Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Spijbelen --- Leerlingbegeleiding --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- MW --- CLB
Choose an application
Leerplicht --- Spijbelen --- Leerlingbegeleiding --- Secundair onderwijs --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- MW --- CLB
Choose an application
Cognitive psychology --- Didactic strategies --- Personnel management --- leerlingenbegeleiding --- didactische processen --- coaching --- begeleidingsmethodieken --- emotionele ontwikkeling --- groepsontwikkeling
Choose an application
Handelingsgericht werken --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Zorgverbreding --- Basisonderwijs --- Orthodidactiek --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Leerlingbegeleiding
Choose an application
Choose an application
In dit boek staat de zorgcoördinator in het VO en MBO centraal. Deze professional is binnen de schoolorganisatie geen geïsoleerde persoon die achter de schermen de 'zorg' voor de leerling/student in goede banen leidt. De hoofdstukken belichten verschillende aspecten waar een zorgcoördinator in de praktijk, maar belicht ook beleidsmatige kanten die daar nauw aan verbonden zijn. Het denken en handelen zoals dat door diverse auteurs beschreven, kan zeker een bijdrage leveren aan de versterking van de zorg en het zorgbeleid op de scholen. Het boek is dan ook bedoeld voor zorgcoördinatoren, schoolmanagers, schoolbesturen, opleidingsdocenten en lerarenopleiders. In dit boek staat de zorgcoördinator in het VO en MBO centraal. Deze professional is binnen de schoolorganisatie geen geïsoleerde persoon die achter de schermen de 'zorg' voor de leerling/student in goede banen leidt. De hoofdstukken belichten verschillende aspecten waar een zorgcoördinator in de praktijk van alledag mee te maken krijgt. Het geeft voorbeelden van die praktijk, maar belicht ook beleidsmatige kanten die daar nauw aan verbonden zijn. Het denken en het handelen zoals dat door diverse auteurs wordt beschreven, kan zeker een bijdrage leveren aan de versterking van de zorg en het zorgbeleid op de scholen. Het boek is dan ook bedoeld voor zorgcoördinatoren, schoolmanagers, schoolbesturen, opleidingsdocenten en lerarenopleiders. (Bron: covertekst)
Pedagogiek en onderwijskunde --- Gezinspedagogiek. --- Secondary education --- School management --- Technical, artistic and vocational education --- Netherlands --- 460.7 --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Zorgcoördinator --- Onderwijs --- Leerlingenbegeleiding --- Beleid --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs ; Nederland --- Zorgverbreding ; secundair onderwijs ; Nederland --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Zorgverbreding --- 464 --- zorgverbreding --- leerlingenbegeleiding --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- kinderen met leerproblemen --- Zorgcoördinatie --- Zorgverbreding --- Secundair onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Zorgcoördinatie (onderwijs)
Choose an application
Dit is een boek boordevol bespiegelingen bij herkenbare situaties binnen een school en in de klas. Hoewel de titel het doet vermoeden is het geen werk vol kant-en-klare oplossignen. Het beoogt een boek te zijn dat bijdraagt aan het professioneel handelen van leerkrachten bij grote en kleine problemen in het hedendaagse onderwijs. Er wordt niet gefocust op problemen, maar het is een voortdurende zoektocht naar iets bruikbaars voor deze jongere in deze situatie. Het is het verschil tussen probleemgericht en oplossingsgericht werken. De eerste heeft als thema: Hoe werk je jezelf in de problemen? De andere: Hoe werk je jezelf uit de problemen? Oplossingsgericht werken geeft een andere kijk op problemen en dat brengt de oplossing al meteen een stuk dichterbij. Bij OPLOSSINGSGERICHT WERKEN wordt er een beroep gedaan op krachten en sterktes van mensen. De psychotherapeut Milton Erickson sprak in het begin van de vorige eeuw al over de oplossingscapaciteiten van de mens. Hij leerde hen ook deze Zelfgenezende capaciteiten te gebruiken. Bij OPLOSSINGSGERICHT WERKEN draagt de therapeut of de leerkracht geen recepten aan om uit de problemen te komen. Wel probeert deze de leerling te helpen om eigen oplossingen te ontdekken. De leerkracht gaat mee op zoek naar stukjes oplossingen die er al zijn voor het probleem. Oplossingsgerichte interventies lokken oplossingsgerichte reacties uit. Het zet aan om op een opbouwende manier te leren omgaan met problemen, een andere manier van kijken met als gevolg een andere manier van doen.Deze 'survivalkit' voor leerkrachten moet bijdragen tot het opbouwen van een samenwerkende vennootschap met de leerlingen. Het boek vertrekt daarbij vanuit het oplossingsgericht werken, waarbij niet de oorzaak van een probleem maar net de oplossing en de capaciteiten van leerlingen centraal staan. In het eerste deel wordt gesteld dat het voor de leraar gaat om het verwerven van een mandaat. Dat krijgt een leraar echter niet cadeau: het houdt in dat de leerling de Leraar vertrouwt en hem beschouwt als iemand die met kennis van zaken oordeelt, die het goed meent met hem. Het tweede deel van dit boek beschrijft de toepassing van een oplossingsgerichte benadering van enkele problemen binnen een school: agressie en gebrek aan zelfbeheersing, faalangst, demotivatie, zelfverwonding, pesten etc. Ten slotte wordt het model ook vertaald naar 'opvoedkundige' klassengesprekken. Het betoog wordt verlucht met allerlei praktische kaders en schema's, en ondersteund met voetnoten en een bibliografie. Een waardevol instrument voor leraren om hun vaardigheden aan te scherpen.
