Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
In de huidige, moderne maatschappij leven mensen met verschillende culturele en levensbeschouwelijke achtergronden met elkaar samen. Niet alleen ouders, maar ook scholen proberen de kinderen voor te bereiden op een samenleving die steeds verandert. Of scholen nu openbaar zijn of confessioneel, het is van groot belang dat zij de kinderen behulpzaam zijn bij de vorming van hun eigen identiteit, zodat zij hun weg weten te vinden in deze pluriforme samenleving. Het handboek In Goede Handen biedt scholen een hulpmiddel bij het levensbeschouwelijk onderwijs, zodat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot volwaardige en verantwoordelijke deelnemers aan onze complexe samenleving. Het boek bestaat uit negen hoofdstukken die telkens worden afgesloten met concrete en praktische tips. Het eerste hoofdstuk begint met een aantal verhalen van leerkrachten op een basisschool over hun ervaringen met het vak levensbeschouwing. In hoofdstuk twee komt de basisstructuur van levensbeschouwing aan de orde. In het derde hoofdstuk wordt het onderscheid tussen impliciete en expliciete levensbeschouwing duidelijk gemaakt en komt de levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen aan bod. Hoofdstuk vier en vijf gaan in op de functie van rituelen, verhalen en symbolen. In het zesde hoofdstuk wordt uiteengezet wat levensbeschouwelijke stromingen zijn en wat het verschil is tussen religie en godsdienst. Hoofdstuk zeven behandelt de verschillende aspecten van communicatie en in hoofdstuk acht komt het thema identiteit ter sprake. Tenslotte wordt in het negende hoofdstuk de zelfreflectie van de leerkracht besproken.
levensbeschouwelijke opvoeding --- Didactics of social education --- communicatie --- identiteit --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Levensbeschouwelijk onderwijs --- Levensbeschouwing --- Godsdienstige opvoeding --- Basisonderwijs --- 200 --- Geloofsopvoeding
Choose an application
Religieuze verhalen zijn juweeltjes van vertelkunst en kunnen je telkens weer raken. Toch komen ze niet vanzelfsprekend ter sprake op basisscholen. Veel leerkrachten lijken zich er ongemakkelijk mee te voelen. Dat dit zo is, heeft meerdere oorzaken. De verhalen worden door veel leerkrachten als moeilijk ervaren, ze zouden verzonnen zijn en niet waargebeurd, en kinderen niet kunnen uitnodigen om zich erin te herkennen. Het is de vraag hoe deze en andere belemmerende factoren een kans kunnen worden om het verhaal verder te laten gaan. In de klas, maar ook in de school. In deze bundel staan religieuze verhalen centraal en bijbelverhalen in het bijzonder. Nagegaan wordt hoe deze verhalen betekenisvol behandeld kunnen worden op katholieke basisscholen. Daarbij wordt een hermeneutisch perspectief ingenomen. Dit houdt in dat het ter sprake brengen van de verhalen in het perspectief staat van wat ze voor kinderen en leerkrachten kunnen betekenen. De volgende vragen zijn hierbij aan de orde: Hoe kunnen kinderen hun eigen vragen en ervaringen leren verbinden met religieuze verhalen? Op welke manier kan omgegaan worden met het fictionele karakter van de verhalen? Wat beogen verhalen uit de islamitische traditie ter sprake te brengen? Hoe kunnen kinderen uitgenodigd worden om zich in te leven in de verhalen? Wat kunnen de verhalen bewerken in de klas, en in de school? Hoe kunnen leerkrachten kinderen aan de hand van toneel en drama uitnodigen de verhalen tot leven te brengen? Wat kan een instrument voor sociaal-emotionele vorming als de axenroos bijdragen aan het leren begrijpen van de verhalen? De bundel is opgebouwd uit twee delen. In het eerste deel worden theo?retische reflecties opgenomen waarin een theoretisch fundament wordt gegeven van het behandelen van religieuze verhalen, namelijk vanuit een hermeneutisch perspectief. Het tweede deel bevat een aantal praktische handreikingen. Hier worden een aantal werkwijzen of instrumenten gepresenteerd die leerkrachten kunnen helpen om in de klas of in het team met religieuze verhalen aan de slag te gaan.
