Narrow your search
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
In Goede Handen : handboek voor levensbeschouwelijke communicatie en identiteit
Authors: ---
ISBN: 9789059722620 Year: 2008 Publisher: Delft Delft Eburon Echelon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de huidige, moderne maatschappij leven mensen met verschillende culturele en levensbeschouwelijke achtergronden met elkaar samen. Niet alleen ouders, maar ook scholen proberen de kinderen voor te bereiden op een samenleving die steeds verandert. Of scholen nu openbaar zijn of confessioneel, het is van groot belang dat zij de kinderen behulpzaam zijn bij de vorming van hun eigen identiteit, zodat zij hun weg weten te vinden in deze pluriforme samenleving. Het handboek In Goede Handen biedt scholen een hulpmiddel bij het levensbeschouwelijk onderwijs, zodat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot volwaardige en verantwoordelijke deelnemers aan onze complexe samenleving. Het boek bestaat uit negen hoofdstukken die telkens worden afgesloten met concrete en praktische tips. Het eerste hoofdstuk begint met een aantal verhalen van leerkrachten op een basisschool over hun ervaringen met het vak levensbeschouwing. In hoofdstuk twee komt de basisstructuur van levensbeschouwing aan de orde. In het derde hoofdstuk wordt het onderscheid tussen impliciete en expliciete levensbeschouwing duidelijk gemaakt en komt de levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen aan bod. Hoofdstuk vier en vijf gaan in op de functie van rituelen, verhalen en symbolen. In het zesde hoofdstuk wordt uiteengezet wat levensbeschouwelijke stromingen zijn en wat het verschil is tussen religie en godsdienst. Hoofdstuk zeven behandelt de verschillende aspecten van communicatie en in hoofdstuk acht komt het thema identiteit ter sprake. Tenslotte wordt in het negende hoofdstuk de zelfreflectie van de leerkracht besproken.


Book
Het verhaal gaat verder : religieuze verhalen ter sprake in de klas en op school.
Authors: ---
ISBN: 9789055739189 Year: 2008 Publisher: Budel Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Religieuze verhalen zijn juweeltjes van vertelkunst en kunnen je telkens weer raken. Toch komen ze niet vanzelfsprekend ter sprake op basisscholen. Veel leerkrachten lijken zich er ongemakkelijk mee te voelen. Dat dit zo is, heeft meerdere oorzaken. De verhalen worden door veel leerkrachten als moeilijk ervaren, ze zouden verzonnen zijn en niet waargebeurd, en kinderen niet kunnen uitnodigen om zich erin te herkennen. Het is de vraag hoe deze en andere belemmerende factoren een kans kunnen worden om het verhaal verder te laten gaan. In de klas, maar ook in de school. 
In deze bundel staan religieuze verhalen centraal en bijbelverhalen in het bijzonder. Nagegaan wordt hoe deze verhalen betekenisvol behandeld kunnen worden op katholieke basisscholen. Daarbij wordt een hermeneutisch perspectief ingenomen. Dit houdt in dat het ter sprake brengen van de verhalen in het perspectief staat van wat ze voor kinderen en leerkrachten kunnen betekenen. De volgende vragen zijn hierbij aan de orde: Hoe kunnen kinderen hun eigen vragen en ervaringen leren verbinden met religieuze verhalen? Op welke manier kan omgegaan worden met het fictionele karakter van de verhalen? Wat beogen verhalen uit de islamitische traditie ter sprake te brengen? Hoe kunnen kinderen uitgenodigd worden om zich in te leven in de verhalen? Wat kunnen de verhalen bewerken in de klas, en in de school? Hoe kunnen leerkrachten kinderen aan de hand van toneel en drama uitnodigen de verhalen tot leven te brengen? Wat kan een instrument voor sociaal-emotionele vorming als de axenroos bijdragen aan het leren begrijpen van de verhalen? 

De bundel is opgebouwd uit twee delen. In het eerste deel worden theo?retische reflecties opgenomen waarin een theoretisch fundament wordt gegeven van het behandelen van religieuze verhalen, namelijk vanuit een hermeneutisch perspectief. Het tweede deel bevat een aantal praktische handreikingen. Hier worden een aantal werkwijzen of instrumenten gepresenteerd die leerkrachten kunnen helpen om in de klas of in het team met religieuze verhalen aan de slag te gaan.



Book
Mijn boek over Jezus : paastrilogie : op weg naar Pasen
Author:
ISBN: 9789068587937 Year: 2008 Publisher: Brussel Licap


Book
Mijn boek over Jezus : Jezus gaat mee op weg
Author:
ISBN: 9789068587944 Year: 2008 Publisher: Brussel Licap


Book
Faith and culture : the construction of a christian identity in interaction with other world religions in education
Author:
ISBN: 9789042919310 9042919310 Year: 2008 Volume: 54 Publisher: Leuven Paris Dudley, MA : Peeters,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Didactics of religion --- Religious studies --- Christendom en andere godsdiensten --- Christendom en cultuur --- Christianisme et autres religions --- Christianisme et culture --- Christianity and culture --- Christianity and other religions --- Contextualization (Christian theology) --- Culture and Christianity --- Culture et Christianisme --- Cultuur en Christendom --- Education religieuse de l'enfant --- Education religieuse de teenagers --- Godsdienst en cultuur --- Godsdienstige opvoeding van teenagers --- Godsdienstige opvoeding voor kinderen --- Inculturatie (Christelijke theologie) --- Inculturation (Christian theology) --- Inculturation (Théologie chrétienne) --- Indigenization (Christian theology) --- Religion and culture --- Religion et culture --- Religious education of children --- Religious education of teenagers --- Church and education --- Religions --- Eglise et éducation --- Relations --- Academic collection --- 268.76 --- 37.017.93 --- Niet-christelijke godsdiensten en catechese --- Godsdienstige opvoeding --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- 268.76 Niet-christelijke godsdiensten en catechese --- Religious education --- Christian education --- Study and teaching --- Eglise et éducation --- Ethical education --- Theological education --- Education --- Moral education --- Christianity --- Syncretism (Christianity) --- Education, Christian --- Theology, Practical --- Spiritual formation --- Theology --- History --- Christianity and other religions - Study and teaching


Book
Mijn boek over Jezus : paastrilogie : het laatste avondmaal
Author:
ISBN: 9789068587920 Year: 2008 Publisher: Brussel Licap


Book
Bricolage en bezieling : over jongeren, cultuur en religie
Author:
ISBN: 9789031725878 Year: 2008 Publisher: Averbode Altiora

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze reader over religie bij hedendaagse jongeren geeft verdiepende inzichten over de beleving van jongeren die op zoek zijn naar 'wat hen overstijgt'. Voor jongeren geldt dat religieuze belevingen zich niet laten inspireren door kerkelijke vormen. Zij gaan het zoeken in 'online games', muziek, meditatie, kloosterdagen enzovoort. De auteurs denken na over de mogelijke betekenis van tradities en liturgie voor het zoeken naar mystieke dimensies van jongerenreligie. De bijdragen laten het dynamische karakter zien van jongeren die op zoek gaan naar religieuze zingeving


Book
Exploring religious education : Catholic religious education in an intercultural Europe.
Author:
ISBN: 1847301320 9781847301321 Year: 2008 Publisher: Dublin Veritas

Listing 1 - 8 of 8
Sort by