Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Intercultureel onderwijs in de praktijk.
Authors: ---
ISBN: 9789046900598 Year: 2007 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leraren (in opleiding) moeten hun leerlingen later kunnen leren goed om te gaan met verschillen tussen mensen én zij moeten goed onderwijs kunnen geven aan groepen met een steeds heterogener samenstelling, zodat leerlingen van allochtone afkomst niet achterblijven. Daarvoor is niet alleen inzicht nodig in de achtergronden van discriminatie en racisme maar ook inzicht in het onderwijsbeleid. Bruin en Van der Heijde vertalen deze inzichten naar de dagelijkse praktijk in de klas en illustreren aan de hand van veel voorbeelden hoe docenten intercultureel onderwijs in de praktijk kunnen brengen. Het boek is doorspekt met vragen, opdrachten voor rollenspelen en tips om ouders te betrekken bij het intercultureel onderwijs. De auteurs geven eerst een overzicht van (de geschiedenis van) de multiculturele Nederlandse samenleving, achtergronden van vooroordelen en stereotypen, discriminatie en racisme, cultuur en cultuurverschillen en onderwijsbeleid, om daarna in te gaan op de dagelijkse lespraktijk. In deze vierde, herziene druk is de tekst grondig herzien. Daarnaast zijn in alle hoofdstukken vragen en opdrachten gewijzigd op basis van kritiek en suggesties die docenten hebben gegeven. Bovendien zijn de overzichten met statistische gegevens uit eerdere drukken vervangen door een aantal Internetzoekopdrachten.


Book
Een geïnspireerde school : met een interculturele invalshoek
Author:
ISBN: 9789044119558 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij het onderwijs aan en de zorg voor kinderen speelt sociaal-emotionele ontwikkeling een grote rol. Sociale en emotionele aspecten kunnen verdiept worden vanuit bijbelteksten. Zo kan bijvoorbeeld een positief leef- en leerklimaat gefundeerd worden door het scheppingsverhaal. Het nodigt de mens niet alleen uit om te leven als 'beeld van God', het houdt de opdracht in een goed mens te zijn voor zichzelf en zijn omgeving. Vele andere verhalen en parabels stellen de bevrijding van de mens centraal. Ze zullen kinderen inspireren om te worden tot wat ze willen zijn. Er is een schat aan bijbelteksten over diepere gevoelens als angst, boosheid, verdriet, afscheid nemen, vreugde, empathie,'Ze raken de diepste emoties van het kind, die te plaatsen zijn in zijn groei naar volwassenheid. Het boek bevat ook uitgewerkte projecten om schoolbreed uit te voeren. (Bron: www.garant.be)


Book
Open ogen in de kleurrijke klas : perspectieven voor de onderwijspraktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9789046900406 Year: 2007 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leraren krijgen steeds vaker te maken met diversiteit in culturele achtergronden en taalvaardigheid binnen hun klassen. Lesgeven in zo'n kleurrijke klas vraagt oog voor leerlingen en hun eigenheid, oog voor het contact dat je als leraar hebt met de leerlingen, als basis voor hun actieve inbreng in klasseninteractie, en oog voor de taalontwikkeling vanuit die eigen inbreng. Dit boek heeft tot doel de leraar (in opleiding) aan te zetten met deze open ogen een onderzoekende houding te ontwikkelen in hun omgang met leerlingen. Achtereenvolgens komen de pedagogische, interpersoonlijke en (taal)didactische aspecten van het lesgeven aan de orde. Uitgangspunt van het boek is dat deze drie aspecten binnen communicatie in de klas als in elkaar grijpende tandwielen met elkaar samenhangen. In het slothoofdstuk brengen de auteurs deze tandwielen dan ook met elkaar in verband en concretiseren deze samenhang in hun bespreking van de casuïstiek. De theorie wordt verduidelijkt met behulp van veel voorbeelden, vaak zelfs uitgeschreven lesfragmenten, uit de dagelijkse lespraktijk en opdrachten die aanzetten tot reflectie. Het boek is bedoeld voor leraren in de bovenbouw van het basisonderwijs, docenten in het voortgezet onderwijs en studenten van de lerarenopleiding.


Book
Omgaan met multiculturaliteit en religieus pluralisme in het onderwijs
Author:
ISBN: 9789033466175 9033466171 Year: 2007 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We evolueren naar een multiculturele samenleving. De problemen die de samenleving kent, zoals bijvoorbeeld het samenleven van diverse culturen volgens gelijkwaardige standaards, komen binnen de schoolmuren versterkt tot uiting. Omgaan met multiculturaliteit vormt een toenemende uitdaging voor de secundaire school in het algemeen en voor het onderwijs in levensbeschouwelijke vakken in het bijzonder. Met dit boek willen we elementen van antwoord aanreiken op diverse vragen als: Hoe kan de school bijdragen tot wederzijds respect en begrip tussen culturen? Hoe omgaan met de spanning tussen multiculturaliteit en de eigen identiteit? Welke rol kan de school spelen in het wegwerken van vooroordelen over racisme? Hoe kan de doorstroming van allochtone jongeren naar het hoger onderwijs worden bevorderd?


