Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
De eerste druk van Inleiding tot de gedragstherapie verscheen in 1971. In ruim drie decennia heeft dit boek zich ontwikkeld tot het standaardwerk op het gebied van de achtergronden en praktijk van de gedragstherapie. Deze zesde druk is zeer grondig herzien en kan beschouwd worden als back to basics. Het gedragstherapeutische proces bijvoorbeeld - met de wetenschappelijke onderbouwing daarvan - wordt hier niet behandeld als sluitstuk van het boek, maar als uitgangspunt. Daarnaast heeft de holistische theorie in combinatie met de functieanalyse een prominentere plaats gekregen dan voorheen. Gedegen gedragstherapie vergt vaak grondig speurwerk naar de factoren die het probleemgedrag in stand houden. Werd in de vorige druk nog uitgebreid stilgestaan bij de - schijnbare - tegenstelling behaviorisme-cognitivisme, nu komt die nog maar zijdelings aan de orde. Ongewijzigd is het uitgangspunt dat gedragstherapie primair een methode en een bepaalde manier van denken is, en dat deze therapievorm niet in onveranderlijke theorie verankerd moet zijn. Inhoudsopgave : 1. Gedragstherapie : oorsprong en grondslagen 2. Geschiedenis van de gedragstherapie 3. Het gedragstherapeutisch proces 4. Klassieke conditionering : het leren van betekenissen 5. Operante conditionering : leren handelen in functie van consequenten 6. Van leerprincipe naar functieanalyse 7. Holistische theorie : naar een empirisch onderbouwde probleemanalyse 8. Behandelingsmethoden 9. Evaluatie van het behandelverloop en methoden van N=1
Academic collection --- #KVHB:Gedragstherapie --- 607.33 --- behandelingsmethoden --- conditionering --- gedragstherapie --- 615.851 --- Behandelingen --- Conditionering --- Gedragstherapie --- Geschiedenis --- Methodiek --- Processen --- Gedragstherapie.
Choose an application
De bestaande wetenschappelijke kennis over dyslexie wordt uitgelegd en daarnaast wordt er uitgebreid ingegaan op de diagnostiek, de pedagogische begeleiding en behandeling. Naast voorbeelden uit de praktijk wordt er ook veel aandacht besteed aan vroege signalering en behandeling van lees- en spellingproblemen en aan hoe het onderwijs rekening kan houden met de dyslectici en hun problemen.
464 --- dyslexie --- leesproblemen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 376.51 --- Begeleiding --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Dyslexie --- Leerstoornissen --- 083297.jpg --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- kinderen met leerproblemen --- Orthopedagogics --- Psycholinguistics
Choose an application
Pesso-psychotherapie --- gedragstherapie --- Psychiatry --- borderlinesyndroom --- Borderline personality disorder --- Treatment --- Borderline --- 616.891.4 --- Borderline syndroom --- 616.89 --- Behandelingen --- Borderlinesyndroom --- Familie --- Gedragstherapie --- Psychotherapie --- Symptomen --- 606.3 --- persoonlijkheidsstoornissen --- Borderlinestoornis --- Psychiatrie --- borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS) --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis
Choose an application
De klinische focus richt zich op mensen met traumatische ervaringen die klachten en problemen ondervinden bij de verwerking. Denk hierbij aan oorlogsgetroffenen - zoals veteranen die aan vredesmissies hebben deelgenomen, vluchtelingen en asielzoekers - en mensen die binnen het gezin langdurig mishandeld, verwaarloosd of misbruikt zijn. In de vakliteratuur spreekt men dan van 'type II-trauma's': langdurige stressvolle situaties en opeenvolgende traumatische gebeurtenissen. De eerste druk van dit boek bestond uit een theoretisch deel en een deel dat op de behandelpraktijk gericht was. In deze geheel herziene, tweede druk is ervoor gekozen theorie én behandeling in de hoofdstukken te integreren. Verder zijn onderwerpen toegevoegd of uitgebreid die in de eerste druk onderbelicht waren gebleven, onder andere over het geheugen, de diagnostiek en groeps- en systeembehandelingen.
