Listing 1 - 10 of 55 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Barcelona --- Spanje --- Excursie --- Romeinse Rijk --- Modernisme --- Gaudí, Antoni
Choose an application
Barcelona --- Spanje --- Excursie --- Romeinse Rijk --- Modernisme --- Gaudí, Antoni
Choose an application
Latijn --- Romeinse Rijk --- Geschiedenis --- Stripverhaal --- Gallië --- Groot-Brittannië --- Strips
Choose an application
8-90-351-3027-2
History of civilization --- Roman history --- 923.4 --- geschiedenis --- Romeinse Rijk --- Begrafenisrituelen --- Boerderij --- Christendom --- Cicero --- Geschiedenis --- Gladiatoren --- Heidens --- Leger --- Rome --- Slaven --- Spelen --- Trajanus --- geschiedenis - het Romeinse rijk --- Geschiedbronnen --- Geschiedbron
Choose an application
Geschiedenis --- 2e leerjaar secundair onderwijs --- Algemeen secundair onderwijs --- Griekenland --- Hellas --- Hellenisme --- Romeinse Rijk --- Oudheid
Choose an application
A lively and engaging narrative history showing the common threads in the cultures that gave birth to our own.This is the first volume in a bold new series that tells the stories of all peoples, connecting historical events from Europe to the Middle East to the far coast of China, while still giving weight to the characteristics of each country. Susan Wise Bauer provides both sweeping scope and vivid attention to the individual lives that give flesh to abstract assertions about human history.Dozens of maps provide a clear geography of great events, while timelines give the reader an ongoing sense of the passage of years and cultural interconnection. This old-fashioned narrative history employs the methods of "history from beneath"?literature, epic traditions, private letters and accounts?to connect kings and leaders with the lives of those they ruled. The result is an engrossing tapestry of human behavior from which we may draw conclusions about the direction of world events and the causes behind them.(https://wwnorton.com/books/9780393059748)
Geschiedenis --- Oudheid --- Wereldgeschiedenis --- Mens --- Culturele antropologie --- Cultuurgeschiedenis --- Egypte --- Hellas --- Romeinse Rijk
Choose an application
De Israëlische auteur kruipt als schrijver diep onder de huid van zijn personages. Dit in tegenstelling tot mensen in hun dagelijkse omgang of levend in een politieke werkelijkheid: zij leven uit angst of gemakzucht grotendeels in afzijdigheid van elkaar of met vooroordelen. Als thema van zijn werk ziet hij 'de unieke menselijke ziel en de uitwendige willekeur'. Dit komt tot uiting in o.a. 'Over de grens' over de Israëlische bezetting van Palestijnse gebieden en 'Zie: liefde' over de Shoah.De schrijver bezit als geen ander de vaardigheid zich geheel in zijn personages in te leven en de wereld met hun ogen te zien. 'Of ik wil of niet, ik moet bij het schrijven eerst Ansjel of Tamar worden, pas dan heb ik het gevoel dat ze leven en dat ze de lezer tegemoet kunnen treden.' In zijn essay 'De ander van binnenuit kennen of het verlangen Gisela te zijn' beschrijft hij dat identificatieproces als iets wat in de realiteit meestal niet mogelijk is en waarvoor de meeste mensen ook terugschrikken. Iemand van binnenuit begrijpen, hem of haar worden. Zoals Tamar of Momiks moeder Gisela, of de beste vriend of de felst gehate vijand. Juist daardoor is literatuur zo uniek en maakt ze schrijver en lezer zo gelukkig: in een boek het leven van anderen te kunnen leiden en dat te ervaren als een verrijking van het eigen leven
Filosofie --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
"Niets draagt méér bij aan een gelukkig leven dan de gezamenlijke maaltijd" (Cicero). Gezamenlijke maaltijden hadden een belangrijke functie in het sociale netwerk van de Romeinse elite. Deze maaltijd werd vaak een convivium genoemd, letterlijk een 'samen-leving'. In de literatuur wordt het convivium meestal als een ideaalbeeld, de harmonie tussen vriendschap (amicitia), gelijkheid (aequitas) en eenvoud (simplicitas), voorgesteld. Het aan één tafel samen aanliggen, belichaamde het ideaal van gelijkwaardigheid en eensgezindheid, deelname aan ontspannende culturele of filosofische gesprekken en het genieten van een eenvoudige, met zorg samengestelde maaltijd.Dit lijkt in schril contrast te staan met het beeld dat vooral uit het oude Rome tijdens de Keizertijd is overgeleverd, waarin de ondergang van het Romeinse rijk werd toegeschreven aan de enorme decadentie en weeldezucht van de elite onder andere tijdens diners en banketten.Waarom koppelde de Romeinse elite juist deze idealen aan de maaltijd, en hoe ging het er in werkelijkheid aan toe? Waardoor werd de afstand tussen het ideaal en de praktijk veroorzaakt? En waarom voelde de elite desondanks de behoefte dit ideaal van eenvoud en gelijkwaardigheid aan tafel hoog te houden? Dit onderzoek geeft antwoord op bovenstaande vragen.http://www.scriptio.nl/rome-aan-tafel-ideaal-en-praktijk-van-het-romeinse-diner/
History of civilization --- Roman history --- Housekeeping --- Romeinse Rijk --- Sociaal leven --- Eetcultuur --- Geschiedenis --- Oudheid --- 923.4 --- geschiedenis --- Romeinse rijk --- eten --- sociaal leven --- oudheid --- geschiedenis - het Romeinse rijk --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Atlas --- Museum --- Filosofie --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Listing 1 - 10 of 55 | << page >> |
Sort by
|