Book
Ik zag twee beren : j'ai vu deux ours : iki ayi görmüstüm
Authors: ---
ISBN: 9789081238410 9081238418 Year: 2007 Publisher: Z.p. Gilissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Toe dan,' zegt teddy, 'vertel me nog één keer hoe je me gevonden hebt.' 'Zal je daarna zoet gaan slapen?' bromt beer. 'Het is al erg laat voor teddy's als jij. 'Ik beloof het,' zegt teddy. Dus neemt beer kleine teddy stevig vast en vertelt het verhaal dat ze al zo vaak deelden...


Multi
Tot waar de beide zeeën samenkomen : Verbeelding, een sleutel tot intercultureel opvoeden
Author:
ISBN: 9789020969399 9020969390 9789020983951 Year: 2007 Publisher: Heverlee Brussel LannooCampus CANON-Cultuurcel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op de dvd worden Kader Abdolah, Durre Ahmad en Cyrille Vael uitvoerig bevraagd over de noodzaak van verbeelding, droom en symboliek. Visueel antropoloog Laurent Van Lancker brengt hen in beeld. Meer dan ooit is er nood aan interculturele dialoog. Kinderen kunnen best van jongs af in die dialoog opgevoed worden. Het onderwijs zou de grote voortrekker moeten zijn. Maar waar halen leerkrachten hiervoor de inspiratie? Marc Colpaert zet hen op weg. Vertrekkend vanuit zijn persoonlijk verhaal en rijke levenservaring betrekt hij de lezer op zijn zoektocht naar de plaats en de betekenis van de ander. De queeste voert ons weg uit de filosofische en psychologische dwalingen van de 20ste eeuw. Martin Buber, Emmanuel Levinas en Ivan Boszormenyi-Nagy worden op een ongebruikelijke manier voorgesteld en getoetst op hun betekenis voor de interculturele dialoog. Zij zijn een opstap naar nieuwe manieren van werkelijkheidsbeleving, die beeldrijk verwoord worden door schrijvers en kunstenaars als Edwin Jacobs, Karen Armstrong, Raimon Panikkar, Durre Ahmad, Kader Abdolah, Chokri ben Chikha en vele anderen. De conclusie is dat je de werkelijkheid niet alleen kunt vatten met de taal van de rede, met de logos. Elke cultuur geeft aan dat zingeving gerealiseerd wordt vanuit een ander taalgebruik, vanuit de taal van de mythos.

Keywords

Interculturele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- Multicultureel onderwjs --- Lerarenopleiding --- 454.6 --- intercultureel onderwijs --- KHM --- interculturele opvoeding --- 37.017 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Geloof --- #GGSB: Pastoraal --- 734 Multicultureel onderwijs --- #KVHA:Interculturaliteit --- #KVHA:Interculturele communicatie --- #KVHA:Interculturele opvoeding --- #KVHA:Onderwijskunde --- 130 --- 371 --- cultuurfilosofie --- 130.2 --- 37 --- Abdolah Kader --- Ahmad Durre --- Armstrong Karen --- Boszormenyi-Nagy Ivan --- Buber Martin --- Jacobs Edwin --- Levinas Emmanuel --- Panikkar Raimon --- ben Chikha Chokri --- creativiteit --- filosofie --- lerarenopleiding --- onderwijs --- verbeelding --- 313 --- beeldvorming --- cultuurverschillen --- gelijke kansen onderwijs --- interculturalisatie --- symbolen --- 474.6 --- Creativiteit --- Godsdienst --- Koran --- Kunst --- Levinas, Emmanuel --- Mystiek --- Taoïsme --- Troje --- Volksgeloof --- Wetenschap --- intercultureel onderwijs (ler) --- 071293.jpg --- sociale opvoeding --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- Cultuurfilosofie. Cultuurpsychologie --- Onderwijskunde --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- (zie ook: Mondiale vorming) --- (zie ook: onderwijs (wetenschap)) --- 008 --- 37.03 --- Philosophy and psychology of culture --- Teaching --- Islam --- departement Gezondheidszorg 07 --- 371.3:7 --- Onderwijs en diversiteit --- DVD's --- Interculturaliteit en beeldvorming --- Onderwijs ; leermethoden ; architectuur en kunst --- Contains audio-visual material --- Sociale agogiek --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Intercultureel onderwijs. --- interculturaliteit --- islam --- Multicultural education --- Imagination --- Myth --- Study and teaching --- Opvoeding en onderwijs --- Interculturele pedagogiek --- Multiculturaliteit --- Onderwijs --- multiculturele samenleving --- Interculturaliteit --- 37.014 --- 071294.jpg --- 370 --- onderwijsfilosofie --- Sociology of culture --- Sociology of education --- Didactics of social education --- Primary education --- Secondary education --- Didactics --- Opvoeding --- Multiculturalisme --- Musiceren --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Geloof --- Pastoraal --- Culture --- Philosophy --- Imagination (Philosophy) --- Intercultural communication

Listing 1 - 6 of 6
Sort by