Orthopedagogiek --- Geestelijke gezondheidszorg. --- posttraumatische stress --- psychotrauma's --- secundaire traumatisering --- Psychiatry --- Sociology of social care --- psychiatrische behandelingsmethoden --- 606.3 --- posttraumatische stressstoornis --- psychiatrie --- traumatologie --- Diagnostiek --- Methodieken in de hulpverlening --- Trauma (posttraumatisch stress syndroom, psychotrauma) --- 616.89 --- Trauma's --- Geweld --- Behandelingen --- Therapie --- psychopathologie, psychiatrische ziektekunde, neurosen, psychosen, oorlogssyndromen en verslavingsziekten --- Slachtoffers --- Trauma --- Provincie West-Vlaanderen --- Slachtoffer --- Psychotrauma --- Diagnose
Choose an application
Wereldwijd spelen miljoenen mensen dagelijks computer- en videogames. Voor de meeste spelers zijn games een plezierige vrijetijdsbesteding. Sommigen besteden echter zoveel tijd aan games dat er weinig aandacht overblijft voor school, werk, familie en relaties. Ondanks de problemen die door dit excessieve gamegebruik ontstaan is het voor gamers moeilijk om hun speeltijd te minderen of te stoppen met spelen. De problemen kunnen de verleiding om te vluchten in een virtuele wereld, waar succes en beloning altijd binnen bereik zijn, alleen maar groter maken. Het spelen van games is dan een compulsieve obsessie geworden die met recht een verslaving wordt genoemd.Dit is het eerste boek over het groeiende fenomeen van gameverslaving. Door heldere inzichten te verwerven in de oorzaken en gevolgen van excessief gamegebruik, kunnen lezers vaststellen of er sprake is van verslaving. Het erkennen van het probleem is de eerste stap naar het vinden van oplossingen. Hulp van anderen is vaak essentieel bij het bereiken hiervan. De auteur richt zich tot spelers, maar ook tot hun ouders, leerkrachten, hulpverleners en dierbaren die een beeld willen krijgen van de aard, impact en aantrekkingskracht van games. Het boek geeft inzicht, adviezen en praktische tips die kunnen helpen bij het voorkomen en overwinnen van gameverslaving. (Bron: covertekst)
Ethics and addiction --- jongerencultuur --- Didactics of sports and games --- Social problems --- games --- verslaving --- 433.5 --- 614.79 --- OCD --- computerspellen --- dwang --- 621.8 --- Computerspelen --- Kinderen --- Verslaving --- 364.272 --- Behandelingen --- Games --- Spelen --- Verslaggeving --- S2007765.JPG --- Audiovisuele opvoeding --- Overige vormen van verslaving --- Videospelen - Computerspelen --- 613.8 --- PXL-Healthcare 2015 --- verslavingszorg --- gamen --- verslavingen --- Provincie West-Vlaanderen --- Computerspel
Choose an application
Academic collection --- Palpation --- anatomie --- locomotorisch systeem --- palpatie --- 600.51 --- anatomie (gez) --- locomotorisch stelsel --- 615.8 --- 611 --- methods --- Fysiotherapie. Fysische therapie. Radiotherapie. Andere niet-medicinale therapeutische behandelingen --- Anatomie --- Human anatomy --- Physiotherapy. Alternative treatments --- Orthopaedics. Traumatology. Plastic surgery --- kinesitherapie --- Revalidatie --- Kinesitherapie --- Musculoskeletal system --- Examination --- Physical diagnosis --- Joints (Anatomy) --- Motion
Choose an application
Dit boek gaat over de manier waarop mensen, gezinnen en stellen met psychische of onderlinge moeilijkheden geholpen kunnen worden deze zelf op te lossen.
Gezinstherapie. --- relatietherapie --- gezinstherapie --- Psychiatry --- cognitieve therapie --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- directieve therapie --- #KVHB:Cognitieve therapie --- #KVHB:Gedragstherapie --- #KVHB:Gezinstherapie --- #KVHB:Systeemtherapie --- 607.43 --- gesprekken --- systeemtherapie --- Gezinstherapie --- Relatietherapie (echtpaartherapie, partnerrelatietherapie) --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- 615.851 --- Behandelingen --- Cognitieve therapie --- Gezin --- Gezinsproblemen --- Hulpverlening --- Methodiek --- Relatietherapie --- Gezinszorg --- Systeemtherapie --- Cognitieve gedragstherapie --- Thuiszorg --- Ouderenzorg
Choose an application
Kinderen zijn soms bang. Sommige kinderen zijn echter hevig en langdurig angstig. Ze vrezen gescheiden te worden van hun ouders, hebben schrik van sociale contacten, raken snel in paniek, hebben meer specifieke angsten (bijvoorbeeld voor honden, voor de bliksem, ...), ze vallen ten prooi aan obsessies en fobieën die hen de hele tijd bezighouden, of ze maken zich voortdurend zorgen, ...In het eerste deel van het boek beschrijft de auteur de verschillende angststoornissen, hun oorsprong en hun evolutie. Hij maakt duidelijk dat deze kinderen niet gewoon angst hebben maar vooral bang zijn om angstig te zijn. In het tweede deel biedt de auteur dan hulpmiddelen aan om de angst te overwinnen. Hij legt uit hoe we deze kinderen kunnen helpen hun verontrustende emoties te aanvaarden en leren er zich van te distantiëren, door de confrontatie