Leraren. --- Oplossen van problemen. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- schoolklimaat --- Educational psychology --- pedagogiek --- probleemgericht werken --- didactiek --- Teachers --- Training of --- Handbooks, manuals, etc. --- Thought and thinking --- Study and teaching --- Belgium --- Elementary school teachers --- Psychology --- Personality --- Research --- #PBIB:+107.10 --- pesten --- faalangst --- zelfverwonding --- oplossingsgericht werken --- lesgeven --- leerlingenbegeleiding --- agressie --- 467 --- Agressie --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- Faalangst --- Gedragsproblemen --- Motivatie --- Onderwijs --- Pesten op school --- Probleemoplossend leren --- Zelfverwonding --- Handelingsplanning --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Schoolproblemen --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Leerlingbegeleiding --- Zelfverminking --- Pesten --- Tucht --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Het portfolio is in het onderwijs mogelijk een van de meest besproken instrumenten van de laatste jaren. Het is een informatiebundel met een specifieke inhoud en vorm. Naargelang de functie waarvoor het gebruikt wordt, zijn er drie soorten portfolio's: Het portfolio als een verzamelmap. In dit geval heeft het portfolio vooral een bundelende functie. Wanneer het portfolio gebruikt wordt bij het beoordelen van opleidings- of beroepsspecifieke kennis, vaardigheden en/of attitudes, noemen we het een prestatieportfolio. Het omvat dan een selectie van het 'beste werk'. Een derde type portfolio is gericht op het beoordelen van leercompetenties zoals zelfstandig leren, plannen en reflecteren. Dit wordt dan weer een 'ontwikkelingsportfolio' of 'leerportfolio' genoemd. Een school of opleiding kan uiteraard de verschillende functies combineren in n portfolio of meerdere portfolio's in dezelfde opleiding hanteren. Belangrijk bij het werken met een portfolio is in ieder geval dat de lerende zlf Verantwoordelijk is voor het leerproces. Dit instrument sluit dan ook aan bij de zelfgestuurde kennisopbouw van leerlingen en studenten. Dit cahier biedt een beschrijving van twaalf portfolioprojecten uit het secundair onderwijs, het volwassenenonderwijs, de gentegreerde lerarenopleiding, de hogescholen (respectievelijk de opleiding grafische en digitale media, logopedie, podologie en verpleegkunde) en de universitaire opleidingen. In het laatste hoofdstuk schetst de auteur een kader waarin hij de verschillende portfolioprojecten ten opzichte van elkaar situeert. Hier wordt duidelijk dat 'het portfolio' niet bestaat. Elke leerkracht of docent die met portfolio?s wil werken, zal zelf moeten zoeken naar een geschikte vorm en werkwijze. Toch is het niet nodig dat hij van nul begint. De verschillende portfolioprojecten die in dit cahier beschreven worden, bieden uitdagende ideen voor al wie in het onderwijs met portfolio's wil starten of wie lopende projecten wil bijsturen. Dit cahier is Een inspiratiebron voor wie met portfoliowerk het leerproces meer wil toevertrouwen aan de lerende zelf Inhoudsopgave : 1. Inleiding 2. Op naar de werkvloer: herkennen en erkennen. Portfolio binnen Project Algemene Vakken 3. Rapporteren van een handelingsplan via een blog. Portfolio binnen Maatschappelijke Vorming 4. Werken aan individuele tekorten. Portfolio in het tweedekansonderwijs 5. Een voorzichtig onthaal van een nieuw instrument. Portfolio in het talenonderwijs 6. Metawerk en portfolio: een weg naar zelfsturing?! Portfolio in de gentegreerde lerarenopleidingen 7. Een nieuw curriculum, een nieuwe leerlijn. Portfolio in de lerarenopleiding kleuteronderwijs 8. Competenties in beeld brengen om te solliciteren. Portfolio in Grafische en Digitale media 9. Professionele ontwikkeling ondersteunen. Portfolio in de logopedie 10. Begeleiden, sturen en beoordelen van het leerproces. Portfolio in de podologie 11. Groeien naar beroepsbekwaamheid. Portfolio in de verpleegkunde 12. Een digitaal Ondersteunend leerproces hand in hand met supervisie. Portfolio in de academische specifieke lerarenopleiding 13. Elektronische opvolging van de stage. Portfolio in de Lichamelijke Opvoeding 14. What's in a name? Portfolioprojecten in grote verscheidenheid