478.6 --- Bibliodrama --- Bijbelverhalen --- Didactiek --- Godsdienstige opvoeding --- Vertellen --- Theologie --- Onderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Didactics of religion --- lager onderwijs
Choose an application
Catechese --- Kleuteronderwijs --- Godsdienstige opvoeding --- Zorgverbreding --- Pasen --- C6 --- handleiding --- catechese --- schoolpastoraal --- Bijbel --- 478.6 --- Bijbelverhalen --- Jezus --- 478.63 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Geloofsopvoeding
Choose an application
Catechese --- Kleuteronderwijs --- Godsdienstige opvoeding --- Zorgverbreding --- Emmaüsgangers --- Jezus --- Bijbelverhalen --- 478.6 --- 478.63 --- C6 --- handleiding --- catechese --- schoolpastoraal --- Bijbel --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Schoolbooks - Didactic material --- Geloofsopvoeding
Choose an application
Didactics of religion --- Religious studies --- Christendom en andere godsdiensten --- Christendom en cultuur --- Christianisme et autres religions --- Christianisme et culture --- Christianity and culture --- Christianity and other religions --- Contextualization (Christian theology) --- Culture and Christianity --- Culture et Christianisme --- Cultuur en Christendom --- Education religieuse de l'enfant --- Education religieuse de teenagers --- Godsdienst en cultuur --- Godsdienstige opvoeding van teenagers --- Godsdienstige opvoeding voor kinderen --- Inculturatie (Christelijke theologie) --- Inculturation (Christian theology) --- Inculturation (Théologie chrétienne) --- Indigenization (Christian theology) --- Religion and culture --- Religion et culture --- Religious education of children --- Religious education of teenagers --- Church and education --- Religions --- Eglise et éducation --- Relations --- Academic collection --- 268.76 --- 37.017.93 --- Niet-christelijke godsdiensten en catechese --- Godsdienstige opvoeding --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- 268.76 Niet-christelijke godsdiensten en catechese --- Religious education --- Christian education --- Study and teaching --- Eglise et éducation --- Ethical education --- Theological education --- Education --- Moral education --- Christianity --- Syncretism (Christianity) --- Education, Christian --- Theology, Practical --- Spiritual formation --- Theology --- History --- Christianity and other religions - Study and teaching
Choose an application
Catechese --- Kleuteronderwijs --- Godsdienstige opvoeding --- Zorgverbreding --- Laatste avondmaal --- C6 --- handleiding --- catechese --- schoolpastoraal --- Bijbel --- Bijbelverhalen --- 478.6 --- laatste avondmaal --- 478.63 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Geloofsopvoeding
Choose an application
Deze reader over religie bij hedendaagse jongeren geeft verdiepende inzichten over de beleving van jongeren die op zoek zijn naar 'wat hen overstijgt'. Voor jongeren geldt dat religieuze belevingen zich niet laten inspireren door kerkelijke vormen. Zij gaan het zoeken in 'online games', muziek, meditatie, kloosterdagen enzovoort. De auteurs denken na over de mogelijke betekenis van tradities en liturgie voor het zoeken naar mystieke dimensies van jongerenreligie. De bijdragen laten het dynamische karakter zien van jongeren die op zoek gaan naar religieuze zingeving
Age group sociology --- Christian pastoral theology --- Christianity --- Social aspects --- Teenage boys --- Religious life --- 253:37 --- #GGSB: Jongeren --- #GGSB: Pastoraal gesprek - begeleiding --- #gsdb6 --- C3 --- jeugd --- leefwereld --- religieuze ervaring --- religiositeit (x) --- jongeren --- jongerencultuur --- religies --- 230.4 --- bezinningen --- godsdienstige opvoeding --- jeugdcultuur --- jeugdigen --- jongerenpastoraal --- kloosters --- meditatie --- Christendom en jeugd --- Godsdienstige opvoeding --- Religie --- 253:37 Pastoraal voor jeugd en opvoeding --- Pastoraal voor jeugd en opvoeding --- Kunst en cultuur --- Christendom en Jeugd --- Jeugdculturen --- Godsdienst --- Jeugd --- Christendom --- Pastoraal --- Jeugdcultuur --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Pastoraat --- Ethiek --- Kunst --- Symboliek --- Sport --- Duurzaamheid --- Autisme --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Jongeren --- Pastoraal gesprek - begeleiding --- Jongere
Choose an application
Christian education --- Catholic Church --- Education --- Religious education --- -268 <4> --- 268.76 --- 37.017.93 --- Ethical education --- Theological education --- Moral education --- Catechese. Godsdienstonderwijs--Europa --- Niet-christelijke godsdiensten en catechese --- Godsdienstige opvoeding --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- 268.76 Niet-christelijke godsdiensten en catechese --- 268 <4> --- Education, Christian --- Theology, Practical --- Spiritual formation --- Theology --- Study and teaching --- Church of Rome --- Roman Catholic Church --- Katholische Kirche --- Katolyt︠s︡ʹka t︠s︡erkva --- Römisch-Katholische Kirche --- Römische Kirche --- Ecclesia Catholica --- Eglise catholique --- Eglise catholique-romaine --- Katolicheskai︠a︡ t︠s︡erkovʹ --- Chiesa cattolica --- Iglesia Católica --- Kościół Katolicki --- Katolicki Kościół --- Kościół Rzymskokatolicki --- Nihon Katorikku Kyōkai --- Katholikē Ekklēsia --- Gereja Katolik --- Kenesiyah ha-Ḳatolit --- Kanisa Katoliki --- כנסיה הקתולית --- כנסייה הקתולית --- 가톨릭교 --- 천주교 --- Christian education - Europe
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|