Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Scholen worden opgeroepen om meer en meer hun eigen beleid in handen te nemen. Maar daarvoor moeten ze ook de mogelijkheden krijgen. Niet alleen financieel maar ook wat hun capaciteiten betreft. Ze moeten een beleidsvoerend vermogen ontwikkelen. Gelukkig staan scholen net alleen voor deze opgave. De pedagogische begeleiding bijvoorbeeld, stelt zich tot doel om scholen hierbij te helpen.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijsbeleid. --- onderwijsbeleid --- School management --- schoolbeleid --- beleidsvoering --- Flanders --- Education --- Experimental methods --- Educational innovations --- Belgium --- 458.1 --- Begeleiding(Coaching) --- Beleid --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Kleuteronderwijs --- Kwaliteitszorg --- Lager onderwijs --- Leidinggeven --- Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsorganisatie --- Schoolleiders (schooldirecties) --- Schoolmanagement --- Secundair onderwijs --- Zelfevaluatie --- deeltitel --- 451.2 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Schoolbeleid --- Schoolleiders --- schoolmanagement --- Pedagogische begeleidingsdienst --- bedrijfsorganisatie (bedrijfseconomie) --- gelijkekansenbeleid --- leerkrachtenbegeleiding --- onderwijs --- personeelsbeleid --- 082613.jpg --- Onderwijsmanagement --- #gsdbP --- Gelijkheid van kansen in het onderwijs --- Organisatie - Management --- Politiek, wetgeving en organisatie --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Management --- Personeelsmanagement --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Leraren krijgen steeds vaker te maken met diversiteit in culturele achtergronden en taalvaardigheid binnen hun klassen. Lesgeven in zo'n kleurrijke klas vraagt oog voor leerlingen en hun eigenheid, oog voor het contact dat je als leraar hebt met de leerlingen, als basis voor hun actieve inbreng in klasseninteractie, en oog voor de taalontwikkeling vanuit die eigen inbreng. Dit boek heeft tot doel de leraar (in opleiding) aan te zetten met deze open ogen een onderzoekende houding te ontwikkelen in hun omgang met leerlingen. Achtereenvolgens komen de pedagogische, interpersoonlijke en (taal)didactische aspecten van het lesgeven aan de orde. Uitgangspunt van het boek is dat deze drie aspecten binnen communicatie in de klas als in elkaar grijpende tandwielen met elkaar samenhangen. In het slothoofdstuk brengen de auteurs deze tandwielen dan ook met elkaar in verband en concretiseren deze samenhang in hun bespreking van de casuïstiek. De theorie wordt verduidelijkt met behulp van veel voorbeelden, vaak zelfs uitgeschreven lesfragmenten, uit de dagelijkse lespraktijk en opdrachten die aanzetten tot reflectie. Het boek is bedoeld voor leraren in de bovenbouw van het basisonderwijs, docenten in het voortgezet onderwijs en studenten van de lerarenopleiding.
Intercultureel onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- 450.42 --- Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) --- Basisonderwijs --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Multiculturele samenleving --- Relatie leraar - leerling --- Secundair onderwijs --- Taalontwikkeling --- 454.6 --- multicultureel onderwijs (ler) --- multiculturele samenleving en opvoeding (ler) --- Intercultureel onderwijs --- 376.7 --- Allochtonen --- Onderwijs --- Didactiek --- 080814.jpg --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- 474.6 --- migranten --- Onderwijssociologie --- Lager onderwijs --- Inclusie --- Maatwerk --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Europa. Schandvlek op dit blazoen is echter dat de achterstand van allochtone jongeren nergens zo groot is als in Vlaanderen. Met het ontstaan van zogenaamde concentratiescholen belandde deze situatie in een impasse. Meer dan 20 basisscholen stapten in een proefproject om zich te profileren op de onderwijsmarkt. Het project was in de eerste plaats bedoeld om zieltogende schooltjes, meestal concentratiescholen, te ondersteunen en nieuw leven in te blazen. Ze werden gestimuleerd om uit de grijze zone te treden en opnieuw het vertrouwen van ouders te krijgen. De aanvankelijke strategie van het' deconcentreren' werd snel omgebogen naar het aanbieden van kwaliteit aan elke leerling die zich aandient. Dit boek illustreert wat er tijdens acht jaar veldwerk is gebeurd. Eerst wordt de visie van het herprofileren uiteengezet. Daarna komen alle elementen aan bod die een rol spelen bij de vernieuwing, van de inbreng van de leerkracht en de rol van de projectcoach tot het financiële aspect van de zaak. Tot slot wordt het verhaal verteld van enkele scholen die kozen voor herprofilering. Hierbij horen een stappenplan en een keuze van werkinstrumenten voor de praktijk. Het boek richt zich in het bijzonder tot directies, leerkrachten, begeleiders, zorgcoördinatoren, vormingswerkers, kortom tot iedereen die de school een eigen profiel wil geven. (Bron: covertekst)
