Narrow your search

Library

KU Leuven (8)

Odisee (7)

UGent (7)

LUCA School of Arts (6)

Thomas More Kempen (6)

Thomas More Mechelen (6)

UCLL (6)

VIVES (6)

VUB (6)

KBR (4)

More...

Resource type

book (16)


Language

English (9)

French (4)

Dutch (2)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2007 (16)

Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Information et persuasion : argumenter
Authors: ---
ISBN: 2807352618 2807304974 Year: 2007 Publisher: Brussels, Belgium : De Boeck Supérieur,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Discuter, disputer, argumenter n'est pas un exercice d'école. C'est le commerce humain. La base des médias. La pratique même de la démocratie. La nouvelle rhétorique est une faculté qui se cultive et que l'on a intérêt à exercer au plus tôt. C'est aussi un art par excellence de l'éducation permanente. Cet ouvrage, né de deux expériences complémentaires, propose une méthode d'approche originale. D'abord, pour exercer l'indépendance de jugement, on invite à repérer les principaux sophismes par l'analyse critique d'exemples (souvent des mots d'esprit) dont on déjoue la séduction logique. Ensuite, à qui désire élaborer lui-même un exposé qui vise à emporter l'adhésion, sont présentés – non des conseils normatifs – mais des expériences à faire, des exercices ponctuels, conçus pour répondre à chacune des difficultés que l'on rencontre dans la pratique personnelle de l'argumentation. Enfin, pour chaque division d'un travail de communication persuasive, sont commentés des extraits correspondants de corrigés d'étudiants. Ainsi sont mises en évidence des maladresses, mais aussi des performances qui ne sont pas des modèles inaccessibles. En guise de synthèse, le tout est appliqué à des articles de journalistes et des textes d'auteurs. Cet ouvrage s'adresse aux professeurs et étudiants des classes terminales et du 1er cycle des études supérieures en philologie, en communication et en philosophie ainsi qu'aux professionnels de la communication et aux journalistes.


Book
De redelijkheid van de klassieke retorica : de bijdrage van klassieke retorici aan de argumentatietheorie
Author:
ISBN: 9087280238 9786611991388 1281991384 9048502144 9789048502141 9781281991386 Year: 2007 Publisher: [Leiden] : Leiden University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De redelijkheid van Klassieke Retorica bevat een ongewone kijk op de klassieke retorica. Deze wordt nu niet gezien als een verzameling opportunistische adviezen om een zaak hoe dan ook te winnen, maar als een vroege bijdrage aan het opstellen van 'regels voor redelijke discussies'. Klassiek-retorische begrippen als stasis (geschil- of bewijslastpunt), enthymeem (enkelvoudige argumentatie), argumentatieve topen (argumentatieschema's) en schijnbare of foutieve argumentaties (drogredenen) worden geduid als evenzovele voorlopers van noties uit de moderne normatieve argumentatietheorie. Deze visie wordt ontwikkeld via een analyse van drie representatieve klassieke werken: de anonieme Rhetorica ad Alexandrum (rond 340 v. Chr.), de Rhetorica van Aristoteles (ongeveer 330 v. Chr.) en de retorica van Hermagoras van Temnos (iets na 150 v. Chr. geschreven, verloren gegaan, maar grotendeels te reconstrueren). The reasonableness of Classic Rhetoric contains an unusual view of classical rhetoric. This is now not seen as a collection of opportunistic advice to win a case anyway, but as an early contribution to drafting 'rules for reasonable discussions'. Classical rhetorical concepts such as stasis (dispute or burden of proof), enthusyme (simple argumentation), argumentative topen (argumentation schemes) and apparent or erroneous argumentations (fallacies) are interpreted as just as many precursors of notions from modern normative argumentation theory. This vision is developed through an analysis of three representative classical works: the anonymous Rhetorica ad Alexandrum (around 340 BC), the Rhetorica of Aristotle (about 330 BC) and the rhetoric of Hermagoras of Temnos (just after 150 BC, written, lost, but largely to be reconstructed).

The debatabase book : a must-have guide for successful debate
Author:
ISBN: 1429483059 9781429483056 9781932716276 1932716270 Year: 2007 Publisher: New York : International Debate Education Association,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Resource book on 125 debate topics with background info, arguments, sampe motions and print/web resources.


Book
De redelijkheid van de klassieke retorica : de bijdrage van klassieke retorici aan de argumentatietheorie
Authors: ---
ISBN: 9789087280239 9087280238 Year: 2007 Publisher: Leiden Leiden University Press


Book
Apprendre à philosopher par la discussion : pourquoi ? comment ?
Author:
ISSN: 13730258 ISBN: 9782804155230 2804155234 Year: 2007 Volume: *61 Publisher: Bruxelles : De Boeck,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cet ouvrage pose la question de l'apprentissage par les enfants et les adolescents, plus généralement par les adultes, d'une réflexion visant à " penser par soi-même ". L'originalité de l'ouvrage est double : montrer que c'est possible et même souhaitable avec des enfants et des adolescents, pour " grandir en humanité " en tant qu'homme, et éduquer les élèves à une " citoyenneté réflexive" ; développer l'idée que cet entraînement à une pensée rigoureuse peut se faire par la discussion, et pas forcément par des cours, l'étude de grands textes ou la rédaction de dissertations, dès lors que l'on constitue le groupe-classe en " communauté de recherche " (Lipman), avec une " éthique discussionnelle " (Habermas), et que l'animateur fasse preuve de vigilance intellectuelle pour garantir une " visée philosophique " des échanges. Ce livre s'adresse à ceux qui s'intéressent à l'enfance, éducateurs, enseignants, parents, puisqu'il explore les possibilités de réflexion de jeunes élèves, enfants, adolescents. Mais aussi ceux qui s'intéressent à la philosophie, et à l'apprentissage du philosopher ainsi qu'à la discussion, puisqu'il présente celle-ci comme une des modalités de l'apprentissage

Traditions of controversy
Authors: ---
ISBN: 1282152475 9786612152474 9027291810 9789027218841 9027218846 9789027291813 Year: 2007 Publisher: Amsterdam ; Philadelphia : John Benjamins Pub. Company,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Le conflit
Author:
ISBN: 9782841332601 2841332608 Year: 2007 Volume: 31 Publisher: Caen : Presses universitaires de Caen,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

To Enlarge the Machinery of Government : Congressional Debates and the Growth of the American State, 1858–1891
Author:
ISBN: 1421402416 0801886554 Year: 2007 Publisher: Baltimore : Johns Hopkins University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dialectical Practice in Tibetan Philosophical Culture
Author:
ISBN: 1299453333 0742576868 9780742576865 0742527441 9780742527447 9780742556126 0742556123 9781299453333 Year: 2007 Publisher: Lanham Rowman & Littlefield Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tibetan Buddhist scholar-monks have long engaged in face-to-face public philosophical debates. This original study challenges Orientalist text-based scholarship, which has missed these lived practices of Tibetan dialectics. Kenneth Liberman brings these dynamic disputations to life for the modern reader through a richly detailed, turn-by-turn analysis of the monks' formal philosophical reasoning. He argues that Tibetan Buddhists deliberately organize their debates into formal structures that both empower and constrain thinking, skillfully using logic as an interactional tool to organize their

Debating race with Michael Eric Dyson.
Author:
ISBN: 0465002064 9780465002061 Year: 2007 Publisher: New York Basic Civitas

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by