Lerarenopleiding --- Portfolio --- Vlaanderen. --- Hoger onderwijs. --- Didactic strategies --- didactiek --- portfolio's --- 454.5 --- leermiddelen --- 454.21 --- 489.4 --- Begeleid zelfstandig leren --- Hoger onderwijs --- Leerprocessen --- Portfolio's --- competenties --- hoger onderwijs --- lerarenopleiding --- lichamelijke opvoeding --- logopedie --- onderwijskunde --- project algemene vakken --- tweedekansonderwijs --- verpleegkunde --- 454.23 --- Competentie (competentiemanagement) --- Handelingsplannen --- Leerkrachten, opleiding --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Onderwijs --- Volwasseneneducatie (Volwassenenvorming) --- leermiddelen (ler) --- portfolio (ler) --- Volwassenenvorming --- 454.2 --- leerlingenbegeleiding --- portfolio --- studentenbegeleiding --- zelfstudie --- Lerarenopleiding : CVO --- Portfolio ; hoger onderwijs --- Portfolio ; secundair onderwijs --- Portfolio-evaluatie --- 371.26 --- onderwijs- en leermiddelen --- Didactische werkvormen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- Didactische principes --- departement Lerarenopleiding 07 --- begeleid zelfstandig leren --- Evaluatie --- Zelfsturend leren --- Lesgeven --- Didactische werkvorm --- Sport --- Internationalisering
Choose an application
Het blijkt dat de woorden 'creativiteit' en 'speciale onderwijszorg' het goed met elkaar kunnen vinden. Vaak wordt in literatuur en op internet de relatie gelegd. Leerlingen begeleiden - bijvoorbeeld bij psychiatrische problemen, bij lichamelijke of zintuiglijke belemmeringen of in moeilijke sociaal-emotionele omstandigheden - vraagt om een oplossingsgerichte aanpak, waarbij creatief denken aan de orde is.
Teachers --- Training of --- Handbooks, manuals, etc. --- Learning [Psychology of ] --- Social aspects --- #PBIB:+105.61 --- 464 --- zorgverbreding --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 080983.jpg --- Creativiteit ; kinderen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- kinderen met leerproblemen --- Creativiteit --- Buitengewoon onderwijs --- Provincie West-Vlaanderen --- Musiceren
Choose an application
Competenties beschrijven het cruciale gedrag om tot succesvol resultaat te komen, op persoonlijk en bedrijfsniveau. In veel organisaties wordt daarom een fikse investering gedaan in het meten van competenties om duidelijk te krijgen waar medewerkers staan ten opzichte van het competentieprofiel: developmentcenters, competentie, observatiesystemen. Het zijn degelijke methodes die behoorlijk wat tijd, menskracht en geld vragen. Coachen op competentieontwikkeling is een aanvulling op boeken die gaan over competentiemanagement. Coachen op ijsbergen In het boek wordt vrij snel duidelijk waarom coachen op competentieontwikkeling (CoCo) ook wel vergeleken wordt met coachen op ijsbergen. Aan de hand van praktijkbeschrijvingen en nabeschouwingen wordt op een levendige wijze het volgende concreet gemaakt: het systematisch doorvragen op competentiegedrag het benoemen van (afwezig) competentiegedrag in de hier-en-nusituatie het bespreekbaar maken van onzichtbare opvattingen die het compententiegedrag beïnvloeden het werken met competenties in het spanningsveld beoordelen en ontwikkelen het werken met een ontwikkelplan het voeren van 'CoCo'-gesprekken in de groep het profiel van een 'CoCo'-coach Nieuw is het belang van de context van competenties. Voor wie? Coachen op competentieontwikkeling is bestemd voor leidinggevenden, managers en P&O-adviseurs die werken in profitbedrijven en/of non-profitorganisaties. Zij zijn verantwoordelijk voor het concretiseren van competentiemanagement en de competentiegerichte coachgesprekken. Dit boek is ook nuttig voor studenten, opleiders en startende coaches die willen kennismaken met de praktijk van het competentiegesprek.
Didactic strategies --- Personnel management --- coaching --- HRM (human resource management) --- competentiemanagement --- E-books --- Competentiemanagement. --- Human Resource Management. --- Personeelsbeleid. --- Teamwerk. --- 450.7 --- 366.41 --- Competenties --- Competentiegericht onderwijs --- Leidinggeven --- Professionele ontwikkeling --- Begeleiding(Coaching) --- 489.4 --- competenties (beroepsbekwaamheid) --- leerlingenbegeleiding --- leermethoden --- studentenbegeleiding --- Opleiding en bijscholing
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|