#SBIB:316.334.1O223 --- #SBIB:316.334.1O230 --- #SBIB:316.334.1O340 --- allochtonen --- basisscholen --- democratisering --- onderwijs --- onderwijsverandering --- Allochtone kinderen --- Concentratiescholen --- Democratisering --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsvernieuwing --- Zorgverbreding --- 451.3 --- 471.2 --- 472.2 --- 473 --- Basisonderwijs --- Identiteit --- Leidinggeven --- Leraren basisonderwijs --- Schoolleiders --- 090870.jpg --- Basisonderwijs ; Vlaanderen --- Organisatie van het onderwijs: plaatselijk --- Geplande onderwijsverandering --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- School management --- interculturaliteit --- Sociology of education --- Primary education --- Flanders --- Educational innovations --- Belgium --- Education [Elementary ] --- Aims and objectives --- Kwaliteitszorg --- Profiel --- Scholen --- Onderwijsfilosofie --- School (instelling) --- Imago --- Vorschulerziehung. --- Niederlande. --- Vlaanderen.
Choose an application
Onlangs heeft de Vlaamse regering, na tien jaar discussie, een politiek akkoord bereikt over hoe de zorg voor leerlingen met een beperking moet worden hervormd. De wetgeving over het buitengewoon onderwijs in Vlaanderen is immers al dertig jaar oud. Dit boek is een grondige syntheseoefening. Het brengt de huidige populatie van buitengewoon onderwijs-, GON- en ION-leerlingen in beeld en geeft inzicht in het hoe en waarom van de hervorming. Deze komt niet zomaar uit de lucht komt vallen, maar bouwt voort op bestaande praktijken en is ingebed in een internationaal kader. Het onderwijs voor kinderen met specifieke leer- en zorgbehoeften kampt momenteel met verschillende problemen. Meer dan vroeger willen ouders dat hun kinderen met een beperking les volgen in een gewone school. Soms heeft het doorverwijzen van leerlingen naar het buitengewoon onderwijs, vooral te maken met de ondersteuning die de oorspronkelijke school kan of wil bieden, of met de mogelijkheden van het buitengewoon onderwijs In de buurt. Ook het onderwijstype waarin een kind belandt heeft gevolgen. Sommige types worden maar in een beperkt aantal scholen aangeboden, waardoor kinderen lang op de bus moeten of op internaat gaan. De Verenigde Naties hebben intussen een wereldwijde conventie voorbereid om de deelname van personen met een handicap in alle domeinen van de samenleving mogelijk te maken. Het breder openstellen van het gewoon onderwijs voor leerlingen met een handicap, is hiervan een belangrijk onderdeel, en een agendapunt van de Vlaamse regering. Dit boek legt uit hoe dit kan worden gerealiseerd. De voorgestelde hervorming creert samenhang tussen bestaande en nieuwe maatregelen van zorg. Het laat de scholen voor buitengewoon onderwijs toe 'hun poorten iets breder open te stellen', zonder dat hierdoor mr leerlingen binnenkomen. Ook de scholen voor gewoon onderwijs kunnen hun poorten iets breder kunnen openstellen, zodat mr leerlingen die nu aangewezen zijn op buitengewoon onderwijs toch de nodige Zorg krijgen om in het gewoon onderwijs te blijven. Naast die verbreding laat het leerzorgkader ook meer verfijning toe door de intensiteit van de zorg preciezer af te stemmen op de behoeften. Hierbij wordt vertrokken van de actuele definitie op beperkingen als een probleem van afstemming tussen het individu en zijn omgeving Inhoudsopgave : Leerzorg: een nieuw debat? (De aandacht voor leerlingen met specifieke behoeften in het onderwijsbeleid - Wetenschappelijk onderzoek - Een blik over de grenzen - Besluit) - Cijfers en vaststellingen in het onderwijs (Gewoon en buitengewoon onderwijs becijferd - Vaststellingen in het onderwijs - Besluit) - Voorstel voor een nieuw referentiekader (Doelstellingen - Referentiekader voor leerzorg) - Naar een volgende fase (Deelprocessen van leerzorg - Gemeenschappelijke beleidsontwikkeling).
