktische oplossing voor `motivatieproblemen'. Ook het contact met ouders en collega's krijgt ruime aandacht. Dit boek bestaat grofweg uit drie delen. Het eerste deel laat zien wat contact eigenlijk is en waarom het belangrijk is om contact te maken. Het beschrijft ook hoe de houding van een docent van invloed is op de kwaliteit van het contact en de pedagogische begeleiding. Het tweede deel behandelt non-verbale vormen van contact en gaat vooral over de taal van het lichaam. Welke non-verbale uitingen helpen je het contact met leerlingen, ouders en collega's op positieve wijze aan te gaan en te onderhouden? In het derde deel leren de gebruikers hoe ze op een respectvolle en open manier leerlingen zelf verantwoordelijk kunnen houden voor hun gedrag en hun prestaties op school. Ze leren hoe ze samen met leerlingen afspraken kunnen maken over de gang van zaken in de klas en krijgen een praktische oplossing voor 'motivatieproblemen'. Ook het contact met ouders en collega's krijgt ruime aandacht. (Bron: covertekst)
Communicatie --- Onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- leerlingenbegeleiding --- leraren-leerling relatie --- Personality development --- Mass communications --- omgangskunde --- communicatie --- lesgeven --- lichaamstaal --- non-verbale communicatie --- omgangsvormen --- 454.22 --- Lichaamstaal --- Non-verbale communicatie --- Reflecteren (Terugblikken) --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Verbale communicatie --- 305.8 --- 450.7 --- Communicatieve vaardigheden --- Leraren --- Relatie leraar - leerling --- Relatie leraar - ouder --- 082297.jpg --- Communicatie ; onderwijs --- Onderwijsstijlen --- Communicatie ; algemeen --- Opleiding en bijscholing --- Leerlingen --- Ouders --- Leraar --- Leerling --- Gesprek --- Directie --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Dit is een boek boordevol bespiegelingen bij herkenbare situaties binnen een school en in de klas. Hoewel de titel het doet vermoeden is het geen werk vol kant-en-klare oplossingen. Het beoogt een boek te zijn dat bijdraagt aan het professioneel handelen van leerkrachten bij grote en kleine problemen in het hedendaagse onderwijs. Er wordt niet gefocust op problemen, maar het is een voortdurende zoektocht naar iets bruikbaars voor deze jongere in deze situatie. Het is het verschil tussen probleemgericht en oplossingsgericht werken. De eerste heeft als thema: Hoe werk je jezelf in de problemen? De andere: Hoe werk je jezelf uit de problemen? Oplossingsgericht werken geeft een andere kijk op problemen en dat brengt de oplossing al meteen een stuk dichterbij. Bij Oplossingsgericht Werken wordt er een beroep gedaan op krachten en sterktes van mensen. De psychotherapeut Milton Erickson sprak in het begin van de vorige eeuw al over de oplossingscapaciteiten van de mens. Hij leerde hen ook deze zelfgenezende capaciteiten te gebruiken. Bij Oplossingsgericht Werken draagt de therapeut of de leerkracht geen recepten aan om uit de problemen te komen. Wel probeert deze de leerling te helpen om eigen oplossingen te ontdekken. De leerkracht gaat mee op zoek naar stukjes oplossingen die er al zijn voor het probleem. Oplossingsgerichte interventies lokken oplossingsgerichte reacties uit.
leerlingenbegeleiding --- Didactics --- Teachers --- Training of --- Handbooks, manuals, etc. --- Thought and thinking --- Study and teaching --- Belgium --- Elementary school teachers --- Psychology --- Personality --- Research --- Gedragsproblemen ; kinderen basisonderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 450.46 --- 454.23 --- 464 --- Agressie --- Didactische werkvormen --- Faalangst --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Oplossingsgericht onderwijs --- Pesten --- lesgeven --- oplossingsgericht --- professioneel handelen --- 454.22 --- leerlingbegeleiding --- oplossingsgericht werken --- 37.015.3 --- 37.02 --- 371.3 --- 376.5 --- 65.012.21 --- Jongeren : problemen --- Probleemgedrag : school --- Probleemgedrag --- Probleemoplossend denken --- Werksituatie : problemen oplossen --- 113873.jpg --- Leerlingbegeleiding --- didactiek --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Didactische principes --- Kinderen met leerproblemen --- Oplossingsgericht werken --- Motivatieproblemen --- Tucht --- 371.213 --- Motivatieprobleem
Choose an application
De auteur vertrekt van een totaalvisie op de taak van de leerkracht. Naast lesgeven komt daar ook een stuk persoonlijkheidsopvoeding aan te pas. Hierbij ligt het accent op een leerlinggerichte houding, die rekening houdt met de concrete omstandigheden en klassituatie, de concrete leerling(en) en de eigen persoonlijkheid van de leerkracht. Voortdurend wordt de nadruk gelegd op de praktijk van de leerkracht in de klas en schoolomgeving. De auteur biedt een arsenaal van remediëringstechnieken, die de leerkracht tijdens zijn lessen kan gebruiken om probleemgedrag te voorkomen. Er wordt ook grondig ingegaan op het fenomeen pesten, en het inspelen op en omgaan met moeilijke klasgroepen.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Psychologische pedagogiek. --- onderwijs --- didactiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- leraren-leerling relatie --- leerlingenbegeleiding --- opvoeding --- gedragsstoornissen --- 371.064 --- #WWIS:AGGR --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Orthopedagogie --- tucht --- gezag --- klasmanagement --- secundair onderwijs --- leerlinggericht onderwijs --- gedragsproblemen --- 37.015.31 --- 371.064 Contacten leraren scholieren --- Contacten leraren scholieren --- Leerlingbegeleiding --- 454.22 --- Gedragsproblemen --- Leerling --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: motivatie (leerling)) --- #PBIB:+110.10 --- Communicatie --- 862 Vredesopvoeding --- 37.064 --- Gedragsstoornissen --- Leraren --- Onderwijs --- Opvoeding --- Persoonlijkheid --- Pesten --- Preventie --- Tucht --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- 454.23 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Relatie leraar-leerling --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- opvoedingsondersteuning --- pedagogiek --- pesten --- tuchtproblemen --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Begeleiding (Coaching) --- Gedragsregels --- Klassenmanagement --- Opvoeding en onderwijs --- Pesten op school --- Relatie leraar - leerling --- Secundair onderwijs --- 450.7 ) Opleiding en bijscholing --- leraarsberoep --- leraren --- lesgeven --- opvoeden --- tucht (ler) --- 691 --- Didactische principes --- Pedagogie en didactiek --- Opvoedingsondersteuning --- Tuchtproblemen --- leerlingbegeleiding --- ordeproblemen (onderwijs) --- school- en onderwijsproblematiek --- gedrag --- onderwijzend personeel --- 450.7
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|