Narrow your search

Library

FARO (2)

KU Leuven (2)

LUCA School of Arts (2)

Odisee (2)

Thomas More Kempen (2)

Thomas More Mechelen (2)

UCLL (2)

ULB (2)

ULiège (2)

VIVES (2)

More...

Resource type

book (2)


Language

French (2)


Year
From To Submit

2007 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Remakes : les films français à Hollywood
Author:
ISBN: 9782271078285 Year: 2007 Publisher: CNRS Éditions

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La Bienne by Renoir, Jules et Jim de Truffaut, Father Christmas is a scum of Poiré, La Cage aux folles by Édouard Molinaro, Three men and a bassinet by Coline Serreau. So many scenarios taken up by the American cinema industry. Since the mid-1930s more than 70 remakes of French films have been made in Hollywood. Are these new versions a mark of Hollywood imperialism or a form of exchange between French cinema and American cinema? Certified copies? Adaptations? Or authentic Hollywood translations? How to understand this cinematographic phenomenon while taking into account its unstable contours, the diversity of cases? Raphaëlle Moine chooses to show her multiple facets, both legal, economic and historical, and adopts a cultural approach to restore the remake to all its richness. "Thanks to the remakes, French cinema as such and as a whole gains an emotion, a creativity, an inventiveness that criticism in general denies it".


Book
Rohmer et les autres
Author:
ISBN: 9782753504097 2753504091 2821818076 2753526893 Year: 2007 Volume: *20 Publisher: Rennes : Presses universitaires de Rennes,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Une polyphonie s’orchestre ici selon des mouvements bien distincts : le premier consiste à envisager les « affinités électives » qui inspirent le cinéma de Rohmer - depuis sa filiation éprouvée avec Kleist, avec André Bazin, jusqu’à ses interprétations plus personnelles de Murnau ou de Jean Renoir (en passant par des coïncidences inattendues avec l’art d’un David Hockney…). Le second cercle est celui des études transversales, qui s’attachent à dégager la modernité du récit rohmérien à travers tous les manques qui le constituent ou les ambiguïtés du point de vue ; une modernité à quoi se dérobent en même temps ses personnages, dans leur idéalisme amoureux et leur nostalgie d’une « nature humaine » devenue problématique. Autant d’éléments que précisent six analyses de films, tout en remontant vers un sous-texte métaphorique (dans Le Signe du Lion, dans L’Amour, l’après-midi), ou une re-présentation picturale et historique (dans L’Anglaise et le Duc). Enfin, une série d’entretiens dessine ce qu’on pourrait appeler « l’atelier d’Éric Rohmer » : qu’il s’agisse de production ou de montage, du recours au son direct, à la lumière naturelle ou aux essais vidéo, on y découvre une sorte de conspiration artisanale et familiale, sans exemple depuis Georges Méliès ou Marcel Pagnol - et où un certain ésotérisme dissimule une absolue liberté.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by