Onderwijs --- Zorgverbreding. --- Vlaanderen. --- onderwijsbeleid --- zorgverbreding --- zorgbeleid --- Orthopedagogics --- School management --- Flanders --- Special education --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- Students --- Accompaniment --- 451.2 --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Inclusief onderwijs --- Leerzorg --- Zorgleerlingen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- #KVHB:Buitengewoon onderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- GOK --- GON --- buitengewoon onderwijs --- geïntegreerd onderwijs --- leerproblemen --- 454.23 --- leerzorg --- onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Zorgverbreding --- 3 71 --- Beleid --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- Leerstoornissen --- Onderzoek --- 464 --- Leermoeilijkheden --- Leerstoornissen; kinderen --- 073401.jpg --- Buitengewoon onderwijs ; Vlaanderen --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Leerproblemen --- Leerlingbegeleiding --- Vlaanderen --- Gehandicapte kinderen --- Onderwijsbeleid --- Leerprobleem --- Kind met een handicap --- Nederland --- Kust --- Emigratie
Choose an application
Dat het Vlaamse onderwijs zwaar tekortschiet inzake gelijke kansen, is geen nieuwe vaststelling. Maar welke mechanismen zijn er verantwoordelijk voor dat de school de reproductie van ongelijkheden naar sociale en etnische afkomst in stand houdt? De auteurs proberen, met feiten en cijfers in de hand, enkele diepe wortels ervan bloot te leggen. Maar ze wijzen ook op concrete, haalbare stappen om er iets aan te doen. Ook inzichten en recepten voor de pedagogisch-didactische praktijk op klas- en schoolniveau worden daarbij besproken.
Pedagogiek en onderwijskunde --- onderwijsbeleid. --- Democratisering --- GOK. --- Onderwijs. --- School management --- Social stratification --- Sociology of education --- Flanders --- onderwijssociologie --- sociale ongelijkheid --- onderwijsstructuur --- gelijkekansenbeleid --- 316.34 --- 37 <493-17> --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.8H15 --- Academic collection --- 371 --- 731.2 Democratisering van het onderwijs --- #KVHB:Onderwijs; Vlaanderen --- #KVHB:Onderwijssociologie --- GOK --- democratisering --- onderwijs --- 450.42 --- democratisering van het onderwijs --- intercultureel onderwijs --- kansengroepen --- sociale pedagogie --- 451.3 --- democratisch onderwijs --- gelijke kansen onderwijs --- Allochtonen --- Etnische afkomst --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Gelijke onderwijskansen --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Onderwijs en sociaal milieu --- Onderwijskansen --- Onderwijssociologie --- Sociale ongelijkheid --- Studiekeuze (beroepskeuze, studieadvies) --- onderwijs : gelijke kansen (ler) --- Democratisering van het onderwijs --- Intercultureel onderwijs ; Brussel --- Sociale pedagogie --- 451.2 --- Gelijke kansen --- Onderwijsbeleid --- Lerarenopleiding : CVO --- Vlaanderen --- 080973.jpg --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; Vlaanderen --- onderwijs en sociaal milieu --- onderwijskansen --- 316.34 Sociale differentiatie. Sociale typologie. Sociale stratificatie --- Sociale differentiatie. Sociale typologie. Sociale stratificatie --- 37 <493-17> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- onderwijs - school --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- 301.17 --- departement Algemeen 07 --- secundair onderwijs --- gelijke kansen --- multiculturele samenleving --- Zorgverbreding --- Onderwijs --- Diversiteit --- Ongelijkheden --- 370 --- Democratisch onderwijs --- Ongelijkheid --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- 430 --- onderwijs en persoonlijke vorming --- enseignement et développement personnel
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|