ermee aan te gaan in plaats van ze steeds te vermijden.Het is een zeer helder en praktisch uitgewerkt boek, met vele voorbeelden uit de praktijk van de auteur, met evaluatieschema's, overzichten van kernbegrippen, praktische aanbevelingen en uitgewerkte oefeningen.Het boek is bedoeld voor al wie met dergelijke kinderen te maken heeft en ze wil helpen om terug volop van het leven te kunnen genieten: psychologen en psychotherapeuten, (ortho)pedagogen en opvoeders, leerkrachten, ouders, enz. Kinderen zijn soms bang. Sommige kinderen zijn echter hevig en langdurig angstig. Ze vrezen gescheiden te worden van hun ouders, hebben schrik van sociale contacten, raken snel in paniek, hebben meer specifieke angsten (bijvoorbeeld voor honden, voor de bliksem, ...), ze vallen ten prooi aan obsessies en fobieën die hen de hele tijd bezighouden, of ze maken zich voortdurend zorgen,... In het eerste deel van het boek beschrijft de auteur de verschillende angststoornissen, hun oorsprong en hun evolutie. Hij maakt duidelijk dat deze kinderen niet gewoon angst hebben maar vooral bang zijn om angstig te zijn. In het tweede deel biedt de auteur dan hulpmiddelen aan om de angst te overwinnen. Hij legt uit hoe we deze kinderen kunnen helpen hun verontrustende emoties te aanvaarden en leren er zich van te distantiëren, door de confrontatie ermee aan te gaan in plaats van ze steeds te vermijden. Het is een zeer helder en praktisch uitgewerkt boek, met vele voorbeelden uit de praktijk van de auteur, met evaluatieschema's, overzichten van kernbegrippen, praktische aanbevelingen en uitgewerkte oefeningen. Het boek is bedoeld voor al wie met dergelijke kinderen te maken heeft en ze wil helpen om terug volop van het leven te kunnen genieten: psychologen en psychotherapeuten, (ortho)pedagogen en opvoeders, leerkrachten, ouders, enz. (Bron: www.lannoo.be)
Kinderangsten. --- jeugd --- psychosociale hulpverlening --- angststoornissen --- Affective and dynamic functions --- Anxiety in children --- Anxiety in youth --- 159.9 --- 070 Psychologie --- angst --- kinderen --- 416.5 --- 606.4 --- handelingsplannen --- paniekstoornissen --- stress --- (kind) --- 159.922.7 --- Angst --- Angstige kinderen --- Jeugd --- 616.89 --- Angststoornissen --- Behandelingen --- Kinderen --- emoties --- psychologie --- Bang zijn --- Kinderen met emotionele en psychische problemen --- 083433.jpg --- Kinderangsten --- Psychologie --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Angsten --- Leerlingbegeleiding --- Kinderen : psychotherapie --- Kinderen : stoornissen --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Voorwoord en een korte geschiedenis Deel I: Het zorgproces1.1. Het zorgplan en zorgproces1.2. Specifieke onderzoekstechnieken Deel II: Psychische functies2.1. Psychische functies: indeling2.2. Bewustzijn2.3. Geheugen2.4. Waarnemen2.5. Denken2.6. Affectieve functies2.7. Driften en willen2.8. Bewegen en handelenDeel III: Behandeling van psychopathologie3.1. Psychofarmaca3.2. Psychotherapie3.3. Rehabilitatie en revalidatieDeel IV: Psychiatrische stoornissen4.1. Diagnostiek en classificatie van stoornissen4.2. Psychische stoornissen door een somatische aandoening4.3. Middelen-intoxicatie, misbruik en afhankelijkheid4.4. Schizofrenie4.5. Stemmingsstoornissen4.6. Angst- en dwangstoornissen4.7. Rouw en verwerking van verlies4.8. Suïcide4.9. Agressie4.10. Seksuele stoornissen4.11. Slaapstoornissen4.12. Persoonlijkheidsstoornissen4.13. Mensen met een verstandelijke handicap4.14. Kinderpsychiatrie4.15. Ouderenpsychiatrie4.16. Transculturele PsychiatrieDe Nederlandse wetten in de geestelijke gezondheidszorgGedwongen opname in de psychiatrie in België
616.89 --- Behandelingen --- Bewegen --- Bewustzijn --- Denken --- Diagnostiek --- Geheugen --- Geschiedenis --- Onderzoek --- Psychiatrie --- Psychische stoornissen --- Waarneming --- Psychiatrische verpleegkunde --- Psychopathologie --- Psychofarmaca --- Psychotherapie --- Revalidatie --- Schizofrenie --- Zelfmoord --- Rouwproces --- Agressiviteit --- Seksuele stoornissen --- Slaapproblemen --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Psychogeriatrie --- Migrantenproblematiek --- psychiatrie --- 606.2 --- angststoornissen --- bewegingsstoornissen --- bewustzijnsstoornissen --- denken --- dwangstoornis --- gehoorstoornissen --- kinderpsychiatrie --- niet-aangeboren hersenletsel --- psychofarmaca --- psychogeriatrie --- psychosomatische stoornissen --- psychotherapie --- rehabilitatie --- rouw --- schizofrenie --- seksuele stoornissen --- slaapstoornissen --- stemmingsstoornissen --- transculturele verpleegkunde --- verpleegplan --- verslaving --- waarnemingsstoornissen --- zelfdoding --- Provincie West-Vlaanderen --- Geheugen (psychologie) --- Psychofarmacon --- Seksuele stoornis --- Slaapprobleem --- Persoonlijkheidsstoornis --- Sport
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|